هادی سالاری

خبرگزاری مهر دوشنبه 07 اسفند 1402 - 16:50
فارس - «هادی سالاری» به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» پیوست.

استان: فارس

حوزه انتخابیه: داراب و زرین دشت

شعار انتخاباتی: تعامل، صداقت و تلاش


پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی‌در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

هادی سالاری یکی از داوطلبان نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی‌است که در زیر رزومه کوتاهی از ایشان و پاسخ‌هایشان به سوالات مهر در دو بخش کشوری و استانی را می‌خوانید:

رزومه:

مردی از دل مردم، انتخابی براساس شایسته سالاری

سوالات کشوری:

* مهم‌ترین آسیب کارکردی مجلس شورای اسلامی‌از نگاه شما چیست؟

توازنی میان مسئولیت و پاسخگویی وجود ندارد. مرز میان دخالت مؤثر و غیر مؤثر مشخص نیست. اعضای هیئت نظارت خودشان تعارض منافع دارند. قانون نویسی براساس نیازهای کاذب عدم توجه به مسئله عدالت در قانونگذاری قوانین آنی و عجولانه تمرکز شدید نمایندگان بر امور محلی

* مجلس برای تقویت نقش نظارتی و تقنینی خود باید دست به چه اقداماتی بزند؟

در نگاهی کلی می‌توان چالشهای حاکم بر مجلس شورای اسلامی را در دو بعُد تقنین و نظارت به قرار ذیل خلاصه کرد:

۱- در حوزه تقنین، قوه مقننه از ضعف‌ها و خلأهای قانونی از جنس تعدد و حجم قوانین (تورم قانون)، تضاد و تعارض، غیرشفاف بودن و ابهامات قانونی و همچنین دشواری درک قوانین برای ناظران و مجریان رنج می‌برد. عامل مهم دیگر مربوط به ضعف در نظارت برای اجرای صحیح قانون است. مسئولین دستگاه‌های نظارتی باید با جدیت تمام و با قاطعیت برخورد کنند و خود را درگیر باند بازی‌ها و ملاحظات سیاسی نکنند.

مجلسی که در رأس امور است و می‌تواند در تمام مسائل دخالت کند باید به طور مستمر و دقیق روی دستگاه‌ها نظارت کند و وجود برخی کژکارکردی‌ها در امور کشوری به دلیل آن است که مجلس در بعُد نظارتی ضعیف عمل کرده است. نظارتی که صریح، دقیق و بدون مصلحت اندیشی باشد ضامن عملکرد سالم سازمان‌ها در چارچوب وظایف خود خواهد بود.

۲- همچنین اعطای اختیارعام قانون گذاری به مجلس از یک سو، وجود موانع شکلی و ماهوی از سوی دیگر، اراده قوه مقننه بر انجام این امر را تحدید می‌نماید و به گونه‌ای که در برخی از موارد، قوه مقننه این اختیار را به دولت یا کمیسیون‌های تخصصی تفویض نموده است.

همچنین تغییر محتوایی در برخی از اصول قبل و بعد از بازنگری سال ۱۳۶۸ به طور بسیار شگرفی اختیارات رئیس جمهوری به عنوان مهمترین رکن دولت را از میان برده است. در واقع قانون اساسی پس از بازنگری، با انتقال قدرت از رئیس جمهوری به شخص رئیس مجلس شورای اسلامی که در واقع یکی از نمایندگان مجلس می‌باشد، مقام رئیس جمهوری را تا حد نماینده مجلس تقلیل داده است. بنابراین به نظر می‌رسد به منظور دستیابی به وحدت و یکپارچگی و استقلال واقعی قوا با حفظ توازن قدرت، بازنگری قانون اساسی بسیار راهشگا و مؤثر می‌باشد.

۳- علاوه بر موارد مذکور یکی از ضعف‌های نظام قانون گذاری ایران در حوزه تقنین آن است که قانون گذار علاقه وافری به تقنین از طریق ارائه طرح نشان داده است. بررسی آمارهای موجود بیانگر این نکته است که نسبت طرح‌ها و لوایح در ادوار تقنینی، برتری محسوسی دارد. همین امر به نوبه خود نشانگر تضعیف اصول قانون گذاری خوب در کشور است.

