صف ۴۰ هزار نفری کشاورزان برای خرید تراکتور

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 08:56
رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی گفت: نزدیک ۴۰ هزار کشاورز در صف خرید تراکتور هستند که بیش از ۳۵ هزار نفر منتظر دریافت تسهیلات خرید هستند و این صف را تا پایان سال از میان می بریم .

تیتر

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، برنامه میز اقتصاد شبکه خبربا حضور آقای حمیدرضا نامی رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی، آقای مصطفی وحیدزاده مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران و آقای کریم ذوالفقاری رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی به بررسی چالش‌های تأمین و توزیع تراکتور در کشور پرداخت.

مشروح این برنامه را در ادامه می‌بینید:
سوال: در خبر‌ها به نقل از رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی داشتیم که ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تامین ماشین آلات کشاورزی که مهمترین آن تراکتور است قرار است در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.
خط اعتباری که حدود ۳ سالی است قطع شده بود و همین مشکل هم باعث شد تا صف طولانی برای خرید تراکتور شکل بگیرد، این نمودار را ببینید، تولید سالانه تراکتور در گروه صنعتی تراکتورسازی ایران در سال ۱۴۰۰، ۲۲ هزار دستگاه بوده که این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۳۱ هزار و در سال ۱۴۰۲ تقریباً ۲ برابر شده و به ۴۰ هزار دستگاه رسیده است، این در حالی است که نیاز بازار به تراکتور با در نظر گرفتن تراکتور‌های فرسوده که باید جایگزین شوند حدود ۵۰ هزار دستگاه به صورت سالانه است در میز اقتصاد امروز رابطه تولید با بازار تراکتور و همچنین چالش‌های عرضه تراکتور و شکل جدید عرضه تسهیلات را می‌خواهیم مورد بررسی قرار بدهیم. ابتدا گزارش ببینیم.
" پخش گزارش"
سوال: آقای ذوالفقاری شکل جدید توزیع ماشین آلات کشاورزی به چه ترتیب است؟ درباره تخصیص ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تامین ماشین آلات هم توضیح بفرمایید.
ذوالفقاری: در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی سه نوع ماشین داریم دنباله بند‌ها و ادوات، کمباین و تراکتور یا تامین کننده اسب بخار مزارع، مدتی بود ما از نظر منابع مشکل داشتیم و این سه دسته را باید از هم تفکیک کرد در حوزه دنباله بند‌ها که ما خوشبختانه تولید به اندازه کافی است و صادرات هم انجام می‌شود، کارخانجات تولید کننده ماشین آلات و دنباله بند‌های کشاورزی هم مشکلی نداریم و صادرات هم داریم و کسی هم در این حوزه گله‌مند نداریم، پیش فاکتوری صادر می‌شود و بر اساس آن پیش فاکتور هرچند در این مدت در بحث سامانه ۱۲۴ مشکلی داشتیم که خوشبختانه حل شد، در بحث تراکتور داستان یک مقدار متفاوت است تا پایان سال ۱۳۹۹ و اوایل ۱۴۰۰ وزارت جهاد کشاورزی در توزیع تراکتور برای اشخاص و افراد نقش داشت و به صورتی که جهاد کشاورزی تراکتور در استان‌ها را توزیع می‌کرد، از اوایل سال ۱۴۰۰ شرکت تراکتورسازی مشابه سایر شرکت‌های تولید کننده ماشین مثل ایران خودرو، سایپا و بقیه شرکت‌ها زیر نظر وزارت صمت اقدام به ایجاد سامانه‌ای کرد و آقای وحیدزاده هم در برنامه حضور دارند و توضیحات بهتری را می‌دهند، بر اساس شاخص‌هایی که دارند افراد در این سامانه ثبت نام می‌کنند.
