بیش از نیمی سیگار مصرفی کشور خارجی است

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 09:17
دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: ۶۵ درصد از سیگار‌های موجود در کشور تولید شرکت‌های خارجی است.

بیش از نیمی سیگار مصرفی کشور خارجی استمحمدرضا مسجدی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما، گفت: بر اساس اعلام وزارت صمت از ۷۱ میلیارد نخ سیگار مصرفی کشور، حدود ۳۱ تا ۳۵ میلیارد نخ را شرکت ژاپن توباکو اینترنشنال و حدود ۱۱ میلیارد نخ سیگار را شرکت بریتیش امریکن توباکو انگلیس و آمریکا تولید می‌کند ؛ شرکت دخانیات ایران نیز تولید حدود ۱۰ میلیارد نخ در اختیار دارد.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با اشاره به اقدامات خلاف قانون در صنعت دخانیات گفت: برخلاف بسیاری از صنایع که ظرفیت تولیدشان به زیر ۵۰ یا ۳۰ درصد کاهش یافته است، صنعت دخانیات در عرض این چند دهه از ۶ به ۳۸ درصد رسیده است.

محمدرضا مسجدی با بیان اینکه فقط صنعت دخانیات اینقدر سرمایه گذار خارجی دارد، افزود: طبق آمار‌ها در چند سال گذشته، خارجی‌ها ۴۸۰ میلیون یورو در ایران سرمایه گذاری کردند که از این مبلغ بیش از ۳۷۰ میلیون یورو در دخانیات در مناطق آزاد سرمایه گذاری کرده اند و این درحالیست که خارجی‌ها ایران را درزمینه دارو و واکسن و قطعات هواپیما تحریم می‌کنند، اما در دخانیات چراغ سبز نشان می‌دهند.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات همچنین گفت: اکنون در بهترین زمین‌های کشور در استان گلستان، گیلان، آذربایجان غربی و بوشهر به کشاورز جایزه و وام می‌دهند تا کشتش را به سمت تنباکو تغییر دهد ، حتی کشتش را پیش خرید می‌کنند و این اقدامات خلاف سیاست‌ها و قوانین مبارزه با مصرف دخانیات است.

محمدرضا مسجدی با بیان اینکه یکی از بند‌های قانونی مسئله کشت است، گفت: کشت زمین‌ها را باید به یه یک کشت راهبردی که نیاز کشور را تامین کند، سوق دهیم.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.