به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آقای دکتر پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما با حضور در استودیوی گفت وگوی ویژه خبری در شبکه خبر از برنامه های رسانه ملی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت.
ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی برای تبلیغات تلویزیونی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز شد، نامزدها باید در سامانه ستاد تبلیغات نام نویسی کنند، صدا و سیما ۲۰۰ کانال تلویزیونی را هم برای حوزه های انتخاباتی راه اندازی کرده است ، امشب دکتر پیمان جلبی رئیس رسانه ملی میهمان برنامه گفتگوی ویژه خبری هستند و قرار است برنامه های تبلیغاتی رسانه ملی را برای انتخابات اسفند ماه بررسی کنیم.
سوال: درگفتگوی امشب می خواهیم راجع به برنامه ریزی های رسانه ملی برای انتخابات اسفند ماه با شما صحبت کنیم. کلیات برنامه ریزی رسانه ملی را در ابتدا برای ما بگویید، در مورد انتخابات اسفند ماه؟
دکتر جبلی: خب رسانه ملی همانطوری که از اسمش پیداست، رسانه ملی است و در همه عرصه های ملی باید به وظایف خودش به درستی عمل کند، ما در یک نظام مردم سالار هستیم، نظام جمهوری اسلامی، نظام مردم سالار مبتنی بر دو پایه و دو عنصر جمهوریت و اسلامیت است، جمهوری اسلامی براساس دو راهبرد، دو کلان هدف بزرگ جمهوریت و اسلامیت است، برای تحقق جمهوریت و اسلامیت نظام رسانه ملی باید نقش خودش را به درستی ایفا کند،
ما اعتقاد داریم که رسانه ملی نقش بسیار بسیار مهمی را در تحقق مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خودشان در موضوعات مختلفی که انتخابات برگزار می شود، اعم از ریاست جمهوری، مجلس، خبرگان و شوراهای شهر و برای تحقق این دو رکن اساسی جمهوریت و اسلامیت نظام دارد، ما تلاشمان این است که این چهار راهبرد اساسی را که رهبر معظم انقلاب ماه هاست که بر آن تاکید می کنند، مشارکت، رقابت، امنیت و سلامت را بتوانیم با استفاده از ظرفیت عظیم رسانه ملی بتوانیم در دو بعد اساسی که فکر می کنیم مخاطب اصلیش ما هستیم، یعنی مشارکت و رقابت، انشاالله بتوانیم فراهم کنیم، این راهبرد کلان رسانه ملی در انتخابات آتی هست، امیدوارم که انشاالله بتوانیم از عهده این مسئولیت بزرگ بربیاییم.
سوال: چهار کلید واژه ای که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند، نکته ای که شما در پتانسیل ها و برنامه ریزی های رسانه ملی برآن توجه و تاکید دارید، رسانه برای انتخابات چه اقداماتی را برنامه ریزی کرده، در حوزه صدا، در حوزه سیما و مجموعه آنچه که در تدبیر رسانه برای تحقق جمهوریت و اسلامیت است که مدنظر شماست.
دکتر جبلی: خب ما براساس قانون در دوره های قبل انتخابات امکان استفاده از ظرفیت صدا و سیما را برای تبلیغات مجلس نداشتیم، قانون رسانه ملی را منع کرده بود. در اصلاح قانون انتخابات این اجازه به صدا و سیما، به رسانه ملی داده شده که بتواند ظرفیتش را برای تبلیغات انتخابات، تبلیغات نامزدهای نمایندگی مجلس استفاده کند،
براین اساس ما این فرصت را در واقع مغتنم دانستیم، میخواهم عرض کنم که این کار بسیار سختی بود که در رسانه ملی تصمیم گرفتیم در کنار شبکههای استانی و ملی و در حوزه صدا و سیما، شبکههای قبلی که داشتیم، برای این انتخابات ۲۰۰ کانال انتخاباتی را راه اندازی کنیم، این را برای خودمان یک فرصت تلقی کردیم، با اینکه قانون صدا وسیما را مجاز کرده بود که از این ظرفیت استفاده کند ما بر خودمان تکلیف دانستیم که این ظرفیت را استفاده کنیم تا به یکی از دو سرفصل اصلی دوره تحول رسانه ملی که عدالت گستری است بتوانیم عمل کرده باشیم.
