به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ محمدرضا مهدیار اسماعیلی - معاون وزیر و مدیر عامل صندوق ملی مسکن ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ در برنامه صف اول شبکه خبر به موضوع عملکرد نهضت ملی مسکن پرداخت.
سوال: یکی از موضوعات مهم در حوزه مسکن قطعا جنابعالی بهتر مطلع هستید، موضوع تقاضای مسکن است، دولت سیزدهم در این عرصه چه کرد؟ چه اقداماتی را دنبال کرد و انجام داد و به سرانجام رسید؟
مهدیار اسماعیلی: همانطور که فرمودید موضوع مدیریت عرضه و تقاضای مسکن به جز این که همزمان دو سمت آن مورد توجه قرار بگیرد عملیات موثرهای نخواهد بود، مسئله تقاضا در کشور ما نه در سالیان گذشته، از ابتدای انقلاب تا قبل از دولت سیزدهم و نه حتی پیش از آن به طور عمده مورد توجه دستگاهها و دولتها و وزارتهای راه و شهرسازی یا مسکن و شهرسازی آن دوران نبوده یعنی ما همواره تلاش کردیم ساختمان بسازیم، عرضه زمین کنیم، عرضه را توسعه بدهیم، شرایط خرید را برای مردم آسان کنیم و با مدیریت سمت تقاضا عمدتا مسئله مسکن را رسیدگی کردیم، اتفاقی که شما فرمودید اتفاق بزرگی بود که من فکر میکنم برای اولین بار در این سه سال در کشور رقم خورد، جا دارد واقعا تشکر کنیم از زحمات نمایندگان مردم در تصویب قانون جهش تولید مسکن که زمینه این کار را رقم زد، به موازات این قانون که وظیفه دولت را رقم زد و در حوزه مسکن وادار کرد دولت را وارد این حوزه بشود، اتفاقاتی در حوزه تقاضا افتاد، یکی از آنها مدیریت سامانههایی بود که در ذیل آن مردم موظف بودند اگر قرار است خرید کنند اگر قرار است اجاره بکنند این را روشن بکنند تا ما بتوانیم نسبت به تقاضاهای غیرواقعی، نسبت به خریدهایی که رویکرد سرمایهای دارد، یعنی برای استفاده نیست یک آگاهی داشته باشیم، دو تا سامانه بزرگی که در این مدت مورد استفاده قرار گرفت یکی سامانه ملی املاک و اسکان بود که تقریبا ۴۰۰ میلیون رکورد اطلاعاتی یا ثبت اطلاعاتی در آن رقم خورد و از این اتفاق ما متوجه شدیم که بیش از ۲۸۰ هزار واحد خالی تقاضا شده در اختیار افرادی است که اینها با رویکرد سرمایه گذاری دارند از این واحدها صیانت و مراقبت میکنند از این بخش تقریبا نصف آن بعنوان ورودهای وزارت راه و شهرسازی به عرصه عرضه مسکن برگشت یعنی تقاضا مدیریت شد، مابقی حدود ۱۲۰ هزارتای آن به سازمان مالیاتی معرفی شد برای این که وارد عملیات مالیات ستانی بشود، این یک بخش بود.
سوال: بخش مالیات ستانی چه تاثیری داشت؟
مهدیار اسماعیلی: مالک را وادار میکرد که این را از خانه خالی تبدیل به خانه سکنه بکند.
سوال: این اتفاق افتاد؟
مهدیار اسماعیلی: بله، در واقع مالیات بر خانههای خالی یکی از ۶ مالیاتی بود که در دو سه سال گذشته منابع آن وارد صندوق ملی مسکن شد، من جا دارد همین جا گزارش آن را بدهم، ما سال گذشته ۱۶ هزار میلیارد تومان از فقرات مالیاتی مشخص، مالیات بر خانههای خالی، خانههای لوکس، نقل و انتقالاتی که انجام میشود وصول کردیم که از این ۱۶ هزار میلیارد تومان مستقیما ۱۱ و نیم هزار میلیارد تومان آن برای نهضت ملی مسکن هزینه شد.
