ریل‌های منتهی به مراکز بار، باید با مشارکت صاحبان بار ساخته شود

صدا و سیما شنبه 14 بهمن 1402 - 12:42
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور گفت: مسیر‌های ریلی منتهی به مراکز و چشمه های بار، طبق قانون باید با مشارکت صاحبان بار ساخته شود که این اتفاق نیافتاده و به همین دلیل بار روی ریل نمی‌آید.

ریل‌های منتهی به مراکز بار، باید با مشارکت صاحبان بار ساخته شود
خیراله خادمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت: شرکت ساخت و توسعه، مجری طرح هاست و سیاست گذار نیست و هر طرحی در هر کجا تامین مالی شود ما وظیفه ساخت داریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در بخش ریلی ۳۶ پیوست در قانون بودجه سالانه وجود دارد که فقط ۶ طرح در حال اجراست بنابراین اولویت بندی در طرح‌ها برای ساخت انجام می‌شود.
خادمی با انتقاد از اینکه برخی می‌گویند در همدان بار نیست، چرا ریل راه آهن احداث شده گفت: در بندر عباس و بندر امام خمینی که بار هست چرا ۱۰ درصد بار روی ریل می‌رود؟ و چرا در کشور ۵۵۰ میلیون تن بار وجود دارد، اما تنها ۵۰ میلیون تن آن از طریق ریل جابجا می‌شود در صورتی که ظرفیت ریل بسیار بیشتر از این مقدارهاست و با ۱۴ هزار کیلومتر موجود، ظرفیت دو برابر میزان کنونی برای جابجایی بار وجود دارد.
وی با بیان اینکه ناوگان مورد نیاز حمل بار با ریل وجود ندارد که باید تامین شود بیان کرد: نمی‌شود گفت، چون ناوگان مورد نیاز حمل ریلی وجود ندارد و یارانه به بخش جاده‌ای داده می‌شود پس خطوط ریلی ساخته نشود.
وی افزود: مسیر اصلی ریل با هزینه‌های بالا ساخته می‌شود، اما مسیر‌های آنتنی منتهی به مراکز بار ساخته نمی‌شود بنابراین باید طرح جامعی در این خصوص تدوین و در هیئت دولت تصویب شود.
خادمی همچنین ابراز امیدواری کرد: تا آخر سال خطوط ریلی اردبیل، رشت - کاسپین و آزادراه منجیل- رودبار و مرند- تبریز به بهره برداری برسد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.