شمارش خودروهای وارداتی به آخر پاییز رسید/ واردات خودرو با سرعت لاک پشتی/ با این دست فرمان نباید انتظار کاهش قیمت خودروی خارجی داشت

تابناک چهارشنبه 06 دی 1402 - 13:51
این حجم اندک از خودرو‌های وارداتی در شرایطی است که مسئولان سابق وزارت صمت در دوران فاطمی امین وعده داده بودند که از ابتدای زمستان سال قبل تا قبل از تابستان امسال، ۲۰۰ هزار خودروی خارجی صفرکیلومتر وارد کشور خواهد شد.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ با پایان پاییز، شمارش تعداد خودرو‌های وارداتی که بیش از ۳۰ هزار متقاضی در صف مانده دارد، خبر از واردات قطعی ۴۳۸۶ دستگاه خودرو سواری از گمرکات کشور می‌دهد. این خبر را گمرک اعلام کرده و گفته است: آمار واردات قطعی انواع خودرو سواری در ۹ ماهه سال جاری ذیل ردیف تعرفه ۸۷۰۳ به تعداد ۴۳۸۶ دستگاه و به ارزش ۸۶ میلیون و ۴۷۸ هزار دلار بوده است. گمرک همچنین اشاره داشته است که در ۹ ماهه سال گذشته تعداد ۲۴۷ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۷ میلیون و ۵۱۳ هزار دلار وارد کشور شده بود.

حال این حجم از خودرو‌های وارداتی در شرایطی است که اولا مسئولان سابق وزارت صمت همچون سخنگوی این وزارتخانه در دوران فاطمی امین وعده داده بود که از ابتدای زمستان سال قبل تا قبل از تابستان امسال، ۲۰۰ هزار خودروی خارجی صفرکیلومتر وارد کشور خواهد شد. دوما باید یادآور شد از اسفندماه سال گذشته همزمان با آغاز ثبت نام ده‌ها هزار نفر متقاضی خودرو‌های خارجی و مسدودسازی ۵۰۰ میلیون تومان در حساب بانکی متقاضیان، در نهایت تنها حدود ۳۴ هزار نفر از ۱۲۰ هزار متقاضی، تایید شدند. اما ماجرا به این جا ختم نشد و با توجه به خلف وعده صمتی‌ها نسبت به واردات خودرو در موعد وعده داده شده، ضیغمی معاون علی آبادی و مجری طرح واردات خودرو در وزارت صمت در مهرماه اعلام کرد: از میان ۳۴ هزار نفری که در قرعه کشی شرکت داده شده بودند، حدوداً ۳۰ هزار نفر در نوبت دریافت هستند و الباقی انصراف داده‌اند. یعنی چهار هزار نفر به دلایلی که بیان نشده است، پس از حدود هفت ماه انتظار، ۵۰۰ میلیون تومان خود را از بانک خارج کرده و قید خرید خودرو‌های وارداتی را هم زده اند؛ بنابراین حدود ۳۰ هزار نفر به طور قطعی در صف انتظار برای دریافت خودروی خارجی صفرکیلومتری هستند که تا پایان پاییز، کمتر ۵ هزار خودرو به طور قطعی وارد کشور شده اند. این در شرایطی است که یکی از اهداف واردات خودرو به کشور، پاسخ به نیاز بازار و تعدیل قیمت‌ها بود؛ هدف گذاری مهم که لازمه تحقق آن، واردات گسترده خودرو بود، اما حال با این تعداد اندک و سرعت لاک پیشتی، به نظر می‌رسد هیچ تاثیری در کاهش قیمت‌ها نداشته است.

از سوی دیگر، یکی از قوانین مهم خودرویی که دولت ترجیح داده است از کنار آن عبور کند و تلاشی برای اجرای آن نداشته باشد، قانون مجلس برای واردات خودرو‌های کارکرده است. قانونی مهم که از تابستان تا به امروز روی زمین مانده است و هربار دولتی‌ها بهانه‌ای می‌آورند و از تعیین تکلیف آیین نامه اجرایی آن سر باز می‌زنند. هرچند مهم‌ترین دلیل عدم اجرای این قانون مهم خودرویی، چالش تامین ارز آن است. این موضوع در صحبت‌های معاون رئیس جمهور نیز اشاره شده بود. داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون رئیس جمهور به تازگی در مراسمی گفته بود: «فرض کنیم سال آینده ۲ تا ۳ میلیارد دلار واردات خودرو انجام شود و بر اساس آن درآمد‌ها و حقوق گمرکی را محاسبه می‌کنیم. در حالی که می‌دانیم به صلاح کشور نیست، منابع ارزی کشور را به واردات خودرویی اختصاص دهیم که در داخل کشور ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون خودرو را داریم.»

این نگاه و رویکرد مقام مسئول دولتی در شرایطی است که به تازگی حجم قابل توجهی تخصیص و تامین ارزی برای واردات چای دبش حواشی و انتقاداتی زیادی را به همراه داشته است. اما معاون رئیسی تاکید دارد: به صلاح کشور نیست، منابع ارزی کشور را به واردات خودرو اختصاص دهیم!

پیش بینی می شود در سه ماه پایانی سال و افزایش تقاضای خرید خودرو در شب عید همچون روال سال‌های قبل، بازار خودروی کشور را با تغییرات افزایشی قیمت‌ها مواجه می‌کند و این در حالی است که دولت ترجیح داده است که نسبت به این مساله مهم بی توجه باشد. این در حالی است که سال آینده با توجه به روند صعودی افزایش مصرف بنزین، دولت باید به فکر تامین ارز واردات بنزین هم باشد؛ بنابراین اگر در سال جاری، به فکر واردات خودرو‌های کم مصرف با تعداد بسیار بالا بود، الان شرایط ناترازی مصرف بنزین، تا این حد بحرانی نمی‌شد.

 

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.