سوال: خوب ارتباط قطع شد، آقای نامی در خدمت شما باشیم، این تغییرات را که از سال ۱۴۰۰ تا الان در حوزه تامین ماشین آلات کشاورزی اتفاق افتاده است چطور ارزیابی می‌کنید؟
نامی: در این دو سال از سال ۱۴۰۰ به بعد تقریباً شاهد روند آزاد شدن فعالیت‌های بخش خصوصی از یک سری محدودیت‌های قبلی هستیم به لحاظ اعتبارات شرایط ما شرایط خوبی نیست، در واقع آن بخشی که می‌تواند در اختیار کشاورز قرار بگیرد برای این که ماشین‌های مورد نیازش را با سهولت بیشتری تامین کند یا جایگزین کند ما با مضیقه بسیار جدی روبرو هستیم و نیازمند اعداد و ارقام بسیار بیشتری است.
سوال: حالا که بعد از دو سال این قضیه شکل گرفته وزارت جهاد کشاورزی دیگر در تعیین کسانی که قرار است تراکتور دریافت کنند نقشی ندارد و اعتباری هم که قرار است تخصیص پیدا کند در این خصوص توضیح بفرمایید.
نامی: جا دارد تشکر کنیم به هر حال همانطور که اشاره فرمودید امضا‌های طلایی خیلی هایش از بین رفت و آن فرصت‌های غیرمنصفانه در اقدامات اصلاحی که در این یکی دو سال اخیر انجام شد از بین رفت بعد از دو سه سال توقف عمومی اعتبارات و تسهیلات خرید ماشین آلات با تلاشی که دوستان در وزارت جهاد کشاورزی کردند به صورت ویژه بانک کشاورزی هم تمام توانش را گذاشته و اعداد و ارقامی را احیا کردند منتها عرض من این است که این شروع خوبی است، جای تبریک و خوشحالی دارد، ولی مکفی نیست و باید از ظرفیت‌های بانکی کشور همان طور که دیشب آقای رئیس جمهور هم اشاره فرمود به اعداد و ارقامی برای تسهیلات کشاورزان برسیم که مکفی باشد، این را هم اضافه کنیم ما در سال ۱۴۰۲ جدا از فضا‌های عمومی صعوبت‌های اقتصادی، برای همه یک فشار مضاعف برای کشاورزان را شاهد بودیم آن هم قیمت‌های تضمینی یا اجازه بفرمایید بگویم تحمیلی، در واقع این قیمت‌های خرید گندم تناسبی با بهای تمام شده برای کشاورز نداشت در سال ۱۴۰۲ وضعیت اقتصادی کشاورز ضعیف شده است.
سوال: ارتباط با آقای ذوالفقاری به شکل تلفنی مجدد برقرار شده است، آقای ذوالفقاری داشتید می‌فرمودید که دیگر وزارت جهاد کشاورزی نقشی در تعیین کسانی که قرار است تراکتور دریافت کنند ندارد.
ذوالفقاری: بله روش کار به این صورت شد که فرد در سامانه ثبت نام می‌کند و شرکت تراکتورسازی استعلامی را از ادعایی که کشاورز در مورد میزان اراضی تصرفی، سطح اراضی باغی، سطح اراضی زراعی یاواحد دامداری دارد می‌گیرد و شرکت تراکتورسازی تراکتورش را می‌دهد، اما در بحث تسهیلات این نکته را عرض کنم استحضار دارید برج ۹ سال قبل بود که من به این سمت منصوب شدم و بلافاصله به دوستانمان در بانک کشاورزی زحمت دادیم، این خبر را عرض کنم که پارسال ما در انتهای سال و دو ماهه آخر سال آقای فرخ نژاد و دوستان ما در بانک کشاورزی با همتی که شد ۲۳۳۰ میلیارد تومان در دو ماهه آخر سال یک کار بزرگی بود و پرداخت شد برای دنباله بندها، کمباین و تراکتور‌ها که از این مقدار حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان در حوزه دنباله بند‌ها و ادوات تسهیلات در سراسر کشور پرداخت شد و حدود ۳۳۰ میلیارد تومان در حوزه تراکتور که بخشی را شرکت تراکتورسازی و سایر شرکت‌های تولید کننده و عرضه کننده تراکتور و حدود ۳۰۰ میلیارد تومان هم در حوزه کمباین و شرکت کمباین سازی خرید انجام شد، تسهیلات پرداخت شد.