فارغ از دلایل تضعیف مستمر اصول قانون گذاری خوب در ایران، تداوم این روند آثار سوئی برای نظام قانون گذاری ایران به دنبال خواهد داشت. افزودن به حجم قوانین با ارائه حجم کثیری از طرح‌ها، نه تنها کمکی به اجبار دولت به انجام وظایف خود در چارچوب قانون نخواهد کرد، بلکه نظام حقوقی را بیش از پیش یا معضل تورم قوانین که همچنان تدوین و تنقیح نشده‌اند، مواجه خواهد ساخت.

از این رو ضروری می‌نماید در ابتکار قانون گذاری، اصل بر ارائه لوایح از سوی دولت باشد و صرفاً در موارد خاص از طریق ارائه طرح به تقنین اقدام شود. بر این اساس پیشنهاد می‌شود قانون آئین نامه داخلی مجلس با همکاری نهادهای پژوهشی دولت با محورهایی به این شرح اصلاح و تکمیل شود: نخست، الزام دولت به ضمیمه مقدمه توجیهی در هر لایحه مشتمل بر ارزیابی تأثیرات هر قانون حسب مورد؛ دوم، الزام دولت به تدوین شیوه نام‌های لازم الاجرا حاوی اصول شکلی تدوین هر لایحه، اعم از نکات نگارشی، ساختار و ماهوی.

۴- وجود برخی نارسایی‌ها و ابهامات در آئین نامه داخلی مجلس و سازوکارهای درونی مجلس از جمله نظارت بر رفتار حرفه‌ای نمایندگان، یکی دیگر از چالشهای قوه مقننه است. بنابراین در جهت بهبود کارایی قوه مقننه ضروری است که یک نظام جامع نظارتی که اجزای مختلف سیستم‌های سیاسی و اداری را به هم پیوند دهد طراحی گردد و همچنین اقداماتی از قبیل: ۱- ارتقای سطح آگاهی مردم در خصوص حقوق و وظایف مجریان در قالب ساز و کارهای نظارتی تعریف شده در قانون ۲- تلاش برای ایجاد هماهنگی بین نهادهای متولیِ نظارتی برای جلوگیری از اختلاط احتمالی بین کارویژه‌ها ۳- تلاش برای توسعه قلمرو نظارت عمومی و نظارت مدنی به خصوص مطبوعات و سازمان‌هایی که در ارتباط با احقاق حقوق شهروندی فعالیت دارند، صورت پذیرد. در راستای دستیابی به شفافیت نیز پیشنهاد می‌شود که زیرساخت‌های نظام استقرار گردش اطلاعات در قالب دولت الکترونیک فراهم گردد.

* نمایندگان چرا نباید اسیر تجمل‌گرایی شوند و برای پرهیز از این آسیب، چه اقداماتی ضرورت دارد؟

نماینده مجلس باید ساده‌زیست، مسئولیت پذیر و مردم داربوده، اسیر تجمل گرایی و اعیان‌نشینی نشود و در قبال اختیاراتی که مردم به وی داده‌اند درمیان مردم باشد و از تبعیض و فساد دوری کند. هرچند ساده‌زیستی برای تمام افراد جامعه ارزش محسوب می‌شود، اما برای مسئولان و مدیران جامعه، یک ضرورت است. امام علی (ع) می‌فرمایند: «خدا بر پیشوایانِ دادگر واجب فرموده خود را با مردمِ ناتوان برابر نهند تا مستمندی تنگدست را به هیجان نیارند و به طغیان واندارند» و در جایی دیگر می‌فرمایند: «خداوند مرا پیشوای خلقش قرار داده و بر من واجب کرده است که درباره خودم و خوراک و پوشاکم مانند مردمان ناتوان عمل کنم تا اینکه فقیر به سیره فقیرانه من تاسی کند و ثروتمند به وسیله ثروتش سرکشی و طغیان نکند.»

ساده‌زیستی مسئولان به‌خاطر آثار فوق‌العاده‌ای که دارد یک ضرورت غیرقابل‌انکار است، تجمل‌گرایی آنان نیز چونان سمّ مهلکی است که دوری کردن از آن ضرورتی تامّ و تمام دارد.

* همکاری و همراهی میان مجلس و سایر قوا و دستگاه‌ها چه تأثیری می‌تواند بر پیشرفت کشور داشته باشد؟ به نظر شما مهمترین تجلی‌گاه این همراهی و همکاری چیست؟

وحدت، تعامل، همکاری و هماهنگی هرچه بهتر و بیشتر در میان سه قوه (مقننه، مجریه و قضائیه) بسیار مهم و اثرگذار در تعالی، پیشرفت، آبادانی و حل مشکلات کشور است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد. نمایندگان ملت و دولتمردان باید اختلافات سلیقه‌ای، شخصی، جناحی را کنار گذاشته و از رانت و سیاسی کاری به دور باشند و هدفی جز خدمت به کشور و ملت نداشته باشند. اقتصاد کشور در سایه وحدت و همدلی قوای سه گانه، رشد و ترقی می‌کند.