سوال: یعنی هم بعد درآمدی برای شما ایجاد کرد این خانههای خالی و هم این که وارد چرخه شد.
مهدیار اسماعیلی: دقیقا یعنی بعنوان یک ابزار تنظیم گری مالک خانه را وادار کرد که این را وارد چرخه کند، مسئله سامانه خودنویس بود که مسئله تقاضای مستاجران را به شدت کمک کرد، ۷۰۰ هزار قرارداد امروز در سامانه خودنویس ثبت شده بدون این که مستاجرین یک ریال برای آن پرداخت کنند کاملا قابل رسیدگی در دادگاهها و شوراهای حل اختلاف است، یعنی نگرانی مستاجر را برطرف میکند.
سوال: یعنی چه میکند؟
مهدیار اسماعیلی: یعنی به جای این که فرد برود در بنگاه معاملات ملکی یک قولنامهای را برای منزل خود بنویسد اگر مثلا بعنوان مثال یک مبلغی را دارد بابت اجاره میدهد بابت رهن خانه میدهد یک هزینهای هم جداگانه بابت حق دفتر و ثبت آن در بنگاههای معاملات ملکی بدهد بدون پرداخت یک ریال مجانی این را با صاحبخانه خودش بنویسد، تمدید کند و قرارداد را به ثمر برساند.
سوال: الزامی که نبود؟
مهدیار اسماعیلی: الزامی نبود.
سوال: خیلیها استقبال کردند
مهدیار اسماعیلی: خیلی استقبال کردند هزینهای است که پرداخت نمیشود نتیجه آن ۷۰۰ هزار قراردادی است که رایگان رقم خورده، مردم دارند در خانه هایشان استفاده میکنند هزینههای بخش تقاضا را مدیریت میکند، اطلاعات کشور در خصوص این که چه خانهای در چه نقطهای دارد با چه اجارهای دارد جابجا میشود را مشخص میکند، در این زمینه ما قانون ساماندهی اجاره بها، زمین و معاملات مسکن را برای اولین بار در تاریخ کشورمان در این سالها به تصویب مجلس و به اجرای رئیس جمهور شهید در واقع آخرین قانونی بود که شهید رئیسی ابلاغ فرمودند رساندیم که در قالب این قانون حتی نرخ اجاره بها هم برای اولین بار در کشور صاحب ضابطه شد، قبلا یک مالک وقتی میخواست یک خانهای را تمدید کند با مستاجر خودش، یک رقمی را میگفت اگر مستاجر برایش مناسب بود تمدید میشد نمیشد محکوم بود به این که یا بلند شود یا بپذیرد، امروز قانون یک سقفی برای افزایش قیمت اجاره بها گذاشته و حق اعتراض برای مستاجر را تا ۵ سال به رسمیت شناخته، اگر یک شخصی اطلاع ندارد، ۴ سال بعد از این که از آن خانه رفته یا ۵ سال بعد از این که از آن خانه رفته، متوجه میشود اگر کشور اعلام کرده افزایش نرخ بها ۲۰ درصد آن زمان با مالک خودش ۳۰ درصد افزایش بها داده ۴۰ درصد افزایش بها داده، میتواند مابه التفاوت این را به دادگاه شکایت کند و دادگاه موظف است این را به نفع مستاجرین انجام بدهد و برگرداند، این یعنی مدیریت بخش تقاضا، اتفاق بزرگی است که پیش از این رقم نخورده بود و من فکر میکنم که مجموع اینها به انضمام سامانهای که اطلاعات مردم در حوزه معاملات را در اختیار وزارتخانه و در اختیار نهادهای نظارتی، نهادهای مالیات ستان، نهادهای تنظیم گر، قرار داد، کمک کرد تا ما در بخش تقاضا بتوانیم بال متناسب با بخش عرضه را داشته باشیم این طور نباشد که دائم ما برویم ساختمان بسازیم و بعد این ساختمان بشود مسکن دوم، سوم یا ظرفیتی برای سرمایه گذاری کسی که تمکن دارد.
