تکلیف دولت برای افزایش ۳۰ درصدی سهم قوه قضائیه از محل درآمد‌های عمومی

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 09:30
نمایندگان مجلس، دولت را مکلف کردند در سال اول اجرای برنامه نسبت به افزایش سهم قوه قضاییه از محل درآمد‌های عمومی کشور به میزان ۳۰ درصد علاوه بر افزایش سنواتی اقدام کرده و در سال‌های بعدی نیز این مهم را در بودجه‌های سنواتی مورد توجه قرار دهد.

تکلیف دولت برای افزایش ۳۰ درصدی سهم قوه قضائیه از محل درآمد‌های عمومی
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت؛ نمایندگان  مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم، بند الحاقی ۲ ماده ۱۱۳ این لایحه با ۱۳۷ رأی موافق، ۳۸ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۱ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

در جریان بررسی این بند الحاقی از ماده مذکور؛ منصور شکرالهی نماینده مردم کهنوج و منوجان و رودبارجنوب و قلعه گنج و فاریاب در مجلس به عنوان نماینده مخالف گفت: در برنامه ششم تصریح شده است که بودجه قوه قضائیه باید ۲.۹ از منابع بودجه عمومی کشور باشد، از طرف دیگر در بند ۲۶ ابلاغی برنامه هفتم بر تثبیت سهم قوه قضائیه تأکید شده است لذا در پیشنهاد کمیسیون ۲.۹ درصد ذکر نشده که محل ایراد است و باید اصلاح شود.

سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس نیز به عنوان نماینده موافق افزود: یکی از نکاتی که شاید در برنامه ششم دیده شده و در ماده ۱۱۹ قانون برنامه ششم توسعه هم آمده بود حداقل ۲.۹ درصد از منابع بودجه عمومی دولت بود که برای قوه قضائیه لحاظ شد.

وی تصریح کرد: ما در برنامه هفتم توسعه باید بر اساس تأکیدات رهبر معظم انقلاب مباحث مندرج در برنامه ششم توسعه را تقویت کنیم ضمن اینکه وقتی برخی قضات ۱۸ ساعت کار می‌کنند و با کمبود بودجه، فضای مناسب، تجهیزات و امکانات مواجه هستند نیاز است بودجه قوه قضائیه تقویت شود تا به موقع بتوانند به امور قضایی کشور رسیدگی کنند.

و، اما نماینده دولت حاضر در صحن با بیان اینکه این موضوع مغایر با اصل ۱۲۶ است ضمن اینکه این حکم ماهیت بودجه‌ای دارد چرا که به تأمین منابع اشاره کرده است بنابراین با آن مخالف هستیم.

در ادامه محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم افزود: ما در برنامه ششم هم تکلیفی در این رابطه تعیین کرده بودیم ضمن اینکه لازم است جدای از فرآیند‌های معمول در حوزه بودجه به تأمین نیاز‌های مالی برخی از دستگاه‌ها ویژه‌تر توجه کنیم.

وی تصریح کرد: در برنامه ششم برای قوه قضائیه سهمی گذاشته شده بود که دولت و مجلس در جلساتی بر اساس نیاز‌هایی که در حوزه عدالت، تعداد پرونده‌ها، به روزرسانی، نیروی انسانی و دادگاه‌های مختلف بدوی تجدیدنظر و حل اختلاف به این فرمول رسیده بودند. از سوی دیگر دولت هر سال یک افزایش بودجه‌ای برای دستگاه‌ها قرار داده است، اما در اینجا گفته شده که علاوه بر آن افزایش بودجه‌ای لازم است سهم قوه قضائیه از درآمد‌های عمومی ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: بر اساس این حکم ریاست قوه قضائیه می‌تواند نسبت به برنامه‌ریزی‌ها و تکالیفی که در احکام برنامه توسعه دارد از جمله هوشمندسازی، ساماندهی زندان‌ها و دادگاه و ... اقدام کند.

بر اساس بند الحاقی ۲ ماده ۱۱۳ این لایحه؛ دولت مکلف است در سال اول اجرای برنامه نسبت به افزایش سهم قوه قضاییه از محل درآمد‌های عمومی کشور به میزان سی درصد (%۳۰) علاوه بر افزایش سنواتی اقدام نماید و این افزایش در سال‌های بعدی برنامه به عنوان عدد پایه بودجه قوه در افزایش‌های سال‌های بعدی مدنظر قرار خواهد گرفت. 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.