ثبت الکترونیکی اطلاعات کالاها در سامانه جامع انبارها ضروری است

ایرنا یکشنبه 03 اسفند 1399 - 12:31
بروجرد - ایرنا - رییس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد گفت: ثبت موجودی و ورود و خروج انواع کالا در سامانه جامع انبارها براساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار کشور ضروری است.
ثبت الکترونیکی اطلاعات کالاها در سامانه جامع انبارها ضروری است

حمید ِآزادبخت روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تمام واحدهای ذخیره‌سازی یا نگهداری کالا از جمله انبارها و سردخانه‌ها موظف هستند با مراجعه به سامانه جامع انبارها مشخصات و اطلاعات موجودی ۵۰ قلم کالای مشمول را ثبت کنند.
وی با تاکید بر ضرورت ثبت موجودی و ورود و خروج کالا در سامانه جامع انبارها اظهار داشت: از این پس رصد و پایش و جابه‌جایی کالا در سطح کشور از طریق سامانه جامع انبارها انجام می‌شود، بنابراین ثبت موجودی، ورود و خروج کالا در سامانه جامع انبارها ملاک است و چنانچه صاحبان کالا و مراکز نگهداری از این اقدام خودداری کنند، کالای آن‌ها به عنوان کالای احتکار شده ضبط و ثبت شده و مشمول جرائم احتکار کالا می‌شود.

آزادبخت بیان کرد: این ۵۰ قلم در ۲۲ گروه کالایی شامل برنج، روغن نباتی، قند و شکر، گوشت قرمز، مرغ، نان، لبنیات، ماکارونی، حبوبات (انواع عدس، لوبیا، لپه و نخود)، چای، خرما، سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی، میوه و مرکبات، نهاده‌های دامی، پودر شوینده، فولاد، سیمان خاکستری، کاغذ و لاستیک خودرو می‌شود.

رییس اداره صمت بروجرد تاکید کرد: در صورت شناسایی تخلفات، علاوه بر عرضه کالاها به شبکه دولتی، متخلفان به پرداخت جریمه برابر با ۷۰ درصد ارزش کالا ملزم شده و در مراجع قضایی با آن ها به عنوان محتکر و قاچاقچی کالا برخورد قانونی انجام خواهد شد.
وی اضافه کرد: اعلام موجودی و ثبت اطلاعات خارج از بستر این سامانه، اعتباری نداشته و رفع تکلیف قانونی صاحبان کالاهای مشمول اعلام موجودی محسوب نمی‌شود.
وی گفت: برخی صاحبان کالا و بهره برداران انبارها به رعایت تکلیف قانونی خود در سامانه یاد شده عمل نکرده و مسوولیت ثبت رسید یا حواله را به دیگری واگذار می‌کنند.

وی اظهار داشت: مسوولیت ثبت رسید یا حواله در سامانه جامع انبارها بر عهده بهره بردار رسمی انبار است. چرا که ملاک شناسایی فرد حقیقی یا حقوقی ثبت اطلاعات در این سامانه، شخصی است که طبق اطلاعات درج شده در سامانه به عنوان بهره بردار رسمی معرفی شده و مسوولیت ورود و خروج کالا به وی واگذار شده است.
رییس اداره صمت بروجرد به صاحبان کالا توصیه کرد: ضروری است که مشخصات و اطلاعات کالاهای یاد شده را در سامانه جامع انبارها ثبت کنند و برای جلوگیری از اعمال جریمه و خسارت، رسید یا حواله آن را دریافت کنند.
آزادبخت با تاکید بر این که رصد، پایش و کنترل مستمر فعالیت انبارها و سردخانه‌های استان در دستور کار بازرسان این اداره قرار گرفت، یادآور شد: صحت اطلاعات به طور مداوم رصد و نظارت می‌شود و در صورت شناسایی هر گونه تخلف با متخلفان و محتکران برابر با قانون به شدت برخورد خواهد شد.
رییس اداره صمت بروجرد از مردم خواست در صورت مشاهده هر نوع تخلف، موارد را از طریق تلفن ۱۲۴ ستادخبری صمت اطلاع رسانی نموده، تا بازرسان در اسرع وقت به آن رسیدگی کنند.

شهرستان بروجرد دارای بیش از ۱۶هزار واحد صنفی است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.