سوال: یعنی میتوانیم بگوییم این تناسب کاملا ایجاد شد یا نزدیک شد؟
مهدیار اسماعیلی: طبیعتا تا تناسب کامل شاید جا داشته باشیم، ما اقتصاددانها ایده آل گرا هستیم همیشه تا نقطه بهینه یک فاصلهای را برای خودمان در نظر میگیریم، حتما میشود بهترش کرد، اما وقتی نگاه به این میکنیم که اولین اقدامی است که پس از دهههای متمادی اتفاق افتاده اثر آن خیلی بزرگ است، قاعده ۸۰-۲۰ که یک وقتهایی ۲۰ درصد تلاش اثرات بزرگ ۸۰ درصدی دارد، ما مثلا درس هم که میخواهیم بدهیم به دانشجو میگوییم ۲۰ درصد وقت خود را بگذاری میتوانی ۸۰ درصد کتاب را اشراف پیدا بکنید، این اتفاق افتاد یعنی این عملیات این قانون تقریبا یک حجم اثر ۸۰ درصدی را توانست روی موضوع بگذارد و طبیعتا انشاالله در دورههای بعدی میتواند اثر بگذارد.
سوال: بعضی از مواردی که بیان کردید آنچه که در این سه سال دنبال شد بعضی اقدامات میتوانیم بگوییم که به لحظه یا به روز اثر خودش را به نمایش گذاشت مواردی که مثالهایی را بیان کردید از مالیاتها بگیریم تا موضوع سامانه خودنویس که مثال زدید، برای خانههای اجارهای، اما بعضی موارد دیگری که باز به تعبیر جنابعالی بعد از دههها برای اولین بار بود که اتفاق میافتاد مشخصا در حوزه ساخت مسکن و نهضت ملی مسکن شاید قدری زمان ببرد تا اثر خودش را نشان بدهد، در این عرصه چه اقداماتی انجام شد و چه زمانی میتوانیم اثرات آن را ببینیم؟
مهدیار اسماعیلی: من همین جا دو سه تا گزارش را خدمت شما عرض کنم، وقتی ما این تلاشها را میکنیم طبیعتا انتظار داریم که در بخش مسکن یعنی اقتصاد مسکن رشد را مشاهده بکنیم، در قیمت مسکن کاهش مشاهده بکنیم این اثری است که در آمارها دیده میشود، من دو تا آمار را خدمت شما عرض میکنم که شاید محل توجه باشد ما در سال ۹۸ رشد بخش مسکن مان منفی ۱۵ درصد بود، یعنی ما نه تنها رشد داشتیم که داشتیم سالانه ۱۵ درصد از ظرفیت مسکن خودمان را مواجه بودیم با استهلاک این بخش، امروز این عملیات منجر شده که منفی ۱۵ درصد رسیده به مثبت ۳ و ۴ دهم درصد، یعنی حرکت رو به جلو است ما دیگر استهلاک نداریم و کشور دارد توسعه پیدا میکند، زوجهای جوان میتوانند امیدوار باشند که با تعدد و افزایش ازدواج و تعدد خانوادهها در کشور میزان عرضه مسکن هم در کشور دارد افزایش پیدا میکند، در بخش تورم مسکن که طبیعتا برای ما خیلی مهم است، ما اگر که تورم نقطه به نقطه آغاز دولت سیزدهم را در نظر بگیریم که مثلا در خرداد ۱۴۰۰ در مقایسه با خرداد ۹۹، ما آن دوره ۵۴ درصد بر اساس آمارهای رسمی کشور گزارش تورم بخش مسکن بوده، همین جا یک پرانتز من باز کنم، بخش مسکن ۷۰ درصد کل تورم کشور را تشکیل میدهد یعنی که اگر ما بتوانیم بخش مسکن را کنترل کنیم عملا در تورم کل کشور اثر گذاشتیم.
