به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ارسلان زارع ظهر امروز در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی در سالن اجتماعات الغدیر استانداری با بیان اینکه صادرات غیرنفتی نقش مهمی در اجرایی شدن سیاستهای راهبردی اقتصاد مقاومتی دارد اظهار کرد: همواره مهمترین مؤلفه تحقق شعار سال یعنی جهش تولید و اجرای درست سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی توسعه و گسترش صادرات غیرنفتی است.
وی با اشاره به هدفگذاری صادرات غیرنفتی ۷۲۰ میلیون دلاری برای سال ۱۴۰۰ گفت: نقش بخش خصوصی و دولت در تحقق توسعه اینگونه صادرات بسیار مهم و تأثیرگذار بوده و از ۶۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی هدفگذاری شده در گیلان تاکنون ۵۹۲ میلیون دلار آن تحقق پیداکرده است.
استاندار گیلان با تأکید بر لزوم توسعه بنادر گیلان در راستای افزایش صادرات افزود: افزایش پست اسکلهها و توسعه بندرانزلی و کاسپین میتواند بسترساز رشد میزان صادرات به بیش از یکمیلیارد دلار که جزو هدفگذاریهای استان است شود.
زارع با اذعان به اینکه گیلان تاکنون بیشترین بهرهوری را از تشکیل میز اتحادیه اوراسیا برده است، تصریح کرد: با پیوستن جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اوراسیا نقش گیلان در گسترش صادرات به کشورهای حاشیه خزر بسیار مهم بوده و تا به این لحظه ۳۲ هزار فرم CT۳ در طول ۱۱ ماه با مشارکت اتاق بازرگانی صادر شده است.
وی از رشد ۸۲ درصدی صادرات کالا از بنادر آستارا خبر داد و بیان کرد: باید از ظرفیت وجود بنادر انزلی و کاسپین با تکمیل کریدور شمال - جنوب و اتصال راهآهن نهایت بهره را برده زیرا رشد ۸۲ درصدی صادرات کالا از بندر آستارا از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشاندهنده اهمیت بنادر و گمرک در کشور است.
نماینده عالی دولت در گیلان گریزی به نقش محصولات کشاورزی و بستهبندی و برندسازی اینگونه محصولات در توسعه صادرات زد و گفت: نقش محصولات کشاورزی استان در توسعه صادرات بسیار تأثیرگذار است، لذا باید با پرداخت تسهیلات حمایتی به سرمایهگذاران در جهت توسعه صنایع تبدیلی، برندسازی، بستهبندی مطلوب و فرآوری محصولات، میتوانیم زمینه ترغیب آنان را فراهم کنیم.
زارع، فاصله گرفتن از خام فروشی محصولات کشاورزی را یک اصل در برندسازی برشمرد و افزود: طی دو سال اخیر کالاهای بستهبندی و برندسازی شده بهمراتب ارزشافزوده بالاتری را ایجاد کردهاند.
وی به مطالعه و شناسایی بازارهای هدف در کشور تأکید کرد و گفت: بهرهگیری از پشتوانه تحقیق، پژوهش و مطالعه بازار هدف کشورهای همسایه در راستای افزایش یا کاهش صادرات بسیار اثربخش بوده و توجه به رعایت ضوابط و مقررات فنی کشورهای هدف و نیز آموزش تجار باید موردتوجه قرار گیرد.
انتهای پیام/۸۴۰۰۸