دسترسی به اینترنت روستاهای بالای ۲۰ خانوار

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 09:03
معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات گفت: ۹۲ درصد روستا‌های بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی ارتباطات متصل هستند و بر اساس برنامه تا پایان سال همه روستا‌ها متصل می شوند.

دسترسی به اینترنت، روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا پایان امسالبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،موضوع برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب  توسعه اقتصادی با گسترش فیبر نوری در روستا‌ها و شهر‌های کوچک بود که با حضور میهمانان برنامه دکتر مهدی روحانی نژاد - معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات و دکتر صادق خانی علی اکبری - کارشناس هوش مصنوعی و اقتصاد نوین ، دکتر علیرضا یوزباشی - از فعالان فناوری و حوزه‌هایی که فعالیت کردند بررسی شد

مقدمه مجری: همانطور که در خبر‌ها مشاهده کردید بیش از دو هزار و ۷۰۰ کیلومتر فیبر کشی انجام شده در شهر‌های کوچک که توانسته این بستر را مناسب  و هموار بکند برای اتصال شهر‌های کوچک به مناطق فیبرکشی و اینترنت کشور و البته توسعه اقتصادی را برای آن‌ها فراهم بکند.
در گفتگوی ویژه خبری امشب می‌خواهیم بررسی بکنیم توسعه‌ی اقتصادی بر بستر فناوری و البته فیبر نوری در شهر‌های کوچک و روستا‌ها که فراهم شده و زمینه‌هایی که برای توسعه اقتصاد در شهر‌های کوچک و روستا‌ها را فراهم کرده است و البته فناوری‌هایی که توسط شرکت‌های دانش بنیان برای روستا‌ها ساخته و تولید و طراحی شده و گسترش پیدا کرده .

سوال: برای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور باید توسعه بستر اینترنت هم فراهم باشد در طرح ملی فیبرکشی در کشور که در حال اجرا است و هدف گذاری آن این است که تا پایان امسال حداقل ۸ تا ۱۰ میلیون خانوار به این طرح متصل بشوند این اهداف دنبال می‌شود مخصوصا در شهر‌های کوچک و روستا‌ها  و مناطق محروم. در برنامه‌ی گفتگوی ویژه خبری امشب این موضوع را بررسی می‌کنیم توسعه اقتصادی در شهر‌های کوچک بر بستر فناوری و البته با توجه به توسعه فیبر نوری که انجام شده و در حال انجام است.
سوال: آقای دکتر روحانی نژاد ابتدا بپردازیم به طرح فیبر نوری که الان در شهر‌های کوچک در حال انجام است ابتدا یک آمار می‌فرمایید چند شهر کوچک  تحت پوشش فیبر نوری هست، برنامه ما تا پایان سال چطور است؟

روحانی نژاد: همانطور که اشاره کردید این طرح فیبر نوری تقریبا می‌توان گفت از بهمن ۱۴۰۰ شروع شده و بر اساس برنامه ریزی که انجام شده تا افق ۱۴۰۴ ما ۸۰ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش شبکه‌ی فیبر نوری انشاالله قرار خواهیم داد تا الان که زمانی گذشته بود برای آماده سازی فضای مقرراتی، اجرایی، اقتصادی و همین طور آماده سازی فضای کسب و کار برای این موضوع، تا الان در ۲۳ استان این فعالیت شروع شده، ۱۲۴ شهر عملیات حفاری و فیبرکشی در آن‌ها انجام شده که از بین این ۱۲۴ شهر تقریبا ۹۷ شهر آن می‌توان گفت که جمعیت زیر صد هزار خانوار را دارند و اگر که بخواهیم دقیق‌تر هم نگاه بکنیم ...