سوال: برسیم به این اعتبار جدید که قرار است داده بشود، چه مقدار است و به چه ترتیب است؟
ذوالفقاری: انتهای سال گذشته اسفند ماه خواستیم یک کار زیربنایی انجام بدهیم خدمت دوستان در بانک کشاورزی ۱۰ هزار میلیارد تومان را آقای فرخ نژاد عنایت کردند قبول کردند دوستان در بانک قول دادند ۵ هزار میلیارد تومان را به ما مکتوب ابلاغ کردند تقریباً ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ و ما هم توزیع استانی را انجام دادیم آماده پرداخت شدیم، حتی آقای فرخ نژاد بزرگواری کردند دو بار هم شخصاً خودشان مصاحبه کردند روی مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان خیال ما را راحت کردند، اما ما با مشکلی برخورد کردیم و آن هم عدم به روز رسانی سامانه ۱۲۴ بود به دوستان در سازمان حمایت خیلی زحمت دادیم پیگیری‌های زیادی انجام شد و خوشبختانه در سه شنبه هفته قبل این مشکل حل شد و امروز یک تولد نویی است، از هفته قبل برای بحث پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون بانک‌ها، سازمان جهاد کشاورزی در سراسر استان‌ها پیگیر هستم و دوستان ما در حوزه شرکت‌های تولید کننده چه شرکت‌هایی تولید کننده ادوات و چه شرکت‌های تراکتورسازی و چه بقیه شرکت‌هایی که عرضه می‌کنند و شرکت کمباین سازی من شنیدم قرار است پیش فروش را از این هفته شروع بکنند.
سوال: ۵ هزار میلیارد تومان هم افزون بر این ۱۰ هزار میلیارد تومان است، درست است؟
ذوالفقاری: عرض می‌کنم غیر از این ۱۰ هزار میلیارد تومان، سفری هم آقای رئیس جمهور به استان آذربایجان شرقی داشتند ۵ هزار میلیارد تومان را آن جا مصوب سفر داشتند، هزار میلیارد تومان افزون بر این ۱۰ هزار میلیارد تومان بود که باز هم بانک کشاورزی اعلام آمادگی کرد ۴ هزار میلیارد تومان هم بر اساس نامه‌ای که رئیس دفتر محترم رئیس جمهور ابلاغ کردند بین ۱۰ بانک دیگر غیر از بانک کشاورزی مثل ملی، ملت، سپه، تجارت و بقیه بانک‌ها هر کدام ۴۰۰ میلیارد تومان توزیع شده که دوستان اگر توزیع استانی را انجام بدهند آن هم مازاد بر این موضوع می‌آید.
سوال: کشاورزان برای استفاده از این تسهیلات باید چه کنند؟
ذوالفقاری: عرض می‌کنم من سه‌شنبه هفته گذشته بلافاصله بعد از به روز رسانی سامانه ۱۲۴ که دوستان اعلام کردند مشکل حل شده، رؤسای ادارات مکانیزاسیون کل کشور را در مرکز توسعه مکانیزاسیون جمع کردم و در محضرشان بودیم و به صراحت اعلام شد هر کشاورزی که مراجعه کند پیش فاکتوری را در اختیار داشته باشد که آن شرکت حاضر به پرداخت با شرایط بانک کشاورزی باشد، بالاخره بانک کشاورزی که فی البداهه کل صد درصد مبلغ را به حساب سازنده اگر جنسش آماده باشد ۲۰ درصد کشاورز و ۸۰ درصد بانک تسهیلات می‌دهد و محصول را تحویل کشاورز می‌دهند.