سوال: یک تورم بخش مسکن داریم یک تاثیر مسکن بر تورم کلی کشور
مهدیار اسماعیلی: دقیقا، ۵۴ درصد تورم بخش مسکن بوده و ما بر اساس آمار گزارش بانک مرکزی میگوید ۷۰ درصد سبد تورمی خانوار مسکن است، یعنی پس این اثر را در کل تورم باید ببینیم، در خرداد ۱۴۰۳ که اگر بخواهیم نقطه به نقطه با سال گذشته آن را بسنجیم، تورم بخش مسکن بعد از ۷۴ ماه تک رقمی شده، ۹ و ۷ دهم درصد، تورم بخش مسکن است این یعنی چه؟ یعنی اگر ما در کشورمان سال گذشته به امسال کاهش تورم را داریم تجربه میکنیم تقریبا همه اثر کاهش تورمی مربوط به این بخش مسکن است
سوال: این تورمی که میگویید تک رقمی شده یعنی چه؟ یعنی چه اتفاقی افتاد که به این جا رسید و چه تاثیری دارد؟
مهدیار اسماعیلی: یعنی افزایش عرضهای که ما داشتیم زمینهایی که ارائه شد ساختی که انجام شد مستحضرید ما الان دو میلیون و ۶۰۰ هزار پروژه در کشور از ابتدای نهضت ملی تا امروز آغاز شده ۶۰۰ هزار از آنها تحویل شده، بقیه در مراحل مختلف عرضه است، علاوه بر این بحث زمینهای ..
سوال: یعنی تکلیف شان روشن است آنهایی که در حال ساخت هستند مشخص است که برای این صاحب ملک خواهد شد مثلا دو سال دیگر یا سه سال دیگر، همان چیزی که عرض کردم اثرش را بعدا نشان میدهد، اما در بخش تورم تاثیر خودش را گذاشته.
مهدیار اسماعیلی: بله، یعنی ما الان در بخش تورم بعد از این حدود ۷۳-۷۴ ماه برای اولین بار تورم بخش مسکن خودمان تک رقمی شد.
سوال: قبلا چه زمانی این رقم را تجربه کردیم
مهدیار اسماعیلی: ۷۴ را ما از خرداد ۴۰۳ کم کنیم دیگر، میشود این قدر. حالا بفرمایید آن اثری که ما درسال آینده منتظر آن هستیم در کدام بخش است؟ عرض میکنم در بخش اجاره، بخش اجاره جزء آن بخشهایی است که نسبت به آمارهای رسمی کشور با یک وقفه یک ساله اثر خودش را نشان میدهد یعنی امروز اگر ما افزایش قیمت ساخت را داریم هزینهها بالاتر میرود، چون اجارهها تثبیت شده مردم در خانه هایشان نشستند اثر در اجاره دیده نمیشود سال بعد علیرغم این که ممکن است قیمت مسکن کنترل شده باشد افزایش قیمت اجاره را داریم، چون سال گذشته افزایش ساخت داشتیم متعاقبا اگر ما کاهش هزینههای ساخت را داشته باشیم کاهش هزینههای تمام شده مسکن را داشته باشیم کاهش هزینه قیمت بخش مسکن را داشته باشیم، در سال بعد اثرات اجاره بها خودش را نمایان میکند بنابراین ما انتظار داریم این عملیاتی که امروز انجام شده، کاهشی که در تمام شده بخش مسکن دارد، افزایشی که در رشد بخش مسکن دارد اثر در اجاره بها را انشاالله در سال آینده به طور ویژه خودش را نشان بدهد، این را اضافه بکنیم که اگر ما داریم از این موضوع صحبت میکنیم.
