بهگزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، حجتالاسلام محمدرضا برته عصرامروز در نشست هماندیشی با رسانههای استان مرکزی با با اشاره به طلبه تراز گام دوم انقلاب اسلامی اظهار داشت: در گذشته طلبه به معنای واعظی که ارشاد و هدایت قلبی و آموزش دین برعهده داشت، بود، اما به برکت انقلاب اسلامی پیوست عملیاتی پیدا کرد و کسی که ردای خدمت به مکتب اهل بیت(ع) را بر تن میکند افزون بر تببین دین مبین اسلام باید در تحقق آن هم بکوشد و در عرصه به اجرا در آمدن دین هم تلاش کند که با پذیرش این موضوع کارویژهها و انتظارات از طلبه و روحانی متفاوت است.
وی افزود: حوزه علمیه برای آینده تلاش میکند به طوری که در کارویژههایی برای تربیت طلبه محقق، مدرس، مشاور و همه عرصههایی که نظام نیازمند آن است بازطراحی شده که بر این اساس امروز بیش از400رشته آموزشی در سطوح مختلف از جمله سطح 2،3و4 طراحی شده است.
مدیر رسانه و فضای مجازی حوزههای علمیه ادامه داد: حوزه علمیه امروز بیش از500مدرسه و بیش از50مجتمع آموزشی تخصصی دارد که دورههای آموزشی در برخی از مراکز بینالمللی حوزه به زبان دوم، سوم و چهارم تدریس میشود و مدارس و مراکز بینالمللی حوزه ارتباطات گسترده بینالمللی دارند به طوری که امروز مدیر حوزه علمیه در بحرانی بینالمللی به عنوان شخصیت تراز جهانی بیش از400مکاتبه بینالمللی با شخصیتهای تراز دنیا دارد و پاسخ دریافت میکند که به برکت مجهادت پاکان و خالصان این مسیر حوزه علمیه با مجاهدت رسانهها به دنیا شناسانده شده است.
برته تصریح کرد: حوزه علمیه امروز ریشه در اصالتها، تاریخ کهن و سنتهای خود دارد به طوری که نظام آموزشی بسیاری از مناطق دنیا درسمحو و استادمحور است اما یکی از اصالتهای حوزه این است که طلبهمحور و دانشپژوه فعالیت میکند و در مواجه با مدرنیته دست از اصالتها برنداشته و نقاط قوت را حفظ و نقاط ضعف را برطرف میکند.
وی بیان کرد: حوزه علمیه امروز از ابزار، رسالتها و شیوههای جدید استفاده میکند که گسترش پیدا کرده به همین سبب امروز طلبهها وظیفه و رسالت سنگینی بر عهده دارند و کسانی که در این مسیر گام برمیدارند باید ثابتقدم و عزم پولادین داشته باشند به طوری که انتظارات و مطالبات مردم گسترش وسیعی پیدا کرده و به حرکت و پویایی مضاعف انجامیده است.
مدیر رسانه و فضای مجازی حوزههای علمیه عنوان کرد: مرکز رسانه و فضای مجازی حوزههای علمیه دبیرخانه و ستاد رصد دارد که چشم بیدار حوزههای علمیه است و وضعیت، جایگاه، کنشگری، انتظارات، مطالبات، نقاط قوت و ضعف حوزه و روحانیت را با تاکید بر بستر فضای مجازی و رسانه رهگیری، آینده پژوهی و نظام مسائل را استخراج میکند و برای آنها سازوکاری ارائه میدهد.
برته با اشاره به فعالیت مدیریت تولید و چندرسانه حوزه علمیه در زمینه تولید محتوا و مدیریت خبر و اطلاعرسانی گفت: جریانسازی و گفتمانسازی یکی از اقدامات مهم است که سازمان انتشار و مدیریت رسانه به شبکهسازی، فراهم کردن نیروی انسانی و بستر نشر در شبکههای اجتماعی و پیامرسانها میپردازد و حوزه علمیه در فضای مجازی نگاه فرصت محور دارد و برای رسیدن به حیات طیبه در فضای مجازی تلاش میکند و کار آن ارتقای فرهنگ، اصلاح رویکرد و زیرساختها و مطالبهگری از سیاستگذاران نظام و برطرف کردن موانع است.
وی ادامه داد: تعداد بسیاری از طلبهها در بیش از70ملیت در دنیا در ایران و قم تحصیل میکنند که با مجموع فارغ التحصیلان به حدود150هزار نفر میرسند، حوزه علمیه در زمینه قرآن اقدامات مختلفی از جمله برگزاری دورهها و کارگاهها مختلف، اعزام مبلغ در سطح بینالمللی دارد و نزدیک به70تشکل بینالمللی حوزوی در دنیا داریم.
انتهای پیام/713/ش