سوال: فرمودید ۹۷ شهر درست است؟

روحانی نژاد:  عملیات حفاری و فیبرکشی که در کشور شروع شده و الان ۱۲۴ شهر درگیر این موضوع هستند و فعالیت شان انجام میشود ۹۷ شهر آن می‌توان گفت که جمعیت خیلی بالایی ندارد دقیق‌تر بخواهم ذکر بکنم ۶۲ شهر زیر ۱۰ هزار خانوار یعنی اصلا دیگر شهر‌ها با سایز و اندازه کوچک هستند. برنامه ریزی که در دولت سیزدهم انجام شده و برنامه ریزی که برای همین بحث شبکه فیبر نوری این که ما بتوانیم یک عدالت اجتماعی و اقتصادی را داشته باشیم یعنی در عین حال که شهر‌های بزرگ می‌توانستند مبنا قرار بگیرند برای شروع پروژه، ما از شهر‌های کوچک شروع کردیم که بتواند آن خلاء‌ی که در بحث ارتباطی وجود داشت در موضوع اشاره هم کردید اقتصاد دیجیتال بتواند یک فرصتی باشد که کسب و کار‌هایی که آنجا هستند خانوار‌هایی که آنجا هستند بتوانند از این موهبت برخوردار بشوند البته ما انتهای این برنامه کل شهر‌های کشور را انشاالله تحت پوشش قرار خواهیم داد تا الان از تقریبا ۲۰ میلیون خانواری که برنامه ریزی شده تا انشاالله انتهای این دولت تحت پوشش قرار بگیرد، نزدیک ۴ میلیون خانوار را ما توانستیم تحت پوشش قرار بدهیم و همانطور که اشاره کردید تا آخر امسال انشاالله به حداقل ۸ میلیون خانوار خواهیم رسید.

سوال: آقای دکتر خانی اجازه بدهید بحث را با این شروع کنیم که این بستری که الان درشهر‌های کوچک و روستا‌ها با شبکه ملی ارتباطی ایران برقرار شده چه توسعه‌ای می‌تواند برای اقتصاد‌های کوچک دیجیتال یا اقتصاد‌های کوچک در شهر‌های کوچک داشته باشد اقتصاد‌هایی که خانوار‌ها خودشان تشکیل می‌دهند و می‌توانند آن را پرورش بدهند و توسعه اقتصادی را برای همان روستا‌ها یا شهر‌های کوچک داشته باشیم؟


خانی: من برای بیان اهمیت موضوع اینگونه شروع کنم، مقام معظم رهبری در سال ۱۳۶۸ یک نکته‌ی کلیدی فرمودند که اگر ما می‌خواهیم به خودکفایی و بی نیازی از دیگران برسیم، باید روی روستا‌ها سرمایه گذاری بکنیم در روستا‌ها زحمت بکشیم، این کلیت و اهمیت موضوع است، در این سال‌ها چه اتفاقی افتاده؟ ما کاری که کردیم رفتیم به سمت مهاجرت از روستا‌ها، مهاجرت هم در نقاط حاشیه نشین اتفاق افتاده و معضلات شهری که ایجاد شده است، اگر ما در این سال‌ها می‌آمدیم روستا‌ها را توسعه یافته می‌کردیم، به سمت آبادانی روستا‌ها می‌رفتیم، امروز شاهد رشد و شکوفایی حجم عظیمی از بنگاه‌ها بودیم در روستا‌ها و طبعا یکی از مشکلات کلیدی که ما امروز با آن مواجه هستیم و بخشی از توان دولت را هم به خودش معطوف کرده مثلا همین مقوله تولید ۴ میلیون مسکن است ما چرا الان نیاز پیدا کردیم به تولید این مسکن و پتانسیل دولت را به خودش معطوف کرده؟ بخاطر این که در روستا‌ها نرفتیم سرمایه گذاری کنیم و ما امروز به این سمت رفتیم، طبیعتا فرصت‌های بسیار خوبی در ایجاد و توسعه اقتصاد روستا‌ها وجود دارد که فناوری می‌تواند کمک کند مثلا من یک مثال از بیرون بیاورم در سال ۲۰۰۹ روستا‌های معروف به تائوبائو چین سه روستا آمدند شروع کردند اقتصاد دیجیتال را در روستا پیاده سازی کردند، در سال ۲۰۱۵ این سه روستا تعدادشان رسیده بود به حدود ۲ هزار و ۷۰۰ روستا و ۶۰ هزار بنگاه ایجاد شده بود، در سال ۲۰۲۰، ۲۸ میلیون جمعیت روستایی اشتغال ایجاد کرده بودند و آمار به بالغ بر ۵ هزار روستا رسیده بود. این‌ها مدل‌هایی است که در دنیا روی آن تاکید شده به صورت کار جمعی الان تاکید نظام، بحث خصوصا کلیدواژه‌ی حضرت اقا بحث اقتصاد مردمی است، ما امروز با استفاده از فناوری، با استفاده از ظرفیت روستا‌ها که حالا در ادامه به چگونگی آن‌ها می‌پردازیم، می‌توانیم اقتصاد مردمی را محقق کنیم می‌توانیم مشکلات شهر‌ها را حل کنیم و مسئله‌ی اشتغال، رفاه، آسایش و امنیت را مستقر کنیم در روستاهایمان.