سوال: یعنی صلاحیت را این جا وزارت جهاد کشاورزی نمی‌سنجد، هر کس پیش فاکتور دارد یا از کارخانه تراکتورسازی یا از کمباین سازی یا از هر جایی مراجعه می‌کند به جهاد کشاورزی استان خودش و تسهیلات را می‌تواند دریافت کند.
ذوالفقاری: فرمایش شما در مورد تراکتور و کمباین درست است، هر کشاورزی که دارای فاکتور باشد قطعاً کارخانه به کسی پیش فاکتور می‌دهد که شاخص‌های حداقلی را داشته باشد یعنی به معنی واقعی کشاورز باشد، اما در مورد ادوات و دنباله بند‌ها هم عرض کردم شرط تمام این موضوعات این است که شرکت‌ها، کارخانه‌ها و تولید کننده در سامانه مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی قبلا تایید صلاحیت شده باشد، ما در مورد تراکتورسازی و کمباین سازی این مشکل را مطلقا نداریم، شرکت‌ها و ادوات سازان و دنباله بند‌ها بالاخره شرکتی دوست دارد جدید وارد سامانه شود، محصولش مورد آزمون قرار می‌گیرد و در سامانه می‌آید، حدود ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ شرکت هم الان در سامانه حضور دارند و مشکلی از این بابت وجود ندارد.
سوال: آقای وحیدزاده الان ظرفیت تولید تراکتورسازی نسبت به ۲ سال پیش تقریباً دو برابر شده است یعنی ۴۰ هزار تولید، درست است؟
وحیدزاده: فرمایشاتی که دوستان فرمودند در ادامه فرمایشاتشان من مطلبی را به عنوان گزارش عرض کنم، در آخرین آماری که مرکز مکانیزاسیون در سایت جهاد اعلام کرده بود ما طی ۱۲ سال آینده تقریبا ۲۷۳ هزار دستگاه تراکتور مورد نیاز مکانیزاسیون کشور است که اگر این را بر ۱۲ تقسیم کنیم سالیانه می‌شود ۲۲ هزار و خورده‌ای و در بهترین حالت ۲۳ هزار نیاز کشور به تراکتور می‌شود، ولیکن این را ما امروز همانطور که اشاره هم فرمودید تقریباً ۴۰ هزار دستگاه تولید می‌کنیم، مازاد آن را می‌توانیم تراکتور‌های فرسوده را بتوانیم از رده خارج کنیم و تراکتور‌های نو در اختیار مردم قرار بدهیم.
سوال: آقای وحیدزاده الان صفی وجود دارد، اول باید این صف برطرف بشود الان چه تعداد در صف دریافت تراکتور هستند هم نقدی و هم اعتباری؟
وحیدزاده: چیزی که ما در ثبت نام اینترنتی داشتیم تقریباً ۴۰ هزار نفر در صف است که بالغ بر ۳۵ هزار تا از آن به جهت نیاز به استفاده از تسهیلات است، یعنی موضوع عدم تولید یا عدم امکان این که این تراکتور را تامین کنیم نیست.
سوال: اگر این تسهیلات در واقع اختصاص پیدا کند و کشاورزان بتوانند آن را دریافت کنند یعنی شما بلافاصله می‌توانید نیاز صف را پاسخ بدهید؟
وحیدزاده: بله ما میانگین زمانی که می‌توانیم تراکتور را از لحظه‌ای که متقاضی تقاضا می‌کند میانگین ۶۵ روزه امروز داریم تحویل می‌دهیم.