* مسؤولیت پذیری در قبال مردم موضوعی است که نمایندگان باید همواره به آن توجه داشته باشند. اگر نمایندگان از این مهم غافل شوند، چه پیامدهای منفی ایجاد خواهد شد؟

همان گونه که تاکنون نیز اتفاق افتاده، عدم توجه به مسئولیت نمایندگان در قبال مردم و وعده‌های انتخاباتی داده شده به آنان باعث دلزدگی مردم و ناامیدی ایشان از نظام شده و به طبع آن مشارکت مردمی‌در تمامی زمینه‌ها برای رشد و توسعه کشور کاهش و وحدت و یکپارچگی را در بین مردم کاهش و در نتیجه آن مشکلات عدیده اجتماعی نظیر عدم اعتماد مردم به نظام رقم خورده است.

* مردمی‌بودن یکی از خصیصه‌های مهم هر نماینده باید باشد. یک نماینده چگونه می‌تواند این خصیصه را تحقق بخشد؛ بدون آنکه در ورطه عوام‌زدگی و طرح شعارهای غیر واقع‌بینانه اسیر شود؟

نمایندگان مجلس باید در بین مردم باشند تا بفهمند معضل اصلی مردم چیست که علاوه بر رفع مشکلات مردم حوزه خود، مشکلات ملی و اساسی کشور را حل و فصل نمایند. عدم مسؤولیت‌پذیری نخبگان و گروه‌های سیاسی در زمان پذیرش مسؤولیت باعث آسیب رساندن به اعتماد عمومی و کاهش مشارکت مردم می‌شود.

قدرت و سرعت تصمیم گیری برای حل مشکلات در بین مسئولانی که میان مردم بوده و زندگی مانند عموم جامعه دارند، به مراتب بیشتر است. مردمی بودن مسئولان ویژگی‌های مختلفی دارد؛ یکی از آنها زندگی کردن مسئولان مانند مردم است، ماشینی که مسئولان سوار می‌شوند مانند عموم جامعه باشد.

خانه‌ای که مسئولان در آن سکونت دارند مانند عموم جامعه باشد، زندگی مسئولان در سطح عرف جامعه باشد، این‌ها خود از نشانه‌های مردمی بودن است. رفتاری که مسئولان دارند باید بیانگر این باشد که در بین مردم بوده و صدای مشکلات آنان را شنیده و به آن‌ها توجه می‌کنند. نباید اینگونه باشد که مشکلات را بشنویم ولی کاری نکنیم، باید مشکلات مردم را پیگیری کنیم.

از نظر بنده عمده مردمی بودن به این است که شکل زندگی مسئولان مانند عموم جامعه باشد. از سوی دیگر زمان‌هایی که مسئولان با مردم نیز سپری می‌کنند مهم است؛ مردم نباید احساس کنند که مسئولان طبقه‌ای جداگانه از عموم جامعه هستند، اگر یک مسئول با مردم و گروه‌های مختلف در ارتباط بوده و صدای آنان را بشنود، در هر لحظه مشکل آنان را می بیند و تشخیص می‌دهد.

قطعاً رفتار مسئولِ مردمی متفاوت‌تر خواهد بود از مسئولی که بنشیند تا گزارش به او برسد. این گزارش پله پله می‌رود تا به گوش مسئول برسد، سپس مدت‌ها طول می‌کشد تا تصمیم لازم اتخاذ شود. اما مسئولی که در بین مردم باشد خیلی سریع می‌تواند برای حل مشکل تصمیم گیری کند.

* طبق قانون اساسی یک نماینده در قبال همه مردم ایران مسؤولیت دارد. برای تحقق این اصل مهم و جلوگیری از بخشی‌زدگی، باید چه مواردی مد نظر قرار گیرد؟

نمایندگی منصبی است که از طریق انتخابات و رأی مردم فعلیت می‌یابد و دارای ویژگی‌های زیر است: اول اینکه مقامی ملی است. نمایندگان مجلس هر یک منتخب حوزه انتخابیه معینی هستند، اما نمایندگی آنان عام و از سوی همه ملت ایران است؛ چون بر اساس اصل ۶۷ قانون اساسی، نمایندگان به گونه‌ای سوگند یاد می‌کنند که به معنای نمایندگی از طرف همه مردم کشور است نه حوزه انتخابیه‌ای خاص. البته این به معنای نفی ارتباط نمایندگان با مردم حوزه انتخابیه خود نیست.