سوال: پس با توسعه شبکه فیبر نوری در شهر‌های کوچک که الان مستقر شده و آمار دادند جناب آقای دکتر روحانی نژاد نزدیک به صد تا شهر الا ن به این توسعه دست پیدا کرده و تحت پوشش قرار گرفته قاعدتا اقتصاد شهر‌های کوچک هم الان شکوفا شده و کسب و کارهایشان همین این طور و نمونه هایشان را دیدیم.

خانی: نه به این شکل نیست، مثلا الان در همان کشور چین من مثال بیاورم خدمت شما، در حوزه‌ی فناوری ۲۶ درصد تولید ناخالص داخلی را به خودش معطوف کرده، این ۲۶ درصد ۶ درصد آن مربوط به زیرساخت می‌شود، ۲۰ درصد آن در لایه‌ی بیزینس است ما در برنامه‌ی هفتم توسعه آمدیم هدف گذاری کردیم که اقتصاد دیجیتال را به ۱۵ درصد برسانیم، حتما هم می‌توانیم به ۱۵ درصد برسانیم با اهتمام دولت، ولی این ۱۵ درصد ما کجا دارد اتفاق می‌افتد؟ در لایه‌ی زیرساخت است، شاید کمتر از دو سه درصد بیاید برود در کسب و کار ،  ببینید فناوری قرار است بیاید اقتصاد را متحول کند، زندگی مردم را متحول کند.

سوال: و این نیاز به زیرساختی دارد که  فراهم شود.

خانی: آن روزی که تحول ایجاد شد در زندگی و معیشت مردم ما می‌توانیم بگوییم شکوفایی ایجاد شده، راهکار هم وجود دارد، مثلا ببینید دولت سیزدهم ۵-۶ ماه پیش آمد یک استاندار کاربلد در کرمانشاه منصوب کرد آقای استاندار رفت پشت میزش نشست و گفت بسم الله الرحمن الرحیم من می‌خواهم کرمانشاه قطب اقتصاد دیجیتال بشود و شروع کردند کار کردند، برنامه‌ی بسیار ارزشمندی صدا و سیما هم بازتاب داده شهرک اقتصاد دیجیتال کرمانشاه را ایجاد کردند . یعنی راه وجود دارد، منابع وجود دارد، من نمی‌خواهم بگویم که توسعه‌ی اقتصادی روستا در بستر فناوری فقط بیاییم برویم معطوف کنیم به بحث پروژه‌ی اف تی تیکس یا همین شبکه‌ی ...