سوال: یعنی این صف را چه زمانی می‌توانید کاملاً برطرف کنید؟
وحیدزاده: این مانده به نیاز جامعه
سوال: فرض را بر همان ۳۵ هزار تا که خودتان گفتید بگذاریم، فرض کنیم تسهیلات هم داده شد این‌ها آمدند بعضی‌ها که دو یا سه سال هم است که در صف هستند و این پرداخت انجام شد و اعتبار را گرفتند و پیش فاکتور هم دارند و به شما مراجعه کردند، شما می‌فرمایید ۶۵ روزه هر کس تحویل بدهد.
وحیدزاده: میانگین این ۶۵ روز است که قطعاً با ارائه تسهیلاتی که اتفاق بیفتد به نظرم این میانگین پایین‌تر هم خواهد آمد، چون ما سالیانه داریم افزایش تولید می‌دهیم، همانطور که اشاره فرمودید طی ۲ سال تقریباً ۲ برابر تولید شده است.
سوال: مثلاً بدبینانه‌ترین حالت تا پایان سال می‌شود این صف را از بین برد؟
وحیدزاده: بله تقریباً می‌شود تا پایان سال صف را از بین برد.
سوال: از آن موقع به این فکر کنیم که برویم تراکتور‌های فرسوده را جمع آوری کنیم.
وحیدزاده: بله من گزارشی آماده کردم که ارائه کنم، ببینید ما تقریباً امروزه بالغ بر ۶۰۰ هزار تراکتور در سطح کشور دارد فعالیت می‌کند که بیش از ۳۰۰ هزار تراکتور طبق استاندارد‌های جهانی که تعریف شده ۳۰۰ هزار تا بالای ۱۳ سال است، چون استاندارد بالای ۱۳ سال را فرسوده می‌گوید اگر ما بالای ۲۰ سال را اگر ملاک بگیریم ۲۰۰ هزار دستگاه فرسوده داریم، با تولیدی که داریم این‌ها را می‌توانیم طی یک دوره دو، سه ساله جواب بدهیم ولیکن یک شرط دارد ۲۰۰ هزار دستگاه تراکتور‌های فرسوده تقریباً اگر ما کارکرد یک تراکتور را در مزرعه سالیانه هزار ساعت میانگین طبق آماری که درآوردیم کارکرد داشته باشد، مصرف سوخت تراکتور نو در سال ۹ هزار لیتر گازوئیل است، ولی در تراکتور‌های فرسوده متاسفانه ۱۱۷۰۰ لیتر است یعنی ۲۷۰۰ لیتر مازاد بر تراکتور‌های نو ما داریم سوخت استفاده می‌کنیم که با قیمتی که امروز داریم بخواهیم جمع کنیم تقریباً ۵۴۰ میلیون لیتر مازاد مصرف فقط به جهت تفاوت تراکتور نو با فرسوده داریم، اینجا عرض کنم ما ۲۷ همت می‌توانیم در سال از این محل صرفه‌جویی کنیم که این ۲۷ همت می‌تواند یک انقلاب بزرگ در سطح مکانیزاسیون و کشاورزی کشور به دنبال داشته باشد.
سوال: منوط به این که سالانه ۵۰ هزار تا بشود تولید کرد.
وحیدزاده: البته کسی که تراکتور فرسوده دارد قطع به یقین شاید امکان این که بتواند تبدیل به نو کُند نیست، این نیاز به تسهیلاتی که دولت محترم در اختیارشان بگذارد و مثل چند سال پیش که خودرو‌های فرسوده از مدار خارج شد ما بیاییم با کمک دولت عزیز ما به عنوان تولید کننده این قول را می‌دهیم که امکان تولید این را داریم.
سوال: الان بیش از نیمی از سال گذشته، الان امسال چقدر تراکتور تحویل شده است؟
وحید زاده: امسال حدود بیش از ۱۹ هزار تراکتور تحویل شده است.
