گسترش حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای ایران با قزاقزستان

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 09:10
در سومین کمیته مشترک حمل‌ و نقل بین‌المللی جاده‌ای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان ضمن گفتگوی نمایندگان دو کشور برای روان‌سازی تردد کامیون‌ها در مرزها، صورتجلسه کمیته مشترک حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای امضا شد.

گسترش حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای ایران با قزاقزستانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در جریان اجلاس دو روزه سومین کمیته مشترک حمل و نقل بین المللی جاده‌ای بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان، صورتجلسه کمیته مشترک حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای بین دو کشور به امضا رسید.
جعفر جمیلی معاون دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی و رئیس هیئت ایرانی، در این نشست گفت: این نشست که پس از ۵ سال وقفه به دلیل شیوع بیماری کرونا برگزار شد و طرفین به منظور گسترش مناسبات حمل و نقلی و در فضایی صمیمانه و توأم با تعامل طی بررسی تمامی موانع و مشکلات موجود در مسیر تحقق این امر و تبادل نظر، در خصوص رفع آن‌ها با یکدیگر به توافقاتی دست یافتند.
وی افزود: در این اجلاس، طرفین با ابراز رضایت از رشد حجم مبادلات جاده‌ای در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ و با توجه به اهمیت رسیدن به افزایش بیشتر کامیون‌های دو کشور متردد به قلمرو یکدیگر، بر ضرورت رفع هر گونه موانع جاری و روان‌سازی تردد کامیون‌های طرفین به قلمرو یکدیگر، بحث و تبادل نظر کردند.
معاون دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی همچنین نتایج مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد و توضیح داد: در نشست یادشده در خصوص افزایش شمار مجوز‌های تردد، تسهیل تردد در گذرگاه‌های مرزی مشترک و توسعه همکاری با کشور‌های همسایه و منطقه در چارچوب راهگذر‌های حمل و نقل بین‌المللی عشق‌آباد و شمال – جنوب به خصوص روسیه و چین به توافقاتی دست یافتند و مقرر شد باهدف توسعه روابط و همکاری‌های مشترک حمل و نقلی و تجاری طرفین، ایجاد و تقویت همکاری‌های لجستیکی بین فعالان و بخش‌های خصوصی حمل و نقلی دو کشور، در قالب تشکیل کارگروه واکنش سریع برای حل و فصل موارد فوری، اقدام لازم به عمل آورند.
در این نشست، سلیم کوانیشولی، نایب رئیس کمیته حمل و نقل وزارت حمل و نقل قزاقستان و رئیس هیئت قزاقستانی نیز به بیان موارد متعددی از جمله بررسی روند تردد ناوگان طرفین به مقصد و عبوری از قلمرو یکدیگر، مواردی در خصوص تردد ناوگان آن کشور از قلمرو کشورمان پرداخت و بر مزایای دسترسی ناوگان ایرانی از قلمرو آن کشور به چین و روسیه و اقدامات صورت گرفته در جهت ایجاد مراکز لجستیکی در مرز‌های مشترک با کشور‌های یادشده و همچنین بر اهمیت تقویت ترانزیت منطقه‌ای برپایه برشمردن مزیت‌های ترانزیتی چندجانبه تاکید کرد.
در جریان این نشست، هیئت قزاقستانی ضمن بازدید از مرکز مدیریت راه‌های کشور و ابراز خرسندی از نحوه فعالیت سیستم‌های هوشمند درحال بهره‌برداری، درخواست کرد تا طرف ایرانی دانش فنی و جزئیات طرح را در اختیار کارشناسان فناوری اطلاعات آن کشور قرار دهند.
یادآور می‌شود در این اجلاس نماینده سفارت جمهوری قزاقستان در تهران، رئیس اداره ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی استان گلستان، مدیران پایانه‌های مرزی سرخس، لطف‌آباد، اینچه برون و نمایندگان گمرک جمهوری اسلامی ایران و اتاق مشترک ایران و قزاقستان حضور داشتند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.