سوال: نه معطوف نیست، ولی اگر زیرساخت ایجاد شود می‌تواند فناوری‌ها در آنجا گسترش پیدا کند درست است؟

خانی: بخشی از زیرساخت می‌خواهم عرض کنم ایجاد شده ما فکر کنم اگر اشتباه میکنم اقای دکتر اصلاح بفرماید تا پایان امسال ما روستای بالای ۲۰ خانوار دسترسی به اینترنت دارند همان پروژه USO این یعنی چه؟ یعنی ما الان براحتی می‌توانیم سکو‌ها را در روستا فعال کنیم می‌توانیم فناوری را وارد کسب و کار مردم کنیم، ولی با یکسری مشکلات دیگری مواجه هستیم که به هر حال در همین برنامه می‌توانیم به آن‌ها بپردازیم

سوال: اجازه بدهید به استودیوی دیگر برویم جایی که جناب آقای یوزباشی با ما هستند، شما یکی از فعالان فناور هستید که توانستید محصولات مختلفی را گسترس بدهید و در نمایشگاه آباد ایران توانستید حضور فعالی داشته باشید محصولاتی که برای شهر‌های کوچک و روستا‌ها کاربرد فراوانی داشته، در خصوص محصولات تان توضیح می‌فرمایید و این که این توسعه شبکه فیبر نوری در شهر‌های کوچک چقدر توانسته به توسعه محصول و بازار شما و البته توسعه بازار شهر‌های کوچک کمک بکند؟

یوزباشی: من اگر بخواهم یک نگاه کلان‌تر داشته باشم با توجه به این که موضوع موضوعی هست که به حوزه‌ی روستایی مربوط می‌شود، آن چیزی که دغدغه ما بوده بحث کشاورزی هوشمند بوده که به تبع آن مامزارع هوشمند را خواهیم داشت و به تبع آن مرغداری‌های هوشمندی که در برنامه‌های ما بوده فعالیت‌هایی که کردیم و مستقیما با آن زنجیره‌ی روستا ختم می‌شود که می‌تواند توسعه‌ای در حوزه هوشمند سازی به ما کمک بکند.
در دولت مردمی تاکید زیادی بر حوزه هوشمندسازی شده تلاش‌های زیادی هم در این راستا انجام شده، در حوزه‌ی دانش بنیان در نمایشگاه آباد ایران ما خیلی از مسائل را بررسی کردیم که لازمه این‌ها همانطور که میهمانان برنامه هم اشاره کردند مخصوصا در بهره برداری از سکو‌هایی که وجود دارد یا نرم افزار‌هایی که تهیه می‌شود آن زیرساختی هست که بر مبنای فیبر نوری ایجاد میشود اگر مصداقی بخواهم خدمت شما عرض کنم، پروژه‌هایی که ما چندین پروژه اجرا کردیم در ۸ تا از استان هایمان و بیشتر هم در مناطق روستایی بوده و از جنس کشاورزی، در مسئله‌ی فارم هوشمند یا آن مزارع هوشمندی که برای مرغداری‌ها اتفاق می‌افتد، اقدامات بسیار ارزشمندی شده که از جنس هوش مصنوعی هست، شمارش خودکار مرغ‌ها هست یا نحوه‌ی دان دهی به این‌ها، تلفات این‌ها، در دام سبک و سنگین کار‌های بسیار بزرگی شده، در رکورد شیردهی به این‌ها که مستقیما تاثیر می‌گذارد بر آن چیزی که در روستا‌ها افراد از آن استفاده می‌کنند.
یک حلقه‌ی مفقوده‌ای اینجا وجود دارد آن حلقه‌ی مفقوده بحث فناوری‌هایی هست که در روستا‌ها ما به چه شکل باید این را پیاده کنیم، میهمان برنامه اشاره کردند، ما به عنوان شرکت دانش بنیان بخشی را بردیم و تسهیل کردیم، گزارش‌هایی هم که ما به آن‌ها رسیدیم بعضا بین ۳۰ تا ۸۰ درصد رشد اقتصادی یا آن توسعه اقتصادی را به ما گزارش کردند، اما آن زیرساخت‌های لازم بعضا، چون ما مثلا نیاز به داده‌های ماهواره‌ای داریم، نیاز به پایش محیطی داریم، تک تک این‌ها برای ما چالش هست که بتوانیم از پس این بر بیاییم و فکر می‌کنم آن چیزی که بعنوان زیرساخت مطرح می‌شود اگر قوی‌تر باشد به ما کمک می‌کند، حالا بخش کشاورزی را من به آن اشاره کردم در حوزه‌ی ...

