اخیراً یک تیم دانشجویی از دانشگاه پرینستون با میانگین سرعت 183.8 کیلومتربرساعت رکورد سرعت جهانی قایقهای برقی را شکست. این رکوردشکنی در رویدادی از نوع «کیلومتر پروازی» ثبت شد؛ در این نوع رویداد قایق اجازه دارد قبل از ورود به بخشی که در آن رکورد ثبت میشود، سرعت خود را افزایش دهد. پیشتر این رکورد از آن قایق جگوار با سرعت 142.6 کیلومتربرساعت بود.
براساس گزارش دانشگاه پرینستون، این رکوردشکنی در 26 اکتبر (4 آبان) در کورس قانونی انجمن قایقهای قدرتی آمریکا (APBA) در دریاچه تاونسند در کارولینای شمالی انجام شد. این کورس از نوع «کیلومتر پروازی» بود که در آن قایق اجازه داشت قبل از ورود به یک بخش آبی به طول 1 کیلومتر که رکورد قایق در آن ثبت میشود، سرعت خود را افزایش دهد.
برای ثبت چنین رکوردهایی، قایق دو دور 1 کیلومتری پشت سرهم را میپیماید و میانگین بالاترین سرعت ثبتشده آن محاسبه میشود. راننده این قایق برقی «جان پیترز» حداکثر سرعت 178.8 کیلومتربرساعت را در اولین دور و 189 کیلومتربرساعت را در دور دوم ثبت کرد که میانگین آنها 183.8 کیلومتربرساعت شد.
قبلاً این رکورد از آن قایق تندرو برقی جگوار بود که پنج سال پیش حداکثر سرعت 142.6 کیلومتربرساعت را ثبت کرد. در اوایل سال جاری میلادی نیز قایق «ویژن مارین کانادا» رکورد 186.7 کیلومتربرساعت را به خود اختصاص داد؛ البته این رکورد در رویدادی متفاوت از رویداد «کیلومتر پروازی» بود.
قایق «Big Bird» تیم دانشگاه پرینستون دارای بدنه هیدروپلن (هواپیمای آبی) پرو است. این قایق توسط قایقساز مشهور اد کارلسن در سال 1993 ساخته شده است. در آن سالها این بدنه به موتورهای گازی مجهز بود و رکوردهای چند کیلومتری پروازی را ثبت کرد. اکنون بدنه این قایق ویژه با پیشرانه الکتریکی FM100 Flux Marine اصلاح شده است. این پیشرانه درعین تولید قدرت بیشتر وزن را افزایش نمیدهد. درواقع، وزن کل بیگ برد، با احتساب راننده، فقط 442 کیلوگرم است. وزن قایقهای برقی دیگر تا 1814 کیلوگرم نیز میرسد.
به دلیل شکستگی میل پروانه، قایق بیگ برد نتواسنت رکورد خود را جابهجا کند. تیم دانشگاه پرینستون اکنون امیدوار است که پس از تعمیر قایق بتواند حداکثر سرعت متوسط 193 کیلومتربرساعت را بزند.