انتقاد خودرویی رئیس کمیسیون صنایع مجلس از دولت

دنیای اقتصاد سه شنبه 05 دی 1402 - 00:15
نشانه‌ها حاکی از آن است که چالش‌هایی در حوزه خودرو بین مجلس و وزارت صمت در جریان است. در آخرین اظهارنظر روز گذشته رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، عملکرد وزارت صمت دولت سیزدهم را در حوزه خودرو زیر سوال برد. اکبری تالارپشتی معتقد است که اگر دولت در کار خودروسازان دخالت نکند، این شرکت‌ها کار را بهتر از شرایط فعلی پیش می‌برند. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ساختار فعلی خودروسازان کارآمد و پاسخگو نیست، گفت: با وجود اینکه ۲۰ ماه از عمر قانون ساماندهی صنعت خودرو می‌گذرد، دولت هنوز آن را اجرایی نکرده و هنوز آیین‌نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده نهایی نشده است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، اکبری تالارپشتی در یک برنامه تلویزیونی، درباره وضعیت صنعت خودروسازی گفت: ساختار فعلی خودروسازان کارآمد و پاسخگو نیست و دولت نباید در این حوزه تصدی‌گری کند و باید از ظرفیت بخش خصوصی به‌درستی استفاده شود. نماینده تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایطی که مدیران عامل دو خودروساز بزرگ اطلاعی از اینکه فردا [برسرکار خود]هستند یا خیر، نداشته باشند، چگونه می‌توانند برای روزهای آینده برنامه‌ریزی کنند. وی اضافه کرد: وزیر صمت قبلی وعده‌های نظیر افزایش تیراژ تولید و حذف فرآیند قرعه‌کشی را می‌داد، اما در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ قرعه‌کشی در وزارت صمت متمرکز شد؛ به عبارتی نه‌تنها قرعه‌کشی حذف نشد بلکه وزارت صمت به صورت مستقیم در این فرآیند ورود کرد.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه ساختار فعلی بازار پاسخگو نیست، تصریح کرد: میدان اجرا در اختیار دولت است. با وجود اینکه ۲۰ ماه از عمر قانون ساماندهی صنعت خودرو می‌گذرد دولت هنوز آن را اجرایی نکرده و هنوز آیین‌نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده نهایی نشده است. اکبری تالارپشتی با اشاره به اینکه کمیسیون اصل ۹۰ شکایات و کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در قالب ماده ۲۳۴، ۴۵ و... موضوعات را پیگیری می‌کنند، افزود: اگر دولت در کار خودروسازان دخالت نکند این شرکت‌ها کار خود را بهتر از وضع موجود انجام می‌دهند.رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس نمی‌توانند دخالتی در اجرا داشته باشند، بیان کرد: دولت نباید در صنعت خودروسازی تصدی‌گری یا به صورت دستوری دخالت کند. همچنین باید خلأ بازار خودرو با واردات مدیریت‌شده حل شود.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.