سوال: الان این محصولی که فرمودید در حوزه مزارع هوشمند دارد استفاده می‌شود و شما تولید کردید در روستا‌ها یا در شهر‌های کوچک در حال استفاده هست پیاده سازی شده؟

یوزباشی: بله ما یک پروژه‌ای را داشتیم با عنوان پروژه افزایش بهره وری آب با استفاده از هوش مصنوعی که آن سطح زیرکشت را به ما کمک می‌کرد در شهر‌های استان قزوین ما این را پیاده کردیم، همین طور نرم افزار مدیریت بهره وری دام سنگین را داشتیم برای کاهش بیماری و تلفات و مهم‌تر از آن، آن مزرعه‌ی هوشمندی که به مرغداری هوشمند مربوط می‌شود در روستا‌های استان مازندران مااین را پایلوت اجرا کردیم به صورت آزمایشی اجرا کردیم که انشالله بتوانیم ...

سوال: توسعه اشتغال را هم در پی داشته است؟

یوزباشی: قطعا توسعه اشتغال را در پی خواهد داشت میهمان گرامی شما نکته خیلی خوبی را اشاره کردند، من زمانی می‌توانم روستایی‌ها را در روستا نگه دارم که بتوانم آن زیرساخت، فناوری، اشتغال را ببرم آنجا؛ ما در تمام این مواردی که اشاره کردیم خدمت شما، هم اشتغال مستقیم داشتیم هم اشتغال غیر مستقیم.

سوال: آقای دکتر روحانی نژاد  الان روستا‌های ما به شبکه ملی ارتباط ایران متصل هستند درست است؟

روحانی نژاد: بله، بالای ۹۲ درصد خوشبختانه روستا‌های بالای ۲۰ خانوار را هم  الان متصل به این شبکه هستند و انشاالله برنامه ریزی شده تا انتهای سال هم همه روستا‌ها متصل بشوند.

سوال: پس ما یک برنامه داریم تا انتهای سال تمامی روستا‌ها به شبکه ملی ارتباطی ایران متصل بشوند در خصوص فیبر نوری هم شهر‌های کوچک مان درست است؟

روحانی نژاد: بله در کنار شهر‌های بزرگ همانطور که خدمت شما گفتم ما برنامه ریزی کردیم انشاالله تا آخر سال این عدد ۱۲۴ شهری که تا الان حفاری در آن‌ها شروع شده دو برابر خواهد شد و شهر‌های بیشتری تحت پوشش قرار می‌گیرند من در تکمیل صحبت قبلی، ما قبلا می‌گفتیم اگر می‌خواستیم یک منطقه‌ای را آباد در نظر بگیریم می‌گفتیم جاده دارد یا نه، یعنی طبیعتا بدون جاده نمی‌شد آن شهر یا آن منطقه و یا آن روستا را آباد در نظر گرفت الان دیگر در فضای فعلی زیرساخت‌های ارتباطی هست یعنی مردمی که آنجا هستند چه در روستا و چه در شهر‌های کوچک اگر متصل نباشند مثل این که جاده ندارند.


سوال: در کنار نیاز‌های اساسی که وجود دارد باید این اتصال هم برقرار باشد.

