مراحل رتبه بندی شرکت

چهارشنبه 06 اسفند 1399 - 14:08
رتبه بندی شرکت ها حس رقابت در بین شرکت ها را تقویت و تلاش هریک از آنها را برای اخذ رتبه های برتر نسبت به شرکت های رقیب را بیشتر می کند.

رتبه بندی شرکت ها حس رقابت در بین شرکت ها را تقویت و تلاش هریک از آنها را برای اخذ رتبه های برتر نسبت به شرکت های رقیب را بیشتر می کند.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رتبه بندی شرکت ها حس رقابت در بین شرکت ها را تقویت و تلاش هریک از آنها را برای اخذ رتبه های برتر نسبت به شرکت های رقیب را بیشتر می کند.

تلاش بیشتر و انجام با کیفیت بالاتر امور، جهت اخذ رتبه های بالا توسط شرکت ها به طور کلی به افزایش عمران و آبادانی و رشد و توسعه کشور کمک خواهد کرد.

اینکه شرکت از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور چه رتبه ای اخذ کند نشان از وضعیت و شرایط کلی شرکت دارد و از این طریق نقاط قوت و ضعف شرکت نمایان می شود.

اخذ رتبه شرکت ها به سرمایه گذاران نیز کمک خواهد کرد تا سریع تر و بهتر در مورد سرمایه گذاری خود تصمیم بگیرند و شرکت های با رتبه های برتر و بالاتر را برگزینند.

و در نهایت مهم ترین فایده رتبه پیمانکار و رتبه مشاور می تواند این نکته باشد که هر سازمانی اعم از دولتی یا خصوصی برای عقد قرارداد و همکاری با شرکت، رتبه بندی و رتبه اخذ شده توسط آن شرکت را به عنوان معیاری برای بررسی توان مالی و فنی شرکت قرار می دهد. سازمان های دولتی در اکثر موارد آگاهی از رتبه شرکت ها و توان مالی و فنی و مهندسی آن شرکت را در جزو اولویت های مهم خود در انتخاب و گزینش شرکتی جهت همکاری قرار می دهند بنابراین گرید شرکت و تلاش برای ارتقای رتبه شرکت از مهم ترین موضوعات در جهت پیشرفت آن می باشد.

اخذ رتبه پیمانکاری

در اخذ رتبه پیمانکاری اگر بخواهیم توضیحی در مورد رتبه بندی شرکت های پیمانکار و یا اخذ رتبه شرکت های پیمانکاری دهیم باید بگوییم رتبه پیمانکار فرمی از اعتبارسنجی شایستگی برای ضمانت کیفیت و اعتبار شرکت های پیمانکاری است که برای ارائه خدمات و دفاع از حق و حقوق بهره برداران از طریق معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی نهاد ریاست جمهوری اعطا می گردد.

بعد از ثبت شرکت رتبه بندی پیمانکاران یکی از اولویت های شرکت است. زیرا این تایید شایستگی موجب می شود تا اعتبار این شرکت ها نزد سرمایه گذاران افزایش یابد و دامنه فعالیتشان گسترده تر گردد.

از طرف دیگر اخذ رتبه شرکت های پیمانکاری برای شرکت در مناقصه ها و مزایده های پروژه های بزرگ دولتی نیازمند ارتقا رتبه هستند زیرا عقد قرارداد با شرکت های پیمانکاری که فاقد رتبه بندی شرکت باشند از سوی موسسات دولتی ایراد قانونی دارد.ارگان های دولتی، شرکت هایی را برای واگذاری پروژه های خود در نظر می گیرند که دارای رتبه بندی بوده و این رتبه در سطح بالای باشد.

اخذ گرید پیمانکار

اخذ و ارتقا رتبه شرکت های پیمانکاری متقاضی و دارای شرایط خاص توسط مراجع ذیصلاح اعطا می گردد. رتبه بندی در ۵ سطح می باشد که پایین ترین سطح آن پایه ۵ و بالاترین سطح پایه یک می باشد.شرکت های پیمانکاری که نیاز به اخذ و ارتقا رتبه دارند باید شرایط و مدارک لازم برای این کار را فراهم آورند.

اخذ رتبه مشاور

اخذ رتبه مشاور همانگونه که از اسمش پیداست وقتی شرکتی حائز رتبه بندی مشاور می شود نشان از این موضوع دارد که مشاورین آن شرکت دارای صلاحیت و شایستگی بالایی جهت ارائه خدمات مشاوره هستند. بر اساس ضوابط تشخیص صلاحیت مشاوران، اخذ گرید مشاور با توجه به توان و امکانات فنی و نرم افزاری مشاوران یک شرکت می تواند رتبه ای بین ۱ تا ۳ باشد که مسلما رتبه ۱ بهترین و رتبه ۳ بدترین در بین آنها می باشد.

همانطور که در مطالب قبلی به آن اشاره کردیم رتبه بندی شرکت ها در پنج بخش شامل اخذ گرید مشاور، رتبه پیمانکار، رتبه انفورماتیک، رتبه بندی شرکت های انفورماتیک و انبوه سازان صورت می گیرد. در این مطلب به شرح اهمیت، چگونگی و مدارک لازم جهت اخذ رتبه مشاور می پردازیم.

منیع :

https://sabtfori.ir/

انتهای پیام/ 

منبع خبر "باشگاه خبرنگاران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.