همکاری مشترک علمی فناوری پژوهشگاه های ایران و عراق

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 09:09
هیات پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری ایران با روسای دانشگاه های عراق درخصوص اجرای طرح های مشترک علمی و فناوری مورد نیاز دو کشور ، تبادل استاد و دانشجو، فناوری و برگزاری رویدادهای علمی مشترک میان دو کشور مذاکره کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،  هیات پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با حضور دکتر جواد محمدی رئیس پژوهشگاه ، دکتر کمال الدین حق بین رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی، دکتر سیدمحمدامین موسوی معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی، دکتر محمدعلی ملبوبی معاون فناوری و دکتر حجت الله ربانی از دانشگاه‌های بصره، واسط، بابل ، المستقبل، قاسم الخضراء  و الزهرای کربلا بازدید و با روسا و مقامات آن دانشگاه‌ها و مراکز علمی، نشست‌های تخصصی در خصوص نحوه گسترش همکاری‌های علمی مشترک برگزار کردند .

همکاری مشترک علمی فناوری پژوهشگاه های ایران و عراق ( تخصصی خبرنگار)

روسای دو کشور در همین راستا چهار یادداشت تفاهم و تفاهم نامه امضاء کردند.موارد مورد نظر طرفین برای شروع همکاری‌های مشترک به شرح زیر است : 
۱ – شروع طرح‌های تحقیقاتی مشترک قابل اجرا توسط دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی.
۲ – اشتراک گذاری تلاش‌ها برای شروع دوره‌های اعتبار-مشترک تایید شده در بیوتکنولوژی 
۳ – برگزاری کارگاه‌های حرفه‌ای در پژوهشگاه و دانشگاه‌های عراق برای به روز رسانی دانش و تخصص اعضاء هیات علمی.
۴ – پیگیری مراحل قانونی برای افتتاح شعبه پژوهشگاه در دانشگاه‌های عراق
۵ – هموارسازی راه برای افتتاح مرکز تحقیقات مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی در دانشگاه‌های عراق
۶ – تبلیغات، تشویق و به اشتراک گذاری پتانسیل‌ها در برگزاری کنگره‌های مربوط به بیوتکنولوژی، استارت آپ‌ها (کسب و کارهای نوپا) و نمایشگاه‌های نوآوری در پژوهشگاه و دانشگاه‌های عراق
۷ – همکاری برای راه اندازی مجله بین المللی بیوتکنولوژی در دانشگاه‌های عراق
۸ – تبادل اساتید و دانشجویان
۹ – همکاری برای ارتقای بازاریابی استارت آپ‌های بیوتکنولوژی هر دو طرف.
۱۰ – ایجاد میز‌های دائمی همکاری‌های علمی مشترک پژوهشگاه و دانشگاه‌های عراق در هر موسسه و برگزاری جلسات سالانه منظم برای بررسی و ارتقای پیشرفت برنامه‌های مشترک.
لازم به ذکر است هیاتی از مسئولان و اعضای هیات علمی دانشگاه بصره حدود یک ماه پیش ، از پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک  بازدید کردند و هیات پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری ایران در پاسخ به درخواست دانشگاه‌های مذکور و با هدف ارتقای تعاملات علمی بین المللی با کشور همسایه انجام شد.
دکتر محمدی رئیس پژوهشگاه ضمن اشاره به دستاورد‌های مثبت این سفر علمی گفت : با توجه به سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر افزایش دیپلماسی علمی و وجود ظرفیت‌های مشترک، امید است در آینده نزدیک برنامه اجرایی مشترک و طرح های پژوهشی، آموزشی و فناوری در راستای موارد مورد توافق طرفین آغاز و عملیاتی شوند.
وی افزود: خوشبختانه توافقات خوبی با دانشگاه‌های عراق داشتیم و این مراکز علمی ، تمایل فراوانی به برقراری ارتباطات علمی، تربیت نیروی انسانی متخصص و انجام طرح های کاربردی دارند که انشالله با تشکیل کارگروه‌های مشترک کاری پیگیری خواهند شد..

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.