در حال حاضر دانشگاهها، آموزشهای خود را به صورت مجازی ارائه می دهند. درست است که ارائه آموزش از طریق فضای مجازی، مشکلاتی دارد و هیچگاه مانند حضور در کلاس درس نخواهد بود، اما استفاده از اینترنت بستر خوبی برای آموزش آنلاین است که چاره ای جز استفاده از آن باقی نمانده و همه دانش جویان به آن نیازمندند.
هدف از تهیه این گزارش بررسی شرایط آموزش مجازی و روزهای سختی است که دانشجویان، اساتید و دانشگاههای بوشهر می گذرانند.
ساختار فضای مجازی ایران نوپا است
رضا، دانشجوی مقطع دکترای مدیریت و مدرس دانشگاه در گفت وگو با ایسنا درباره ساختار فضای مجازی کشور می گوید: ساختار فضای مجازی برای آموزش در ایران نوپا است. با ظهور و شیوع کرونا، آموزش ها آنلاین شد در حالی که از قبل کمتر به فضای مجازی رجوع می کردیم که این خود نشان از ضعف ما در خیلی موارد است.
وی افزود: با وجود اینترنت ضعیف و متعاقب آن قطع و وصلی مکرر در طی کلاس ها؛ اساتید به طور مداوم سعی در تداوم آموزش و رفع مشکلات دانشجویان در بسترهای دیگر دارند. می دانیم که فضای مجازی مشکلات زیادی دارد مثلا در حین ارائه مباحث و همزمان با تدریس اینترنت دچار مشکل می شود و ممکن است دانشجو بخشی از مطالب و زمان کلاس را از دست بدهد.
فضای آنلاین، فضای مناسبی برای یادگیری نیست
رضا به یاد دوران تحصیل خود خاطراتش را تداعی کرد و گفت: آموزش مجازی به نسبت کلاسهای حضوری سطح پایینی از بازدهی را دارد؛ و محتویات درسی به گونه ای که باید ارائه نمی شود. می توان گفت تا زمانی که ساختار درست نشود، مشکلات ادامه دار صده؛ و ما نمی توانیم فضای مجازی را درست تعریف کنیم.
اختلال در اینترنت، سختی کار و سیستمی که کارآیی ندارد
این مدرس دانشگاه عنوان کرد: آموزش مجازی سبب شد دانشجویان در مسیر جدیدی در حوزه آموزش قرار گیرند و حرکت مثبتی اتفاق افتاده است اما به نظر میرسد نبود زیرساخت های آموزش مجازی دانشگاهها در دوران کرونا بیشتر دیده می شود. در حال حاضر در کشور ایران، یک سری از زیر ساخت ها و تجهیزات مخابراتی خراب است و از سیستمی استفاده می شود که سیم و کابل های آن مشکلاتی داشته و فاقد کارآیی لازم هستند. این پاسخگوی نیازمندی این روزهای سخت اساتید و دانشجویان نیست.
تزریق مقررات به سیستم آموزشی
امروزه در کشور شاهد وجود دانشگاه ها و موسسه های آموزشی بسیاری هستیم که این خود یک ضعف در نظام آموزشی است. چه کسی می خواهد به دانشجویان، با این حجم از مشکلاتی که به وجود آمده پاسخ دهد و یا حلال مسائل آنان باشد؟
این دانش آموخته مدیریت اظهار کرد: زمانی که در نظام آموزشی خود چارچوب خاصی تزریق نکرده ایم؛ پس چگونه انتظار داریم در آموزش مجازی خوب عمل کنیم؟ مشکلات ناخودآگاه به وجود می آید و اینقدر مراکز آموزشی زیاد شده که متاسفانه به درستی جوابگوی در این موضوع پیش آمده نیستند.
ضعف اساتید در گفتار آنلاین
بعضی اساتید در مطالبی که ارائه می دهند مهارت بالایی دارند، یعنی مطالبی را که حضوری تدریس می کنند به شکل آنلاین نیز به راحتی و با شیوه های متعددی انجام داده اند. رضا خاطرنشان می کند: متاسفانه بعضی از اساتید در گفتمان و گفتار آنلاین بسیار ضعیف عمل می کنند. چندین بار یک مطلب صوتی را ارائه و بعد حذف می کنند؛ یعنی هنوز از آمادگی کافی و لازم و چارچوب یا گفتار صحیح برای این شیوه از تدریس برخوردار نیستند. استادی که در فضای حضوری آموزش خوبی را ارائه می دهد به طور قطع در آموزش مجازی هم موفق نخواهد بود.
نبود تمرکز در فضای مجازی و تکنیک جذب دانشجو
یکی از دیگر مشکلات آموزش در فضای مجازی؛ نبود تمرکز کافی برای استاد و دانشجو است؛ که مطالب طرفین به خوبی ارائه نمی شود. تکنیک یک استاد در فضای مجازی به سخنوری بسیار مرتبط است؛ یعنی استاد هر چقدر تدریس جذابی را ارائه دهد حتما دانشجو هم تمایل بیشتری به مشارکت در کلاس نشان می دهد.
این مدرس دانشگاه در مورد گفتار و ارائه مطالب دیگر اساتید اینگونه عنوان کرد: بعضی از اساتید یا بیان خوبی ندارند و یا مطالب صوتی بسیار طولانی را ارائه می دهند که این از صبر و حوصله دانشجو خارج است. اما بعضی اساتید هم هستند که با ارائه فایل های صوتی 10 الی 15 دقیقه ای مطالب خود را ارائه می دهند که این شیوه بسیار مورد استقبال بوده است.
ضعف در طراحی سایت دانشگاه
مهراب، دانشجوی مقطع ارشد مدیریت صنعتی است که پای صحبتهایش مینشینیم. او یکی از مشکلات آموزش مجازی
را اینگونه به ایسنا می گوید: دانشجو با مراجعه به سایت دانشگاه، دسترسی سریع به اطلاعات خود ندارد و منوهایی که طراحی شده؛ در عین پیچیدگی پاسخگو نیستند.
اختلال اینترنت در کشور عادی است
این دانشجو در ادامه بیان کرد: اختلال در اینترنت یک چیز عادی در کشور است. بهمن سال گذشته، ترم اول آموزش مجازی بود که متاسفانه این اتفاق افتاد و خیلی از دوستان نتوانستند به موقع امتحان آنلاین بدهند، "وسط امتحان نت قطع میشد و اغلب امتحانات را از دست دادند."
فضای مجازی و فقدان ارتباط چهره به چهره
وی میگوید: دانشجو نمی تواند با استاد مورد نظر ارتباط مناسبی برقرار کند. هر ترم استاد تغییر می کند و شرایط ارتباط چهره به چهره وجود ندارد و از طریق تلفن و واتساپ نیز نمی توان یک ارتباط مناسب و مفید برقرار کرد. متاسفانه به خاطر ضعف زیرساختی؛ دانشجو نمی تواند فعالیت مثبتی را نشان دهد؛ یعنی صرفا فعالیت های روتین وار او تکرار می شود.
گزارش از: «سید ریحانه دباغ»، خبرنگار ایسنا
انتهای پیام