سوال: تا ۴۲ هزار تا فاصله است
وحیدزاده: تا ۴۰ هزار تا، چون ۶ ماهه دوم یک مقدار سرعت تحویل به جهت این که ابتدای سال هم تعطیلات و چیز‌هایی که است، معمولا کشاورزان محصولاتشان را بعداً می‌فروشند تقاضاهایشان یا واریزی‌هایشان آن موقع اتفاق می‌افتد پیش بینی ما این است که تا پایان سال قطع به یقین به این ۴۰ هزار تعهدی که دادیم برسیم.

سوال: برای سال آینده افزایش ظرفیت هم دارید، فکر می‌کنید سال آینده چقدر شود؟
وحیدزاده: ما بازار را می‌سنجیم، نیاز بازار را می‌سنجیم، با مرکز مکانیزاسیون ارتباط بسیار مناسب و خوبی هم داریم، با اطلاعات مرکز مکانیزاسیون و نیاز بازار سعی کردیم در این چند سال ظرفیت را افزایش بدهیم به نظر من برای سال آینده هیچ مشکلی از نظر افزایش ظرفیت به جهت نیاز داخلی چه تراکتور نو و چه تراکتور‌های جایگزین فرسوده نخواهیم داشت.
سوال: آقای نامی مشکلی که قبلاً بود این که کسی که احتیاج نداشت تراکتور را می‌گرفت و در بازار عرضه می‌کرد الان این توجیه اقتصادی آن با این شکل جدید عرضه از بین رفته است؟
نامی: توجیه اقتصادی آن نسبت به قبل بسیار کمتر شده یعنی آنقدر دارد حجم عرضه بالا می‌رود که آن صف‌های طولانی خیلی خیلی کمتر شده مضاف بر این که موردی که آقای دکتر ذوالفقاری هم فرمودند آن انحصار توزیع را که داشتیم از بین بردند و دارد از کانال‌های موازی چه مستقیم از سایت تراکتورسازی و چه از طریق معرفی جهاد و تسهیلات این تراکتور تامین می‌شود، روند رو به نزول است یعنی نشان می‌دهد در حال بهبود است و نمی‌توانیم بگوییم کامل و مطلقا درست شده است.
سوال: از یک طرف هم قیمت کارخانه افزایش پیدا کرده است.
نامی: این مقوله یک مقدار دوستان و اساتید من مسائل اجرایی و تخصصی دقیق را فرمودند، عرض من این است که مشکل زنجیره کشاورزی، عدم نگاه دوستان تصمیم گیر به این زنجیره به عنوان یک چرخه اقتصادی است، به قول یکی از دوستان می‌گفت، فعالان حوزه کشاورزی چه کارخانه‌دار و چه کشاورز، فعال اقتصادی درجه ۲ محسوب می‌شوند.
سوال: راهکار شما چیست؟
نامی: اولاً کل اعتباراتی که داریم می‌گوییم این اعتباراتی که بانک کشاورزی تمام تلاش‌ خود را می‌کند تقدیر می‌کنیم، بانک‌های دیگر هم باید به این کمک بیایند و این را جمع و جور کنند، ولی با همین آمار و ارقامی که الان گفتند ما حداقل میزان تسهیلات کشاورزان بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان است ۳۰ هزار تا تقریبا برای تراکتور است و ۲۰ هزار تا برای تجهیزات یعنی فقط دنباله بند‌ها نیست یعنی دنباله بند‌ها و تجهیزات کشاورزی و امثال آن پس ما فاصله زیادی داریم، اولا که الان این گردش اقتصادی در بازار دارد انجام می‌شود در حالی که دو سال است به قول آقای ذوالفقاری ممکن است اعتبار خاصی هم تزریق نشده از کجا است؟ چرخه اقتصادی بین کشاورز و صنعتگر است، اگر ما در این چرخه اقتصادی بتوانیم کشاورز را مجاب کنیم به فعالیت تولیدی اقتصادی، نه محصولی که بکارد و در انتها ضرر کند، برویم محصولش را به قیمت بخریم او هم مثل یک بنگاه اقتصادی می‌تواند برنامه‌ریزی کند و منابع آن‌ها هم بیاید، من فکر می‌کنم باید اقتصاد کشاورز بازنگری شود این چیزی است که در وزارت جهاد کشاورزی ما انتظار داریم دوستان این حوزه کمک کنند به ویژه توصیه من به کشاورزان عزیز این است، در انتخاب نمایندگان واقعی خودتان در قالب تشکل‌ها، دقت کنید که قیمت محصولاتتان اقتصادی بشود.