روحانی نژاد: به همین خاطر تا الان ما پهنای باندی که به مردم داشتیم نزدیک ۷۰ تا ۸۰ درصدترافیک از طریق شبکه‌ی ارتباطات سیار ایجاد می‌شد در حالی که در دنیا برعکس است ما ۷۰ تا ۸۰ درصد ترافیک مان باید از طریق شبکه ارتباطی ثابت منتقل شود، برنامه ریزی که شده در حقیقت این عقب ماندگی را جبران بکنیم و کسی که در شهر کوچک نشسته و می‌خواهد که سرویس پرسرعت بگیرد می‌خواهد خدمات پرسرعت بگیرد دیگر احساس نیاز نمی‌کند که بیاید شهر بزرگ، ما الان در بندر چارک بعنوان مثال که یک شهر تا حدی کم برخوردار در استان هرمزگان هست خدماتی داده می‌شود که الان در تهران داده می‌شود، یا در خیلی از شهر‌ها ما خوشبختانه انشاالله در یکی دو هفته آینده شهر ازنا، الشتر در استان لرستان، سلماس در آذربایجان غربی و امثالهم، شهر‌های کوچک را کل شهر را متصل خواهیم کرد و مردم عزیز آن شهر می‌توانند از خدماتی با سرعت نزدیک به هزار مگابایت پرسکن که اصلا واقعا برای همشهری‌ها و افرادی که در آن مناطق هستند واقعا  به نظرم یک نیاز بوده و آرزویی که دارند و این که احساس بکنند دولت خدماتی دارد به ایشان می‌دهد که در پایتخت مردم دارند می‌گیرند.

سوال: اصلا همین که آمدیدمناطق کم برخوردار را انتخاب کردید یا شهر‌های کوچک را در مرحله اول انتخاب کردید با هدف توسعه اقتصادی این مناطق بوده درست است؟

روحانی نژاد: طبیعتا اصلا یکی از راهکار‌های توسعه اقتصادی این زیرساخت است اشاره شد در گزارشی که دادید خیلی از روستانشینان، خیلی از مردمانی که در مناطق کم برخوردار هستند نیاز دارند از طریق فضای مجازی محصولات شان را ارائه بکنند، توریست جذب بکنند و امثالهم، طبیعتا اگر این زیرساخت‌ها در اختیارشان قرار بگیرد حتی آن کسی که از یک شهر بزرگ به آن شهر کوچک می‌رود واقعا احساس می‌کند که تمامی خدمات را  می‌گیرد و مطمئنا به راحتی این جذب منابع مالی را در آن مناطق خواهیم داشت.

سوال: و بازخورد‌هایی تا الان گرفتیم با توسعه نسبی این طرح که چطور بوده توسعه اقتصادی؟

روحانی نژاد: بله، خوشبختانه می‌گویم من اشاره هم کردم در مثل منطقه‌ای مثل بندر چارک آن گزارشی که داشتیم و بازخوردی که از مردم داشتیم بسیار امیدوار کننده بود و این که خیلی از کسب و کار‌ها حتی شرکت‌های دانش بنیانی که واقعا فکر نمی‌کردند در آن منطقه می‌توانند آن توسعه کسب و کار داشته باشند و داشتند فکر می‌کردند برای این که بیایند به شهر‌های بزرگ‌تر دیدند که نیاز نیست این مهاجرت اتفاق بیفتد.

سوال: اقای دکتر خانی با وجود این زیرساختی که فراهم شده آقای دکتر روحانی نژاد هم اشاره فرمودند توانسته توسعه اقتصادی نسبی را فراهم بکند الان دو تا مسئله این جا مطرح است اولا که چه راهکار‌هایی این جا وجود دارد که بتوانیم توسعه اقتصادی را بیشتر بکنیم و چه چالش‌هایی وجود دارد که جلوگیری بکنیم از بوجود آمدن آن چالش‌ها؟

