بومی‌سازی رادار باند ایکس ساحلی به صورت کامل

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 09:20
رادار پیشرفته باند ایکس ساحلی بنادر که از اجزای کلیدی سامانه کنترل ترافیک دریایی در کشور است، با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته برای نخستین بار در کشور به صورت کامل بومی سازی و تولید شد.
 
بومی‌سازی رادار باند ایکس ساحلی به صورت کامل
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، به نقل از «مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری»، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه یکی از زمینه‌های فعالیت این شرکت تأمین، نیازمندی‌های بنادر کشور از جمله اجزای سامانه کنترل ترافیک دریایی (VTS) است که برای کنترل ترافیک دریا از آن استفاده می‌شود، گفت: تقریبا تمامی بنادر پیشرفته دنیا به این سامانه مجهز هستند و توسط سازمان جهانی دریانوردی به بنادر دنیا و از جمله بنادر کشور ما توصیه می‌شود که از این سیستم استفاده کنند.
حجت‌الله بیگی با بیان اینکه نرم افزار کنترل ترافیک دریایی (VTS) در بنادر امام خمینی، شهید رجایی و انزلی استفاده می شود، افزود: این سامانه که در سال ۲۰۰۴ میلادی  یک شرکت فرانسوی در کشور ما نصب و راه‌اندازی کرده است، از سامانه‌های مختلف مانند سامانه جهت یابی رادیویی، سامانه راداری، سامانه شناسایی خودکار و سامانه های هیدروگرافی و هواشناسی تشکیل شده است.

وی، رادار پیشرفته باند X ساحلی بنادر را از مهم‌ترین اجزای این سامانه‌ها برشمرد و گفت: به دلیل ویژگی‌هایی که این رادار نسبت به سایر سامانه ها دارد، یکی از اجزای اصلی این سامانه محسوب می‌شود. این در حالی است که حدود ۲۰ سال پیش در کشورمان، یک شرکت دانمارکی این رادار را تامین کرد و در واقع شرکت فرانسوی تجمیع کننده نرم افزار کنترل ترافیک دریایی بود.

بیگی با اشاره به خودداری شرکت‌های سازنده از فروش خدمات و لوازم یدکی مربوط به این سامانه پس از اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان گفت: به دنبال این اتفاق، ما در این شرکت دانش بنیان، سامانه رادار پیشرفته باند ایکس ساحلی را که برای سامانه کنترل ترافیک دریایی در بنادر مورد نیاز بود به صورت کامل بومی‌سازی کردیم.

وی افزود: در واقع تمامی بخش‌های این رادار، هم در قسمت‌های سخت‌افزاری و هم در قسمت‌های نرم‌افزاری، به دست متخصصان داخلی کشور بومی‌سازی و در بنادر امیرآباد، بوشهر، شهید رجایی و چابهار به صورت موفق نصب شد و هم اکنون این سامانه در این بنادر مشغول به کار است و به صورت کامل عملیات انجام می‌دهد.
مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با بیان اینکه سامانه کنترل ترافیک دریایی از سامانه جهت‌یاب رادیویی و رادار تشکیل شده است، گفت : رادار‌های پیشرفته باند X ، هم نمونه شناوری و هم نمونه ساحلی دارند. در برخی نمونه‌های ساحلی مجموعه‌های فرستنده و گیرنده بالای دکل نصب می‌شوند و در بعضی نمونه‌ها هم، مجموعه‌های فرستنده و گیرنده داخل کابین و پایین دکل قرار می‌گیرند.

بیگی، سامانه مورد استفاده در بنادر کشورمان را از رادار‌های باند ایکس با توان ۲۵ کیلووات اعلام کرد و افزود :  این سامانه‌ها قابلیت افزونه سازی دارند؛ یعنی مجموعه فرستنده و گیرنده در این‌ها دوبل شده و چنانچه برای یکی از این مجموعه‌ها اشکالی پیش بیاید، به صورت خودکارمجموعه دیگر به کار خود ادامه می‌دهد. ما هم با همین ساختار این سامانه را به طور کامل بومی‌سازی کردیم و نرم‌افزاری که در آن به کار بردیم، نرم افزار کاملی است که می‌توان انواع نقشه‌های دریایی را روی آن پیاده کرد و کاملا متناسب با نیاز بنادر ساخته شده است. 

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان به تولید دو محصول دیگر در سامانه های کنترل ترافیک دریایی (VTS) بنادر اشاره کرد و گفت : یکی از این محصولات که در حال آزمایش است، سامانه شناسایی خودکار ایستگاه پایه و محصول دیگر، سامانه جهت یاب رادیویی است که در دست تحویل داریم و به زودی نمونه صنعتی آن کامل می‌شود و با این برنامه می‌توانیم اجزای اصلی و کلیدی VTS را داخل کشور بومی سازی کنیم که نیازمان به خارج برطرف شود.

بیگی با اشاره به دستاورد‌های مختلف این مجموعه در طول ۱۶ سال فعالیت افزود : این شرکت دانش بنیان یک مجموعه تحقیق و توسعه است؛ به این معنا که محصول به صورت یک پروپوزال (طرح نامه پژوهشی) کاغذی به مجموعه ما تحویل داده می‌شود، ما از ابتدا آن را طراحی می‌کنیم، سپس نمونه‌سازی می‌شود و در ادامه نمونه صنعتی هم به تولید می‌رسد و چنانچه تیراژ تولید داشته باشد، تولید انبوه هم انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ محصول را این شرکت بومی سازی و به صنایع و سایر بخش‌ها تحویل داده است، گفت: در حال حاضر در این مجموعه ۳۵ نفر به صورت مستقیم فعالیت دارند و بخشی از فعالیت‌های شرکت را هم برون‌سپاری کرده‌ایم که به واسطه آن ۵۰ نفر هم به شکل غیرمستقیم مشغول به کار هستند.

شرکت ما از تسهیلات و ضمانت‌نامه‌هایی که ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی ریاست جمهوری ارائه کرده، بهترین استفاده را برده و برای دریافت تسهیلات کوتاه‌ مدت و نمونه‌سازی هم اقداماتی انجام دادیم که امیدواریم بتوانیم از حمایت‌های این ستاد و معاونت علمی استفاده کنیم. حضور در نمایشگاه‌ها هم یکی از تسهیلاتی بود که در این راستا از حمایت‌های مجموعه معاونت علمی استفاده کردیم.

 
 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.