اولویت ورزش بیماران خاص، قهرمانی نیست

سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 11:55
رئیس هیأت ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضا استان قم گفت: کسب مدال و قهرمانی برای هیأت ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضا مهم نیست بلکه سلامتی ورزشکاران و نشاط آن‌ها در اولویت است.

علی اصغر فرمانی رئیس هیأت ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضا استان قم به مناسبت ۱۸ اردیبهشت‌ماه روز بیماری‌های خاص در گفت‌وگو با ایسنا ضمن گرامیداشت روز جهانی بیماران خاص و آرزوی سلامتی برای تمامی بیماران خاص و بیماران تالاسمی، اظهار کرد: در سال ۱۳۸۲ فدراسیون بیماران خاص و پیوند اعضا با هدف کاهش درد و بازدهی بیشتر دارو بین بیماران خاص راه اندازی شد؛ با توجه به مشکلات درمان موضوع ورزش در این بیماران باید روز به روز پر رنگ‌تر شود.

وی ادامه داد: افزایش شادابی و نشاط بین بیماران خاص، افزایش اثردهی دارو، ارتقا و تبادل معلومات علمی، پزشکی، دارویی و درمانی با برگزاری مسابقات و جشنواره‌ها بین بیماران و خانواده‌های آن‌ها از جمله تأثیرات ورزش برای بیماران خاص است.

فرمانی بیان کرد: ورزش بیماران خاص و پیوند اعضاء شامل شش گروه بیماران تالاسمی، هموفیلی، همودیالیز، ام اس، پیوند اعضاء و دیابت است؛ البته تنها گروه بیمارانی که مسابقات جهانی و آسیایی دارند گروه بیماران پیوند اعضاء هستند که این مسئله بیشتر برای ترویج اهدای عضو است.

رئیس هیأت ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضا استان قم، اظهار کرد: تعداد رشته‌هایی که در فدراسیون جهانی ثبت شده بالای ۲۰ رشته است که در ایران با توجه به نوع درمان حدود ۱۰رشته فعال است و در هر گروه از بیماری‌ها رشته‌ها متفاوت هستند.

وی در خصوص رشته‌های ورزشی در هر گروه از بیماران خاص، بیان کرد: رشته‌های ورزشی دارت، شطرنج، پتانک در گروه همودیالیز، ام اس، هموفیلی؛ رشته‌های ورزشی دارت، شطرنج، پتانک، تنیس روی میز بدمینتون، تیراندازی و شنا در گروه بیماری تالاسمی و دیابت؛ رشته‌های ورزشی دارت، تنیس روی میز، اسکواش، بدمینتون، دومیدانی (پرتاب‌ها و دوها و پرش‌ها)، شنا، تیر و کمان، بولینگ، پتانک، فوتبال در گروه پیوند اعضاء از جمله توسط ورزشکاران دنبال می‌شود.

فرمانی تاکید کرد: هیأت ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضاء استان قم نسبت به سایر استان‌ها بر اساس آمار و ابلاغیه‌های فدراسیون جزء سه هیأت ورزشی برتر در فدراسیون است؛ ما این رتبه را مدیون ورزشکاران باغیرت، مدیر و معاونین اداره ورزش و جوانان استان هستیم که نگاه ویژه و پدرانه به بیماران خاص دارند.

وی یادآور شد: ورزشکاران هیأت بیماران خاص و پیوند اعضاء استان قم با توجه به مشکلات بیماری و درمانی برای حضور در میادین ورزشی نیاز ویژه به حمایت دارند، در همین راستا در استان قم با حمایت اداره کل برنامه‌های آموزشی، اعزام و مسابقات استانی رایگان است و در مسابقات استانی به همه شرکت‌کنندگان هدیه اهداء می‌شود.