خانی: من الان یکسری راهکار‌ها در این برنامه خدمت شما عرض می‌کنم، خاصیت رسانه همین است، راهکار‌ها مطرح بشود به گوش دولتمردان برسد بیاییم استفاده کنیم. اولا ما باید نگاهمان را در بخشی از موارد تغییر بدهیم، حاکمیت در قبال مردم ۵ وظیفه دارد، تنظیم گری، تسهیل گری، توزیع عادلانه‌ی ثروت، ارائه خدمات و در وهله اول باز سیاستگذاری است، ما الان این نگاه مان نسبت به شهر‌های بزرگ، شهر‌های کوچک یا روستا‌ها همه یکسان است، الان در حوزه‌ی روستایی یا شهر‌های کوچک هر وزارتخانه‌ای می‌آید به یک شکل سلیقه‌ی خودش مطابق با آیین نامه‌های خودش همه شان هم با هدف توسعه است، ولی یکی می‌اید در راستای تضعیف کار می‌کند یکی می‌آید در راستای تقویت کار می‌کند حتی در بحث برنامه هفتم توسعه سر و صدای نمایندگان مجلس هم بلند شده بود که چرا این موارد دیده نمی‌شود.
ما بیاییم در حوزه‌ی روستا نهاد متولی سیاستگذار انتخاب کنیم و همه از او حرف شنوی داشته باشند، من یک مثال می‌آورم که مثلا در حوزه‌ی تنظیم گری ما داریم چه کار می‌کنیم؟ الان قوانین مالیاتی که خیلی می‌تواند در حوزه‌ی سرمایه گذاری یکی از مسائل بسیار جذاب باشد که کی، کجا و چگونه برود سرمایه گذاری کند، الان در معافیت‌های مالیاتی روستا و شهر هیچ فرقی بین شان نیست، معافیت را ما آوردیم بردیم روی محصول گذاشتیم، اگر می‌خواهیم روستایمان رشد کند می‌خواهیم مهاجرت معکوس بشود الان روستا‌های ما شده بهشت و تفرجگاه پولدار‌های شهر، ولی چه چیزی گیر مردم می‌افتد؟ هیچ چیز، ما بیاوریم بگذاریم در حوزه‌ی معافیت‌ها را ببریم روی بنگاه‌ها بگذاریم روی جغرافیای ایجاد ... اگر ما این کار را کردیم آقای دولت، آقای مجلس اگر رفتیم معافیت را روی بنگاه‌هایی گذاشتیم که رفتند در روستا‌ها من از همین الان خدمت شما عرض می‌کنم مهاجرت معکوس شکل می‌گیرد اقتصاد روستا شکوفا می‌شود، مشکلات شهری ما برطرف می‌شود، برای این منظور چه کار‌هایی باید بیاییم انجام بدهیم؟

سوال: اجازه بدهید یک دسته بندی بکنیم، شما فرمودید پس باید یکسری تسهیلات برای فعالانی که در حوزه روستا هستند یا روستایی است در نظر گرفته شود تا این اقتصاد در روستا‌ها شکوفا بشود و این تسهیلات باید مختص ان‌ها بشود، اما سوال این جا مطرح است در حوزه توسعه فناوری در روستا‌ها ما یکسری اولویت بندی هم باید داشته باشیم این اولویت بندی در کنار آن تعریفی که از توسعه اقتصاد دیجیتال داشتیم چه باید باشد؟ توسعه فناوری در حوزه کشاورزی  باشد؟ در حوزه تصفیه پسماند اب باید باشد؟ در حوزه‌ی همین آبی که هوشمندسازی مصرف آب باشد که جناب آقای یوزباشی گفتند این راهکار‌ها و این اولویت بندی‌ها چه چیز‌هایی باید باشد؟

