واکاوی رشد آمازون: مرور شش عامل اصلی موفقیت جف بزوس در کسب و کار

دیجیاتو سه شنبه 05 اسفند 1399 - 14:01
«جف بزوس» بنیانگذار و مدیرعامل فعلی آمازون که به زودی از این سمت کنار می‌رود، به عنوان تاثیرگذارترین و مبتکرترین متفکر حوزه کسب و کار طی ۵۰ سال گذشته توانسته به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کند. وی اکنون یکی از ... The post واکاوی رشد آمازون: مرور شش عامل اصلی موفقیت جف بزوس در کسب و کار appeared first on دیجیاتو.

«جف بزوس» بنیانگذار و مدیرعامل فعلی آمازون که به زودی از این سمت کنار می‌رود، به عنوان تاثیرگذارترین و مبتکرترین متفکر حوزه کسب و کار طی ۵۰ سال گذشته توانسته به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کند. وی اکنون یکی از سه فرد ثروتمند جهان است. اما چه رازی در موفقیت وی نهفته است که توانسته به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کند؟ در این مطلب شش عامل اصلی موفقیت وی در کسب و کار ارائه شده است.

جف بزوس در اواخر بهمن‌ماه توانست با دارایی ۱۹۰ میلیارد دلاری خود به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل شود و صدرنشینی را از ایلان ماسک گرفت. جف بزوس در یادداشتی در مورد موفقیت‌های خود می گوید:

«نوآوری ریشه موفقیت‌ ما است. کارهای خلاقانه و متفاوتی انجام داده‌ایم که بعدها بسیار عادی به نظر رسیده‌اند و بقیه شرکت‌‌ها و سازمان‌ها همان مسیر را طی کرده‌اند. اکنون پرایم دی، کیندل، الکسا، سامانه‌های ابری و بسیاری فناوری‌های جدید به موضوعی عادی تبدیل شده‌اند، حال آنکه روز اول چنین ایده‌هایی متفاوت و خلاقانه بودند و کسی از آنها خبری نداشت.»

IraniCard

«رام چاران» در آخرین کتاب خود تحت عنوان «سیستم مدیریت آمازون» به واکاوی دلایل اصلی موفقیت جف بزوس پرداخته تا سایر سازمان‌ها بتوانند از رازهای موفقیت آمازون در عصر جدید مطلع شوند. نویسنده کتاب معتقد است صاحبان کسب و کار و استارتاپ‌ها می‌توانند با الگوبرداری از شرکت‌های بزرگ و موفق، روزهای موفقیت آمیزی را برای خود رقم بزنند. رام چاران علت موفقیت جف بزوس را در شش محور اصلی طبقه بندی کرده است:

مدل تجاری بر مبنای مشتری مداری

آمازون همواره به توسعه مدل‌های تجاری کسب و کار خود اهمیت می‌دهد و با استراتژی‌های جدیدی کار را پیش می‌برد. به جای دنباله روی از روش‌های سنتی، این روش‌های قدیمی را جایگزین اکوسیستم‌های جدید می‌کند تا به بازدهی بیشتری دست پیدا کند.

مدل تجاری مشتری مداری نیز از موضوعات مهمی است که آمازون به آن توجه ویژه‌ای نشان داده است و می‌توان به این مدل تجاری به عنوان یکی از عوامل اصلی موفقیت آمازون اشاره کرد.

نوآوری و خلاقیت بالا

آمازون با استفاده از داده‌های مشتریان و رفتارسنجی دقیق آنها، استراتژی‌های خلاقلانه‌ای را در کار پیش می‌برد و با چنین رویکردهایی توانسته فضاهای جدیدی را در بازار برای خود خلق کند.

تصمیم گیری با سرعت بسیار بالا

یکی از ویژگی‌های خوب آمازون آن است که در برخورد با مسائل مختلف شیوه تصمیم گیری استراتژیک و سریع را در پیش می‌گیرد. این شرکت نه تنها سرعت عمل در تصمیم گیری را مورد توجه قرار می‌دهد، بلکه در تصمیم گیری عملکرد خوبی دارد و بهترین گزینه‌ها را انتخاب می‌کند. در واقع افزایش سرعت باعث افت کیفیت در کارها نمی‌شود.

سازمان‌ها باید بتوانند بهترین و درست‌ترین تصمیم را در سریع‌ترین زمان بگیرند تا به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنند.

عدم فراموشی انگیزه و اهداف روز اول

معمولا سازمان‌ها و شرکت‌ها روز اول با انرژی، اهداف و انگیزه خاصی وارد بازار می‌شوند، اما به مرور زمان ممکن است انگیزه‌های خود را از دست بدهند. اما آمازون با وجود توسعه و تبدیل شدن به شرکتی بزرگ، کماکان انگیزه‌های روز اول را در خود زنده نگهداشته و حتی سعی کرده اهداف بزرگ‌تر و بلند پروازانه‌تری را نیز دنبال کند.

گذشت زمان باعث نشده است که آمازون از استراتژی‌های خود عقب نشینی کند، بلکه با سرعت بیشتر و با انگیزه‌های تقویت‌شده به مسیر ادامه داده است.

جذب بهترین استعدادها

یکی از نقاط قوت آمازون آن است که توانسته در کنار نوآوری و خلاقیت، فضایی برای جذب بهترین استعدادها را فراهم کند.

این شرکت در جذب استعدادها و روش‌های پرورش استعدادهای جدید مکانیزم دقیق و مستند سازی شده‌ای دارد و همواره برای نوآوری و خلاقیت بیشتر روی جذب چنین استعدادهایی سرمایه گذاری کرده است.

سیستم جمع آوری و تحلیل داده مبتنی بر هوش مصنوعی

سیستم داده‌های آمازون بسیار دقیق طراحی شده است. داده‌های با فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی پردازش می‌شوند تا تحلیل درست و دقیقی از وضعیت بازار، میزان فروش و ... ارائه بدهند. این داده‌های برای اتخاذ تصمیم‌های درست و منطقی بعدی کاربرد بسیاری دارد.  جمع آوری داده‌های واقعی و تحلیل درست آنها یکی دیگر از عوامل موفقیت آمازون محسوب می‌شود.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.