دوم اینکه نمایندگی‌، امری کلی است. اینکه نمایندگی‌، امری کلی است که و نمایندگان هم در حدود اختیاراتی که به گونه فردی به آنها داده شده است و هم در حدود وظایف و اختیاراتشان به گونه گروهی تحت عنوان مجلس شورای اسلامی به وظایف خود عمل می‌کنند. سوم اینکه نمایندگی غیر قابل عزل است. اینکه نمایندگی غیر قابل عزل است، یعنی انتخاب‌کنندگان (بر خلاف وکالت در حقوق خصوصی)، نمی‌توانند هر وقت لازم بدانند، نماینده خود را عزل‌کنند، و نماینده می‌تواند تا پایان دوره نمایندگی خود، بدون اجبار برای پاسخگوی به موکلین به طور مستقل مشغول انجام وظیفه شود.

جایگاه مجلس شورای اسلامی در کشور ایران جایگاه رفیع و بالایی است و این نمایندگان مردم هستند که در برنامه ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های کلان جامعه از قدرت و توانایی بالایی برخوردار هستند. همگان باید بدانیم؛ سرمایه گذاری، ایجاد کارخانجات تولیدی، عزل و نصب مدیران دستگاه‌های اجرایی، رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، ارائه خدمات از قبیل آب، جاده، برق، گاز، تلفن و غیره از وظایف قوه مجریه و نماینده عالی دولت در شهرستان یا استان است نه نمایندگان. نماینده مجلس در مقام وکیل مردم موظف به نظارت بر اجرای این امور در منطقه و کشور است و حق دخالت در اجرای آنان را ندارد.

سوالات استانی:

* فارس از جمله استان‌های دارای تنش آبی است. کمبود آب شرب در شیراز، خالی شدن روستاها به دلیل خشکسالی و … از جمله پیامدهای این تنش هستند. برای حل این معضل چه برنامه‌ای دارید؟

شیوه‌ای که معمولاً در کشور وجود دارد به صورت مدیریت بحرانی و موقت است. مثلاً در بحث تأمین آب شرب با تانکر آبرسانی می‌کنند و در بخش کشاورزی زیان کشاورزان را جبران می‌کنند در صورتی که باید برای شبکه توزیع و انتقال آب شرب و آب و فاضلاب فکری جدی شود تا با ایجاد زیرساخت‌ها و نوسازی آنها بتوان بحران را کنترل کرد.

درواقع راه‌حل درازمدت است و باید یک برنامه جامع سیل و خشکسالی داشته باشیم. در حال حاضر به محض آمدن سیل، همه به دنبال راهکار موقت هستند و در شرایط خشکسالی هم، همه با کارهای شعاری و گذری اقداماتی انجام می‌دهند در صورتی که سیل و خشکسالی دو روی یک سکه هستند و باید برنامه مدیریت این دو سیل و خشکسالی با هم باشند. تأمین هزینه‌های خرید و نصب کنتورهای حجمی و هوشمند برای چاه‌های آب کشاورزی، ساماندهی رودخانه‌های کشور، تأمین اعتبار برای خسارت کشت کشاورزان، اجرای برنامه‌های تعادل بخشی، آبخیزداری و اجرای طرح‌های افزایش بهره وری آب، اجرای روش‌های نوین آبیاری، تغییر الگوی کشت و اصلاح آن آب صرفه‌جویی شده در حوزه کشاورزی صرف آبخوان‌داری شود.

* کوه‌خواری و جاده‌سازی در منابع طبیعی از جمله معضلات استان فارس است. کوه «سرک» در منطقه کازرون از جمله این کوه خواری‌ها و تغییر کاربری‌ها است. برای حفظ منابع طبیعی استان فارس چه رویکرد و سیاستی را دنبال خواهید کرد؟

تلاش برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست مؤلفه ای اثربخش در تثبیت توسعه پایدار به شمار می‌رود که با صیانت از این نعمت خدادادی می‌توان طراوت و سرزندگی را به نسل‌های بعد هدیه داد.