ما به موضوع عدالت به عنوان یک راهبرد بسیار جدی در دوره تحول رسانه ملی داریم توجه می کنیم، ببینید در عرصه انتخابات معمولا در دوره های قبل بسیاری از نامزدهایی که از قدرت یا تمکن مالی یا از پشتیبانی احزاب قدرتمند برخوردار نبودند، قادر نبودند صدای خودشان را به گوش مردم برسانند ، قادر نبودند که خودشان را معرفی کنند یا برنامه های خودشان را تبیین کنند، صدای آنها در بین صدای اصحاب قدرت گم می شد، ما دیدیم که بهترین مصداق عدالت انتخاباتی استفاده از همین ظرفیتی که قانون برای ما ایجاد کرده و به ما اجازه داده، بنابراین ما تصورمان این است که استفاده از امکان آنتن رسانه ملی برای تبلیغات نمایندگان باعث می شود ، فردی که خودش را صالح برای ورود به مجلس می داند و فکر می کند که می تواند با ورود به مجلس شورای اسلامی مشکلی از مشکلات جامعه را حل کند، به علت نداشتن تمکن مالی یا به علت برخوردار نبودن از پشتوانه قدرت سیاسی و قدرت های دیگر از ورود به عرصه انتخابات منصرف نشود.
ما عدالت انتخاباتی را راهبرد خودمان قراردادیم، استفاده کردیم از این فرصت، عرض کردم، انشاالله در ادامه بحث عرض خواهم کرد که راه اندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی به تعداد حوزههای انتخابیه در دستورکار همکاران ما در سازمان قرار گرفت، کار بسیار پیچیدهای بود، ببینید برای راه اندازی یک شبکه، یک کانال پیچیدگیهای فنی، پیچیدگیهای محتوایی، در امر انتخابات پیچیدگیهای نظارت بر محتوای تبلیغاتی، پیچیدگیهای رعایت عدالت، پیچیدگیهای مالی حتی برای راه اندازی شبکههای تلویزیونی بسیار بسیار زیاد است، شما فرض کنید ما خودمان را ملزم کردیم که ۲۰۰ شبکه را در طول چند ماهی که این قانون تصویب شد و ابلاغ شد و تا انتخابات باقی مانده بود، ایجاد کنیم.
من وظیفه خودم می دانم در این جا از تمام همکاران سخت کوش و عزیز خودم در رسانه ملی به ویژه همکاران عزیزم در حوزه فنی سازمان که واقعا در یک تلاش و مجاهدت شبانه روزی توانستند این کار پیچیده را انجام بدهند، تجهیزات لازم، زیرساخت های لازم فنی را فراهم بکنند ، تشکر کنم. در ادامه اگر فرصت باشد به مباحث دیگری که در تبلیغات نامزدهای انتخابات انشاالله از طریق این امکان فراهم خواهد شد، انشاالله خواهم پرداخت.
سوال: آقای دکترجبلی اشاره کردید به موضوع عدالت و در مصاحبههای مختلف تان در بحث انتخابات همیشه بر اصل بی طرفی رسانه ملی بسیار تاکید دارید، راجع به این دو مبحث بیشتر صحبت کنیم ضمن این که راجع به فلسفه برنامه ریزی برای این ۲۰۰ کانال تلویزیونی در حوزههای انتخاباتی هم از شما سوالاتی دارم که خواهم پرسید.( پخش گزارش )
آقای جبلی، خانم اکبرزاده در گزارش شان یک اشاره هایی به روند و چند و چون کار کردند اما حتما از محضر شما خواهم پرسید، اما قبل از آن حالا چون در برخی از این مصاحبه ها هم هموطنانمان گفتند، برخی از حوزه های انتخاباتی مثلا مثل تهران، مثل مشهد، یا کرج و برخی دیگر، تعداد نامزدها بالا هست، رسانه ملی برای این که موضوع عدالتی که اشاره کردید در دوره تحول رسانه ملی بسیار مدنظر هست را رعایت کند برای این تعداد داوطلب و نامزد چه برنامه ای دارد؟
دکتر جبلی: در هفت روز فرصت تبلیغات انتخاباتی به صورت ۲۴ ساعت این کانالهای انتخاباتی در اختیار تبلیغات نامزدهای محترم خواهد بود، یعنی به طور متوسط ما ۵۰۰ دقیقه در ۱۰ هزار دقیقه در طول این ۷ روز در اختیار خواهیم داشت، ما در نظر گرفتیم هر نامزدی ۲۰ دقیقه فرصت تبلیغات تصویری داشته باشد، در این ۲۰ دقیقه توضیح هم داده شد در گزارش که نامزد نمایندگی چه محورهایی را باید به آن اشاره کند، خودش را باید معرفی کند، حامیان خودش را باید معرفی کند، در مورد موضوعات اساسی که مطرح است، باید اعلام نظر کند،
البته در این جا شفاف سازی به شکل شاید مطلوبی رخ خواهد داد که اولا مردم آشنا می شوند با سوابق و دیدگاه ها و برنامه های یک نامزد نمایندگی مجلس و بعد البته همین برای ما معیاری می شود که در آینده هم براساس همین وعده ها ما انشاالله پیگیری هایمان را و مطالباتمان را ادامه خواهیم داد.