سوال: در همین بخش تورم یا هم تورم و هم بخشهای دیگر؟
مهدیار اسماعیلی: در افزایش اجاره بهای بخش مسکن، یعنی اگر ما امروز مردم را با آنها گفتگو کنیم بخشی نگران باشند که آقا این نهضتی که الان عملیات شده و ساختی که رقم خورده آنچنانی که محل انتظار ما است اثر روی اجاره بها نگذاشته، این مقیاس ممکن است الان بینندهای که دارد این گفتگو را میشنود بگوید اگر شما میگویید که ۹ و ۷ دهم درصد شده از ۵۴ رسیده به ۹ و ۷ دهم درصد، من اجاره ام را تمدید کردم عدد بیشتری افزایش دادم دو نکته ما الان داریم عرض میکنیم اول این که این کاهش در اجاره بها با یک سال وقفه خودش را در بازار نشان میدهد دوم این که برای آن دسته از مستاجرینی که ممکن است که با سختگیری یا رفتار بی قاعده موجر خودشان مواجه باشند ما امروز برای اولین بار در کشور قانون ساماندهی اجاره بها را داریم و آن فرد میتواند از حق خودش به طور قانونی دفاع کند بدون این که صاحبخانه او را وادار کند که بخواهد بلند شود یا رقم غیرمتعارف حتی اگر ۵ سال از قرارداد او گذشته باشد، پس بنابراین این خود به خود. کما این که مثلا امروز ما سامانه خودنویس را بهره برداری کردیم ۷۰۰ هزار قرارداد رسیده حتما ۵ سال دیگر این میشود ۷ میلیون نفر، یا در بازه زمانی کوتاهتر، به همین ترتیب اگر امروز مستاجرین ما اطلاع از جزئیات این قانون ساماندهی ندارند، طبیعتا در ماههای بعدی در دورههای بعدی دائم گفتگو میکنند و این موضوع بین مردم شایع میشود و بعد طبیعتا در بازار اجاره بها اثر خودش را میگذارد دیگر مستاجر زمانی که میخواهد با صاحب ملک خودش مذاکره کند با اعتماد به نفس صحبت میکند، که آقا بر اساس اعلام ... که گزارش آن را هم من این جا عرض کنم در آخرین جلسه شورای عالی مسکن که با مدیریت سرپرست محترم ریاست جمهوری وقت جناب آقای دکتر مخبر انجام شد نرخ ۲۵ درصد برای استان تهران اعلام شد و استانهای دیگر که سقف افزایش اجاره بها را این اعلام میکند این نشان میدهد که ما وقتی داریم صحبت میکنیم از کاهش اثر اجاره بها آنها خودش را نشان میدهد این بخش مسکن است و بخش اجاره بها است، حالا آیا این در بخشهای دیگر اقتصاد اثر میگذارد؟ بنده عرض میکنم که به تبع این که بخش مسکن ۷۰ درصد از تورم را شکل میدهد، در حوزه تولید و اشتغال هم به همین ترتیب اثر دارد پس اگر ما امروز کاهش رشد نقدینگی را داریم تجربه میکنیم از چهل و خوردهای درصد به ۲۵ درصد این بخشی از آن حاصل عملیات نهضت ملی مسکن است و بخشی از آن حاصل مولد سازی حجم وسیعی از پروژههای مسکن مهر است که سالها به بهره برداری نرسیده بود، ۳۵ هزار میلیارد تومان در این دوره وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن مهر هزینه کرد برای این که این واحدهایی که ده سال یازده سال ۱۴ سال بعضا نیمه تمام مانده بود و نه صاحب آن میتوانست از آن استفاده کند و نه به سرانجام میرسید اینها به بخش مسکن وارد شد، وقتی اینها به بخش مسکن وارد میشود، یک نقدینگی را مشغول خودش میکند و حجم افزایش نقدینگی اثرش روی تورم کم میشود به همین ترتیب امروز ما داریم با هم صحبت میکنیم کشور در حوزه نهضت ملی مسکن تبدیل شده به یک کارگاه ملی، شما میبینید یک وقتهایی در اخبار ما میبینیم زحماتی که شما و همکاران تان میکشند و گزارش میدهند، این حاصل اگر اشتغالی دارد ایجاد میشود در کشور حاصل این عملیات نهضت است که امیدواریم ادامه پیدا کند.