نباید فراموش شود که منابع طبیعی یک امانت در اختیار است و باید به طور کامل در اختیار نسل آینده قرارگیرد. پدیده زمین خواری و اخیراً کوه خواری و ساخت و ساز در ارتفاعات، مسئله رنج آور و اسفباری است.

باید در قانون، اینگونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سو استفاده کننده، بی هیچ اغماضی مورد تعقیب قضائی قرار گیرند. حفظ محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است که باید با تهیه سند ملی محیط زیست و پیوست زیست محیطی برای همه طرح‌های عمرانی و صنعتی و همچنین جرم انگاری تخریب محیط زیست، به این وظیفه بسیار مهم، عمل شود.

* فارس از جمله کانون‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود. برای حفظ ابنیه تاریخی فارس و توسعه گردشگری در این استان چه برنامه‌ای دارید؟

بعد از صنعت نفت و خودروسازی، صنعت گردشگری جزو صنعت‌های مؤثر در تولید شغل و سرمایه است. همین موضوع باعث شده است تا بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه توجه ویژه‌ای به این صنعت سودآور داشته باشند.

ایران کشوری است که تمام معیارهای جذب گردشگر را دارا است. در نتیجه برای تقویت اقتصاد می‌توان از این صنعت در ایران استفاده کرد. وجود جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، وجود اماکن مذهبی، نوع اقلیم، آب و هوا و… باعث شده است تا گردشگری در این استان رونق بسیار زیادی داشته باشد.

تنش‌های بین‌المللی، کاهش ارزش پول در ایران، بحران‌های سیاسی و اقتصادی و… باعث شده است تا مردم برای گردشگری داخلی اهمیت ویژه‌ای قائل باشند. یکی از ویژگی‌های خوب گردشگری داخلی این است که تمامی زنجیره‌های گردشگری از درآمد این صنعت سود می‌برند.این موضوع به‌خصوص در مناطق کمتر توسعه یافته در ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که باعث می‌شود تا مشاغل ساده‌ای در روستاها و شهرها ایجاد شود. بنابراین، با جذب توریست، اشتغال‌زایی در ایران به وجود می‌آید.

طبق تحقیقات انجام شده، استان فارس چهارمین مقصد گردشگری در ایران به حساب می‌آید. کشاورزی جزو اشتغال اول مردم فارس است. اما امروزه به دلیل مشکلات موجود در تأمین آب باعث شده است تا کشاورزی دچار مشکلاتی شود. اما گردشگری در استان فارس توانسته است به یک جایگزین مناسب برای کشاورزی مردم این استان باشد.

عدم وجود زیرساخت‌های مناسب برای توسعه گردشگری، تصمیم‌های غیرکارشناسانه در این صنعت و… باعث شده است تا صنعت گردشگری در این منطقه دچار مشکلاتی شود. برای این منظور، باید بخش خصوصی و دولتی دوباره با یکدیگرهمکاری داشته باشند تا بتوان صنعت گردشگری این استان را جایگزین صنایع از دست رفته و صنعت کشاورزی آن کرد.

ظرفیت بالای گردشگری در استان فارس و وجود جاذبه‌های میراثی و تاریخی بسیار، تنوع اقلیمی و … از جمله عواملی هستند که می‌توانند صنعت گردشگری را در این منطقه توسعه دهند. استان فارس دارای ۲۸۹۱ هزار اثر تاریخی در فهرست آثار ملی است. همچنین، چهار اثر تاریخی ارزشمند این استان در فهرست جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. بخش‌های دولتی و خصوصی در زمینه صنعت گردشگری کامل‌کننده یکدیگر هستند. به طوری که نبود یکی از این بخش‌ها می‌تواند تأثیر منفی بر روی سایر بخش‌ها داشته باشد؛ بنابراین، وجود هر یک از بخش‌های دولتی و خصوصی باعث رشد و شکوفایی صنعت گردشگری استان فارس خواهد شد.

در استان فارس فرصت‌های گردشگری بسیار زیادی دارد که به برخی از آن‌ها توجه نشده است. در نتیجه لازم است تا برنامه‌ریزی‌هایی به صورت بلندمدت و کوتاه‌مدت وجود داشته باشند تا بتوان زمینه توسعه و گسترش زیرساخت‌های صنعت گردشگری استان فارس فراهم آورد. علاوه بر این، مدیریت تخصصی صنعت گردشگری کمک می‌کند تا فرصت‌های طلایی در این زمینه به‌خوبی شناسایی شوند و این صنعت توسعه پیدا کند.

هادی سالاری

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.