درحوزههای پرتعداد یا پرنامزد، طبیعی است که بازپخش این بستههای ۲۰ دقیقهای تعدادش کمتر خواهدشد، فرض بفرمایید که حوزهای که ۲۴ نامزد دارد با حوزهای که ۴۰۰ نامزد دارد طبیعتا درست است که به همه ما یک فرصت ۲۰ دقیقهای تبلیغات ویدیویی را میدهیم، اما باز پخشها در حوزههای نامزد، طبیعتا کمتر خواهد بود، حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و پردیس یکی از بزرگترین چالشها به نظر میرسد که ما با آن روبرو خواهیم بود،
برای اینکه بتوانیم در این حوزه هم از این امکان استفاده کنیم، تلاش کردیم که برای همین یک حوزه، ما چهار کانال انتخاباتی را راه اندازی کنیم، ببینید طبیعتا آن کسی که در اسلامشهر زندگی میکند، شاید دغدغههای متفاوتی از کسی که در شمیرانات زندگی میکند، داشته باشد، آن کسی که در پردیس زندگی میکند، دغدغههای متفاوتی از کسی داشته باشد که در شهرری ساکن است، بنابراین این چهار کانال انتخاباتی برای یک حوزه انتخابی شهر تهران امیدواریم بتواند به ما کمک کند که اولا بتوانیم این امکان را برای نامزدها فراهم بکنیم، ثانیا این فرصت فراهم بشود که مناطق مختلف این حوزه انتخابیه بتوانند دغدغههای خودشان را از زبان نمایندهای که میخواهد با آنها بیشتر صحبت کند و مسائل آنها را بیشتر به آن توجه بکند، بشنوند و با آن آشنا بشوند.
ضمن این که ما در حوزههای دارای بیش از یک نامزد، حالا پرتعدادترینش حوزه تهران است با ۳۰ نماینده مجلس، ۳۰ کرسی مجلس، ما در این حوزهها این امکان را فراهم کردیم که ائتلافها بتوانند به جای افراد حضور داشته باشند در تبلیغات، یعنی ائتلاف اعضای خودش را و آن کسانی که عضو آن ائتلاف هستند به تعداد کرسیهای آن حوزه، معرفی میکند، در وقتی که برای هر فرد گذاشته شده برای تبلیغات، ویدیوی ۲۰ دقیقه آن ائتلاف پخش خواهد شد.
بنابراین در حوزه مثلا انتخابیه تهران که ۳۰ کرسی انتخابات دارد، آن ائتلاف میتواند ۳۰ بار از این فرصت ۲۰ دقیقهای استفاده کند، این هم امکان دیگری است که ائتلافها هم میتوانند از این فرصت استفاده کنند، در نهایت آن چیزی که مهم است، این است که ما داریم تلاش میکنیم عدالت انتخاباتی در هر حوزه انتخابی، برای نامزدهای همان حوزه رعایت بشود، یعنی اگر ممکن است در یک حوزه انتخابیه بازپخش آن ویدیوی ۲۰ دقیقه، ۲۰ بار باشد، اما برای همه ۲۰ بار است، برای همه نامزدهای آن حوزه، اما برای یک حوزه انتخابیه دیگری که پرنامزد است،
ادامه دارد ...