سوال: آقای ذوالفقاری الان مشکلی که از قبل هم بوده برای اینکه این شفافیت ایجاد شود در اینکه کسی که واقعا کشاورز است و کسی که نیازمند است آمده و تراکتور دریافت کرده، الان شما می‌فرمایید مرکز مکانیزاسیون دیگر عقب کشیده و هرکس پیش فاکتور دارد به آن می‌دهیم، باز برای اینکه شفافیت ایجاد شود کسانی که به هر صورت معرفی می‌کنید به بانک و می‌روند تسهیلات می‌گیرند و می‌آیند با آن تسهیلات ماشین آلات کشاورزی دریافت می‌کنند آن‌ها را هم خیلی شفاف اعلام می‌کنید؟ مشکلی از این بابت نیست؟
ذوالفقاری: ما ۲۳۳۰ میلیارد که در پایان سال ۱۴۰۱ پرداخت کردیم تماماً لیست آن وجود دارد، هر مرجعی بخواهد ما کامل به تفکیک کمباین، تراکتور و ادوات، دنباله بند‌ها و ماشین‌های کشاورزی در سایر حوزه‌ها ۷۰ درصد رفته در حوزه زراعی باغی و ۳۰ درصد درحوزه دام طیور آبزیان رفته و انشالله بتوانیم این درصد‌ها را روز به روز متعادل‌تر کنیم.
سوال: این تسهیلات جدید هم که می‌گویید باز اعلام می‌کنید و از این بابت مشکل نیست؟
ذوالفقاری: ۵ هزار میلیارد تومان توسط بانک کشاورزی تخصیص داده شده، ۲۱۳۰ میلیارد تومان الان به شعبات استان‌ها ابلاغ شده به مدیریت شعبات استان‌ها ابلاغ شده، دوستانی که از این تسهیلات بهره‌مند خواهند شد کاملا موضوع شفاف است و هیچ کار سلیقه‌ای در وزارت جهاد کشاورزی صورت نخواهد گرفت.
سوال: نظارت به چه ترتیب خواهد بود؟
ذوالفقاری: ملاک و مبنا، کشاورز بودن است که وارد موضوع شود. ما در تمام سازمان جهاد کشاورزی‌ها، ادارات مکانیزاسیون داریم، معاون تولیدات گیاهی داریم، دوستان ما در حوزه معاونت برنامه‌ریزی و اداره مکانیزاسیون خوب معرفی می‌کنند پس دخالت دارند.
برای تراکتور هم عرض کردم ما هیچ کار سلیقه‌ای نداریم اعلام کردند هر کس پیش فاکتور داشته باشد و آقای وحیدزاده به ایشان با تسهیلات بخواهد تراکتور تحویل بدهد، ما با توجه به مبلغ خوبی که دوستانمان در بانک برنامه‌ریزی شده عرضه می‌کنیم تراکتور امروز فقط وسیله کاشت، داشت و برداشت در روستا نیست، تراکتور وسیله تامین ۴ کیسه آرد زمستان در برف است، وسیله بردن مثلاً ۲ بز یا گوسفندی است که پروار کرده می‌خواهد ببرد بفروشد، تراکتور، خاک و کاه را می‌فروشد و می‌ریزد در تریلی تا پشت بامش را درست کند، امروز نیاز ما به تراکتور بیش از گذشته است و ما ۵۰ هزار دستگاه تراکتور برای نیاز سالانه نیاز داریم.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.