سوال: الان با توجه به توضیحاتی که بیان کردید و شاید موارد دیگر در حوزه مسکن به معنای عام، خرید و فروش یا هر بخشهای دیگری که هست، فعالیت را داریم یا رکود داریم؟
مهدیار اسماعیلی: من یک آمار عرض میکنم قضاوت کنید ببینیم فعالیت است یا رکود؟ غیر از عملیاتی که دولت میکند در عرضه مسکن یعنی نهضت ملی، ساختمان، زمین، موارد اینچنین، یک بخشی هست مردم به طور عادی میروند در قالب خودمالک یا نوسازی بافت فرسوده، زمینهای خودشان را خانههای یک طبقه دو طبقه کهنه مثلا ۶۰ سال ساخت را میکوبند و نوسازی میکنند طبیعتا اگر ما فقط ما مشغول ساخت باشیم و عملیات عمومی مردم در سطح شهرها فعال نباشد، احتمالا ما دچار رکود در بخش ساخت و ساز هستیم اگر گزارشها نشان میدهد که در استانها، در دل شهرها، در بافت فرسوده، خانههای عادی که مردم صاحب آن هستند، غیر متصل به عملیات نهضت و عملیات دولت ما رشد شاهد هستیم پس طبیعتا این یک اتفاق عمومی است به طور متوسط در سالیان گذشته میزان صدور پروانههای بافت فرسوده ۴۷-۴۸ هزار در سال بوده، امروز ۹۷ هزار پروانه بافت فرسوده در کشور صادر نمیشود و هیچ نسبتی هم ما با آن نداریم مردم میروند تقاضا میکنند میخواهند خانه خودشان را نوسازی کنند این حجم از افزایش که بی سابقه است یعنی ما پیش از این حدود ۲۰ سال قبل چنین درصدی، چنین میزان صدور پروانهای را در کشور داشتیم این حجم از افزایش صدور پروانه نشان میدهد که اگر نهضت ملی امروز فعال شده، من این طور تشبیه میکنم به مانند یک محرک برای این لوکوموتیو بخش مسکن است که آغاز آن با عملیات نهضت ملی مسکن بوده، اما ادامه آن خود مردم هستند، ادامه آن همین بخشهای.
سوال: یعنی بخشهای مختلف حوزه مسکن ولو این که به مسکن ملی مرتبط نباشند را به حرکت درآورده است.
مهدیار اسماعیلی: دقیقا، یعنی اگر ما صحبت از این میکنیم که دولت نباید تصدی گر باشد و تمام عملیات بخش مسکن را متولی گری کند، یعنی همین. یعنی قرا رنیست ما تا قیامت خانه بسازیم قرار است ما ظرفیتی را ایجاد کنیم که این حرکت مردمی بشود، در بخش نهضت ملی مسکن من یک گزارش اعداد و ارقام هم بدهم شاید بد نباشد، امروز که ما داریم با هم صحبت میکنیم در نهضت ملی مسکن حدود ۴۱۰ هزار میلیارد تومان، ۴۲۰ هزار میلیارد تومان منابع وارد بخش مسکن شده است، این ۴۲۰ هزار میلیارد تومان حدود ۳۰-۳۵ هزار میلیارد تومان آن، ۴۰ هزار میلیارد تومان آن منابع مستقیم وزارتخانه و بخش عمومی و بخش دولتی بوده، ۳۸۰ هزار میلیارد تومان منابع بخش بانکی و مردمی بوده، از این ۳۸۰ هزار میلیارد تومان حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان بخش بانکی بوده حالا با چند هزار میلیارد اندک خطایی در گزارش آمار و ۲۴۰ هزار میلیارد تومان منابع خود مردم بوده، یعنی از این ۴۲۰ هزار یا ۴۱۵ هزار میلیارد تومان بیش از نیمی از آن حدود ۶۰ درصد از آن منابع خود مردم بوده، تلاش ما این است یعنی نهضت قرار نیست که با. ما گاهی تصور میکنیم که مردم نشستند دولت دارد با منابع ملی نفت میفروشد و زمین میفروشد و دارد ساختمان میسازد نه اصلا اینطور نیست ما اندازه انداختن یک نخود در این آش مردم داریم با آنها همراهی میکنیم خودشان هستند دارند منابع شان را میآورند پروانه میگیرند ساخت و ساز میکنند، بخش بافت فرسوده را توسعه میدهند.