فرمانی با بیان اینکه حضور فعال بیماران از جمله اهداف فدراسیون ورزش بیماران خاص و پیوند اعضاء است، عنوان کرد: مسابقات استانی را با عنوان دورهمی معرفی می‌کنیم، به همین جهت کسب مدال و قهرمانی برای این هیأت ورزشی مهم نیست بلکه سلامتی ورزشکاران و نشاط آن‌ها در اولویت است.

رئیس هیأت ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضاء استان قم با بیان اینکه برای اعزام بیماران خاص به مسابقات کشوری باید تمهیدات ویژه‌ای دیده شود، گفت: با توجه به شرایط خاص ورزشکاران باید از بهترین وسایل برای اعزام به مسابقات استفاده کنیم.

فرمانی ادامه داد: در سال ۱۳۸۵ به همت خیرین یک سالن ورزشی برای این ورزشکاران ساخته شد، و طی ۱۷ سال گذشته در این سالن که ستارگان سرخ نام داشت؛ رشته‌های دارت، شطرنج، بدمینتون، تنیس روی میز و پتانک وجود داشت.

وی اضافه کرد: وجود این سالن ورزشی در درمانگاه بیماران خاص باعث شده بود که خانواده‌ها نسبت به حضور بیماران خود در این سالن رغبت داشته باشند اما در سال گذشته این سالن با اهداف غیر ورزشی تعطیل شد و در حال حاضر سالنی که کفپوش ورزشی داشته و استانداردترین سالن برای بیماران خاص بوده به انبار تبدیل شده است.

رئیس هیأت ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضاء استان قم، اضافه کرد: اگر چه مدیرکل ورزش و جوانان استان قم مجموعه شهید زین الدین را در اختیار ما گذاشتند اما با توجه به موقعیت شهر قم فایده‌ای نداشت و لذا سال ۱۴۰۲ در گروه بیماران تالاسمی و پیوند اعضاء هیچ خانمی به مسابقات اعزام نشد چون خانواده‌ها به دلیل مسائل پزشکی و محیط ناآشنا اجازه حضور فرزندانشان را ندادند؛ البته در حال حاضر ۴ سالن در اختیار هیأت ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضاء قرار گرفته و در حال تجهیز آن‌ها هستیم.

فرمانی اظهار کرد: ثریا پارسلاری به عنوان اولین بانوی ورزشکار هیأت ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضاء استان قم در سطح کشور است که دارای ده مدال جهانی است.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۲۸ اعزام به مسابقات قهرمانی کشور شامل: آقایان در ۱۸ گروه رشته ورزشی و بانوان در ۱۰ گروه رشته ورزشی بود و در مجموع موفق به کسب ۲۵ مدال؛ آقایان ۲ طلا، ۶ نقره و ۵ برنز و بانوان ۱۰ طلا، ۱ نقره و ۱برنز شدیم.

فرمانی گفت: در سال گذشته در حوزه افتخارات تیمی، آقایان مقام دوم استعدادهای برتر و بانوان مقام اول استعدادهای برتر و مقام سوم در گروه دیابت را کسب کردند که باعث افتخار هیأت است.

وی با بیان اینکه هدف اصلی فدراسیون شادی و نشاط و تعامل اطلاعات درمانی بین بیماران است، یادآور شد: در مسابقات تالاسمی توسط یکی از ورزشکاران طرحی برای درمان ارائه شد که باعث درمان بهتر ورزشکاران شده یعنی به افزایش عمر منجر شد.

رئیس هیأت ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضاء استان قم در خصوص خاطرات حضور در جمع این ورزشکاران گفت: در گروه بیماران دیابتی ورزشکاری داشتیم که دکترها باتوجه به بیماری‌های زمینه‌ای امیدی به سلامتی او نداشتند که با پیگیری‌های ما به برای اولین بار مسابقات دیابتی اصفهان اعزام شد و به لطف خدا مقام اول را در رشته شطرنج کسب کرد؛ این مسئله منجر به انگیزه و امید برای ادامه روند درمان در این ورزشکار شد.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.