خانی: اولا با تعریف و شیوه‌ی امروزی که ما داریم اقتصاد دیجیتال را در کشور داریم ایجاد می‌کنیم، انصافا جای قدر دانی دارد از وزارت ارتباطات که توانسته زیرساخت استفاده‌ی مردم از اینترنت را در روستا‌ها فراهم کند.
ولی روستا‌های امروز دیگر کشاورزی نیست دیگر دامپروری نیست امروز مهم‌ترین کسب و کاری که ما می‌توانیم در روستا‌ها ایجاد بکنیم در بحث مارکت و بازار محصولات تولیدات و صنایع دستی روستا‌ها است، خیلی راحت در هم سکو‌های موجود و هم سکو‌هایی که در آینده می‌توانیم زیرمجموعه اقتصاد دیجیتال ایجاد کنیم روستائیان می‌توانند محصولات شان را بفروش برسانند، اما مشکل شان کجاست؟ یک: در حوزه‌ی لجستیک است، ما روستایی نمی‌تواند محصولش را به دست مشتری برساند این کار را وزارت ارتباطات از طریق شرکت ملی پست می‌تواند انجام بدهد پول می‌خواهد به او بدهیم نکته دوم روش تامین مالی است، روش تامین مالی هم بسیار مهم است روستائیان برای توسعه کسب و کارشان مشکل تامین مالی دارند ما بیاییم از این فرصت‌هایی که داریم از منابعی که در صندوق‌ها داریم بیاییم به تسهیلات خرد که شامل روستا می‌شود توجه کنیم یک نکته دیگر هم حتما لازم است عرض کنم در حوزه مهارت آموزی ما منابع انسانی بسیار ارزشمندی در روستا‌ها داریم دارد تلف می‌شود سازمان فنی و حرفه‌ای کشور سیاستگذار و متولی آموزش مهارت است بیاییم کمک کنیم به این سازمان و از این سازمان بخواهیم که مقوله‌ی مهارت آموزی را توسعه بدهد در روستا اتفاقا فناوری و مشاغل نوظهور حوزه‌ی بسیار ارزشمندی هست برای آموزش مهارت و حل مشکلات مان.

سوال: آقای یوزباشی بعنوان جمع بندی می‌فرمایید که اولویت‌های شما در آینده برای کار روی محصولات فناورانه در روستا‌ها و شهر‌های کوچک چه هست؟

یوزباشی: حضرت اقا در سخنرانی شان گفتند که کار علمی باید مسئله محور باشد این مسئله محور بودن در حوزه کشاورزی و در حوزه‌ی روستایی واقعا دغدغه ما هست یعنی ما دنبال این حل این مسئله هستیم بخاطر این در سه تا حوزه ما خاصه فعالیت می‌کنیم یک: در حوزه‌ی مزارع هوشمند که اقدامات ارزنده‌ای شده برای اولین بار تقریبا در ایران، نکته بعدی در حوزه دام سنگین ما هست که باز مستقیما در حوزه‌ی کشاورزی و روستا هست که کمک می‌کند و سوم که در حالت تجاری و بیشتر اتفاق افتاده بحث مرغداری‌ها هستند که ما کار‌های ارزشمندی در این حوزه توانستیم انجام بدهیم که نیاز به حمایت جهاد کشاورزی، نیاز به حمایت وزارت ارتباطات داریم که انشاالله بتوانیم این را گسترش بدهیم تا آن دغدغه‌ی اشتغال آفرینی برای مردم عزیزمان حل بشود.

سوال: اقای روحانی نژاد برای جمع بندی بفرمایید که هدف گذاری ما تا پایان امسال در حوزه‌ی شهر‌های کوچک چقدر است برای توسعه فیبر نوری؟

روحانی نژاد: اشاره کردم ما تا آخر سال برنامه مان هست که این ۱۲۴ شهر را دوبرابر بکنیم فقط من نکته‌ای که خواستم تاکید بکنم برای مردم عزیز این است که ممکن است جالب باشد برایشان ...

سوال: ۱۲۴ شهر کلی بود، شهر‌های کوچک به چقدربرسد؟

روحانی نژاد: ما الان نزدیک صد شهری که اشاره کردم تا الان از شهر‌های کوچک داشتیم این دوبرابر خواهد شد.

سوال: یعنی نزدیک به دویست شهر کوچک برسیم

روحانی نژاد: و نکته مهم این است که همه این‌ها از طریق شرکت‌های بخش خصوصی انجام می‌شود یعنی دولت نرفته در آن شهر‌های کوچک ارائه خدمت بدهد همه خدمات از طریق بخش خصوصی است اشاره کردم به نقش تنظیم گری دولت ما فقط کاری که کردیم در این یک سال و نیم به نحوی این فرآیند را تنظیم کردیم که این اتفاق بیفتد و یک دستاورد خیلی بزرگ برای کشور است.

 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

بیشتر بخوانید