سوال: ولی مسیر برایشان هموار است
مهدیار اسماعیلی: و انشاالله امیدواریم به مرور با مردمیتر شدن این عملیات سهم بخش دولتی کمتر بشود و انشاالله مردم این حرکت را ادامه بدهند.
سوال: اشاره داشتید به برگزاری آخرین جلسه شورای عالی مسکن با ریاست آقای مخبر، یکی از اتفاقاتی که در دولت سیزدهم شاهد بودیم همین برگزاری منظم شورای عالی مسکن بود که به شکل کاملا متفاوتی نسبت به قبل این جلسات برگزار میشد ماهانه بود؟
مهدیار اسماعیلی: ۱۸ جلسه ما شورای عالی مسکن را در دولت سیزدهم برگزار کردیم.
سوال: چه تاثیری داشت این برگزاری منظم؟
مهدیار اسماعیلی: بسیاری از عملیاتهای ملی ما اگر دچار وقفه میشود به دلیل ناهماهنگی بخشها است به همین ترتیب اگر یک اتفاقی در کشور تبدیل به یک جریان عمومی میشود حاصل هماهنگی بخشها است، شورای عالی مسکن وظیفه اش این بود همزمان بانکها را صدا میکرد، بخشهای مختلف دست اندرکار در حوزه مسکن را صدا میکرد اگر قرار بود این سایتهای مسکن آبرسانی بشوند، برق رسانی بشوند وزیر مربوطه تشریف میآوردند وزیر محترم کشور بعنوان نماینده رئیس جمهور و استانداران در جلسه حضور پیدا میکردند مجموعه این عملیات و این مداومت در برگزاری جلسات و حل مسائل مابین دستگاهها بود که به نظر من این عملیات را رقم میزد، ما در این دولت برای اولین بار کمیسیون عمران در دل دبیرخانه هیات دولت شکل دادیم، یعنی با زحمات خود رئیس جمهور و زحمات وزیر محترم راه و شهرسازی ما این کمیسیونهای تخصصی که شما مستحضرید دبیر محترم هیات دولت در قالب کمیسیونهای تخصصی موضوعات را روی میز هیات وزیران میبرد قبلاما بخش عمران و شهرسازی مان کمیسیون مستقلی نداشت، این فرآیند را کند میکند، کمیسیون شکل گرفته شورای عالی مسکن شکل گرفته، برای اولین بار قانون ساماندهی بازار مسکن دارد توسط رئیس جمهور ابلاغ میشود و این حجم از ترتیبات اداری درنظام حکمرانی ما نتیجه اش را ما امروز داریم در کاهش بخش تورم، افزایش اقتصاد بخش مسکن و اینها تجربه میکنیم بنابراین فکر میکنم واقعا تلاش موثری بود امیدوارم انشاالله این اتفاقی که افتاد و این حرکتی که شکل گرفته و امروز ما از یک نقطه سکون به یک حرکت در جریان داریم نظاره میکنیم انشاالله در دولت چهاردهم با تدبیری که بزرگواران دارند ادامه پیدا کند من فکر میکنم امروز راه به نسبت سه سال پیش خیلی هموارتر است منابع مردمی آمده، بخشهای مختلف فعال شدند و ما این امکان را داریم من قبلا هم عرض کردم این امکان را داریم که از منابع خرد این بار استفاده کنیم، ما در کشورمان منابعی داریم در اختیار مردم که اینها امکان سرمایه گذاری مستقیم نداریم فرد مثلا ۲۰ میلیون تومان ۳۰ میلیون تومان، ۵۰ میلیون تومان، ۱۰۰ میلیون تومان منابعی دارد، اینها نمیتوانند با آن سرمایه گذاری مشخصی بکنند، اگر ما برای اینها بستر مناسب در اقتصاد مسکن فراهم کرد این دیگر سمت خرید سکه نمیرود سمت خرید دلار نمیرود سمت خرید خودرو و انبار کردن آن نمیرود امروز این فرصت مهیاست که انشاالله با استفاده از منابع مردمی ما بتوانیم چرخش عملیات نهضت ملی مسکن را از حدود چهارصد و خوردهای هزار میلیارد تومان انشاالله به هزار هزار میلیارد تومان و هزار همت برسانیم انشاالله.
