توقف تولید خودروهای دوگانه سوز چه معایبی دارد؟

اقتصادنیوز سه شنبه 02 مرداد 1403 - 20:28
اقتصادنیوز: سرپرست برنامه‌ریزی امور انرژی سازمان برنامه و بودجه گفت: حدود ۲ هزار ۵۰۰ جایگاه CNG در کشور داریم، اما خودروسازان تولید دوگانه سوز را متوقف کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، یوسف بهمنی افزود: مصرف CNG در کشور 23 میلیون متر مکعب در روز است، این ظرفیت را داریم که روزانه تا 45 میلیون متر مکعب عرضه کنیم. اگر خودروسازن ما همت کنند و تولید خودرو‌های گاز سوز را افزایش دهند می‌توان روازنه 20 میلیون لیتر از ناترازی بنزین را از طریق جایگزینی خودرو‌های بنزنی با گازسوز برطرف کنیم. 

وی گفت: سازمان برنامه و بودجه مکلف شده تا با همکاری وزارتخانه‌های صمت و نفت، سند نقشه راه انرژی کشور را تدوین و ابلاغ کند که در این سند سهم خودرو‌های گاز سوز و برقی را افزایش خواهیم داد، ما در تلاش هستیم تا سهم بنزین را در سبد انرژی حمل و نقل کشور کاهش دهیم و از تولید خودرو‌های پر مصرف ممانعت کنیم.

بهمنی افزود: اگر ما با همین روند، بنزین را مصرف کنیم باید طی 5 سال آینده حدود هزار و 500 همت صرف واردات بنزین کنیم که این موضوع باعث کسری بودجه دولت می‌شود و تبعات مختلفی خواهد داشت. برای رفع ناترازی بنزین یکی از مهمترین اقدامات بحث متنوع سازی سبد سوخت است یعنی توسعه خودرو‌های گاز سوز و برقی که می‌تواند ناترازی بنزین را کاهش دهد. 

سرپرست برنامه‌ریزی امور انرژی سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: امروز اختلاف قیمت یک خودروی دوگانه سوز در بازار و کارخانه به 400 میلیون تومان می‌رسد، چون خودروی دوگانه سوز تقاضای زیادی دارد، اما خودروسازان تولید دوگانه سوز را کنار گذاشتند.

وی گفت: سرانه مصرف بنزین در کشور ما به یک و نیم لیتر در روز رسیده و در دنیا متوسط سرانه مصرف 6 دهم لیتر است، این نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی ما ضعیف عمل کرده است، در سال 1400 اگر استاندارد‌های تعیین شده برای خودرو بطور کامل اجرا می‌شد باید تولید 19 مدل خودروی داخلی متوقف می‌شد.

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.