رضا نخجوانی درباره تجمیع مدیریت فرودگاههای کشور توضیح داد: تجمیع مدیریت به معنای تجمیع منابع و هزینهها است و به این ترتیب، شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران سالانه به ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد، در حالیکه درآمد فعلی این شرکت ۱۰ هزار میلیارد تومان است.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه با توجه به حساسیت شغل مراقبت پرواز، آیا دستمزد آنها افزایش مییابد گفت: شغل مراقبت پرواز، بخش الکترونیک، مخابرات و ایمنی زمینی جزو مشاغل حساس فرودگاهی هستند و قانونگذار ضرورت توجه به وضعیت این قشر را تایید کرده و شرکت فرودگاهها باید تابع آیین نامه اداری مالی و استخدامی خاص خود باشد که این موضوع هنوز به تصویب نهایی نرسیده و موکول به تصویب در شورای حقوق و دستمزد شده است.
نخجوانی با بیان اینکه در بخش مراقبت پرواز به دلیل معضلاتی که در بخش پدافندی وجود دارد، ریز پرندهها و اختلالات فرکانسی مشکلات متعددی برای مراقبت پرواز ایجاد میکند افزود: کار پدافندی واجب است که باید انجام شود، اما وقتی پدافندها و جمرها (مختل کننده فرکانس) فعال میشوند یک سری از سامانههای ناوبری اختلال پیدا میکنند و این مساله بار مسئولیتی و اضطراب را بر دوش کارکنان مراقبت پرواز دوچندان میکند.
وی افزود: با این وجود متاسفانه هنوز پیگیریها برای افزایش حقوق کارکنان مراقبت پرواز منجر به نتیجه مطلوب نشده و تقاضا داریم سازمان امور اداری و استخدامی، توجه خاصی به وضعیت این مشاغل داشته باشد.
مراقبت پرواز سامانهای برای جلوگیری از تصادفات است که بستری مناسب و کارآمد برای حرکت روان عبور و مرور هوایی ایجاد میکند و راهنماییهای لازم را به یگانهای پروازی ارائه میدهد. بدون مراقبت پرواز هیچ گونه پروازی انجام نمیشود. بیشتر پروازها در شرایط جوی نامناسب یا شبانه که خلبان دید مناسبی ندارد انجام میشوند. در چنین مواقعی خلبان بدون حضور مراقبت پرواز قادر به انجام هیچ کاری نیست. در واقع هواپیما با فرمان مراقبت پرواز روشن میشود و در محدوده باند حرکت میکند و با فرمان او برمیخیزد. مراقبت پرواز به سه زیر مجموعه تخصصی عمده تفکیک میشود:
متخصص مراقبت پرواز فردی است که اطلاعات لازم را در زمینه نحوه وزش باد، نوع هوا و سمت باند پروازی از برج مراقبت پرواز میگیرد و بر اساس آن، هواپیما را هدایت میکند. هدایت هواپیما توسط واحد مراقبتهای پرواز از لحظه تصمیم خلبان به پرواز انجام میشود و تمام مانورهای پرواز از لحظه روشن کردن موتور تا فرود در مقصد و خاموش کردن موتور تحت هدایت و نظارت است.
متخصص مراقبت پرواز باید دقیق، هوشیار و از نظر بدنی در سلامت کامل باشد. او باید بتواند به درستی و به موقع تصمیمگیری کند و در صورت بروز مساله یا مشکل به بهترین نحو آن را مدیریت و رفع کند. از آنجا که متخصص مراقبت پرواز در صورت بروز سانحه اولین فرد مطلع است، باید بتواند ضمن حفظ آرامش خود، اطلاعات لازم را در اختیار بخشهای مرتبط و مسئول قرار دهد و هماهنگیهای لازم برای امدادرسانی و کمک را انجام دهد.
علاقه مندان میتوانند پس از گذراندن دوره اول متوسطه، وارد هنرستانهای هوانوردی شوند. علاوه بر این دارندگان مدرک پیش دانشگاهی تجربی و ریاضی میتوانند در رشته مراقبت پرواز در دانشگاه تحصیل کنند. در کشور تنها مرکز آموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی کشور رشته مراقبت پرواز را دارد و در آن دانشجو میپذیرد. برای پذیرفته شدن در این رشته افراد باید شرایط اختصاصی از جمله سلامت جسمی و روانی، دشاتن سطح قابل قبولی در زبان انگلیسی، عدم اشکال در تکلم و نداشتن لهجه را نیز داشته باشند.
در برخی از موسسات مربوطه دورههای آموزشی مختلف در حوزه مراقبت پرواز برگزار میشود که علاقهمندان میتوانند با گذراندن این دورهها در کار خود پیشرفت کنند یا با موقعیت شغلی بهتری روبهرو شوند. متخصص مراقبت پرواز میتواند در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان هواپیمایی کشوری و مجموعه صنایع هوایی مشغول به کار شود.
در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگیهای شخصیتی، ارزشها، علایق، مهارتها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهمترین این عوامل ویژگیهای شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فرد ویژگیهای منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت اند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپهای شخصیتی مختلف در همه مشاغل هستند و نمیتوان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپهای شخصیتی خاصی در این شغل موفق میشوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپهای شخصیتی که برای این شغل معرفی میشوند، عموما این کار را بیشتر میپسندند و رضایت شغلی بیشتری در آن داشتهاند.