آخرین مطالعه پیرامون میزان فروش گوشیهای هوشمند سال 2023 در بازار چین منتشر شد. این گزارش نشان میدهد که فعالسازی گوشیهای هوشمند جدید در چین افزایش قابلتوجهی داشته است؛ درمجموع 28.71 میلیون دستگاه در سال 2023 فعال شده است که افزایش 12.7 درصدی نسبت به سال گذشته را نشان میدهد. براساس این گزارش، سه برند اپل، شیائومی و هواوی بیشترین استقبال را در بازار چین دارند و 90 درصد از سهم بازار گوشیهای پریمیوم در دست آنها است.
براساس گزارش گیزموچاینا و طبق آخرین نظرسنجی شرکت BCI در چین، شیائومی رتبه اول را در میان برندهای داخلی گوشیهای هوشمند بهویژه در بخش گوشیهای بالارده با قیمت حدود 550 دلار به بالا به دست آورده است. درحالحاضر شیائومی بهعنوان یکی از سه برند برتر در کنار اپل و هواوی قرار دارد و نزدیک به 90 درصد از سهم این بازار را در دسته گوشیهای بالارده به خود اختصاص داده است.
اپل نیز بهرغم کاهش 21.2 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، همچنان برتری خود را در بازار گوشیهای ردهبالا حفظ کرده است. شیائومی با 18.3 درصد از سهم بازار در این ردهبندی، جایگاه برتر را در بین برندهای چینی به دست آورده است. این شرکت با افزایش سالبهسال 44.1 درصدی، بالاترین نرخ رشد را به نمایش گذاشته است. برند آنر نیز با افزایش 12.6 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، سومین جایگاه را از نظر فعالشدن گوشیهای جدیدش کسب کرده است.
هواوی از نظر سهم بازار در رتبه چهارم قرار دارد، اما رشد چشمگیر 75.6 درصدی سالانه را کسب کرده است. از نظر نرخ رشد، هواوی پیشتاز بازار چین است. برندهایی مانند ویوو و اوپو با کاهش قابلتوجهی در فروش روبهرو هستند. بهطورکلی، رقابت در بازار گوشیهای بالارده، که تحت سلطه سه برند اپل، شیائومی و هواوی است، تشدید میشود و این سه برند نزدیک به 90 درصد از سهم این بازار را در اختیار دارند.
دادههای BCI بر احیای مجدد شیائومی به عنوان برند داخلی پیشرو تأکید میکند. رشد سالانه برندهای چینی در بازار داخلی، چشمانداز موفق این برندها را نشان میدهد. شیائومی با سری 14 و هواوی با میت 60 خود شدیداً بر جایگاه اپل در بازار گوشیهای پریمیوم تأثیر گذاشتهاند.