سوال: عملکردی که به نوعی جنابعالی بیان کردید اقداماتی که در طول این سه سال انجام شده که اشاره هم داشتید که بعضا اولین بار بوده خیلی از این اقداماتی که داشتند انجام میشدند در فراز آخر اشاره کردید که مسیر الان هموار است برای دولت چهاردهم و میتوانیم بگوییم که این را یک سرعتی میدهد در حوزه مسکن و تداوم فعالیت نهضت مسکن و عرضه مسکن برای مردم، از این منظر بخواهیم بگوییم در چه فاصله زمانی میتوانیم بگوییم که آنچه که انجام شده و برنامههایی که در دستور کار بوده دستاوردهای خودش را خیلی بهتر و ملموستر برای مردم به نمایش میگذارد.
مهدیار اسماعیلی: ما بهرحال درعملیات مسکن یک برنامه غلطان و مستمر را داریم یعنی قانون جهش تولید مسکن بعنوان یک سند لازم الاجرا در قوه مجریه موظف میکند ما را که سالانه یک میلیون مسکن بسازیم ما اگر بخواهیم این کار را ادامه ندهیم باید برویم دوباره لایحه رد کنیم یا این را تغییر بدهیم یا اصلاح کنیم پس این عملیات مستمر هست و پایانی برای آن فعلا نیست با توجه به این که کشور ما یک کشور پهناور است و جمعیت وسیعی دارد، رو به رشد است و طبیعتا ما خیلی نیاز داریم نرخ استهلاک طبیعی خانههای پیش از این را هم به آن اضافه بکنیم ما حالا حالاها نیاز داریم این موضوع را جلو ببریم به نظر میرسد که اگر که انشاالله این عملیات ادامه پیدا کند و در کنار آن بخش منابع مردمی و سرمایههای خرد به موضوع اضافه بشوند من فکر میکنم خودکار شدن این پروسه را به زودی بتوانیم شاهد باشیم.
سوال: نکته من این است که عدد یک میلیون مسکن که اشاره کردید شاید در ۱۴۰۰ یا ۱۴۰۱ این عدد شاید ساخته نشده باشد، اما الان با این شرایطی که تشریح کردید این فضا فراهم هست برای ساخت فعلی.
مهدیار اسماعیلی: بله، ما الان ترازیم تقریبا برج ۸، ۱۴۰۰ قانون جهش تولید مسکن ابلاغ شده و سالی یک میلیون مسکن را به الزام دولت درآورده، امروز دو میلیون و ۶۰۰ هزار را شما به بازه گذشته تقسیم بکنید، ما عملا سالی یک میلیون را تا الان آغاز کردیم طبیعتا این باید همین جور مستمرا پروانههای جدید صادر بشود، پروژهها واگذار شود و ما جلو برویم یعنی ما امروز تقریبا ترازیم، پروژهها به اندازهای که باید مطابق قانون آغاز میشده آغاز شده و انشاالله به مرور برسیم به نقطهای که سالی یک میلیون هم تحویل بدهیم انشاالله.
سوال: فکر میکنید چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد؟
مهدیار اسماعیلی: من فکر میکنم با این سرعت پیش برویم ما پایان سال آینده به تراز میرسیم
سوال: که سالی یک میلیون تحویل بشوند؟
مهدیار اسماعیلی: بله، الان عمده پروژهها ۱۸ ماهه است یعنی این دو میلیونی که الان در فرآیند ساخت است ........
در حال تکمیل است