به گزارش اقتصادنیوز، با وجود آنکه تولید بنزین در کشور به گواه آمارهای رسمی از سال 98 تا به امروز رشد چندانی نداشت، در عین حال طبق برآورد مرکز پژوهشهای مجلس، تولید بنزین فقط نسبت به مصرف داخلی به میزان تولید روزانه 10 میلیون لیتر کسری دارد. بدین ترتیب نه تنها بنزینی برای صادرات وجود ندارد، بلکه برای مصرف داخلی هم با کمبود بنزین مواجه هستیم؛ موضوعی که بر ناترازی بنزین در کشور صحه می گذارد.
با این همه، نخستین سناریو که برخی کارشناسان از آن سخن می گویند، مدیریت «ابزارهای غیرقیمتی» مانند مدیریت مصرف سوخت، کاهش سهمیه یا سهمیه بندی جدید بنزین است.
به گزارش اقتصادنیوز، ناظران از مولفه «قیمت» به عنوان دومین سناریوی پیش روی دولت یاد می کنند و باید دید دولت افزایش قیمت حاملهای انرژی از جمله بنزین را در دستور کار قرار خواهد داد تا با کسب منابع حاصل از آن کسری را جبران کند؟ هرچند این گمانه تا امروز از سوی دولت و مجلس تکذیب شده است.
سومین سناریو پیش بینی شده، ترکیبی از دو سناریو اول است؛ بدین ترتیب که دولت افزایش قیمت را به شکل پلکانی مطرح کند، به نحوی که هم مصرف بنزین در کشور مدیریت شود و هم به تناسب میزان مصرف افراد، قیمت حامل های انرژی را افزایش دهد.
در نهایت کارشناسان از سناریو چهارم یاد می کنند که همانا تداوم وضعیت موجود است؛ رویکردی که دولت را به سمت استقرارض از بانک مرکزی پیش می برد زیرا منبع قابل اتکایی برای تامین مالی مصارف یارانه در اختیار ندارد.
به گزارش اقتصادنیوز، در بحبوحه تودیع و معارفه وزرای نفت، محمدرضا عارف در خصوص قیمت بنزین گفته است: «کدام عقل سلیم میتواند بپذیرد بنزین را با دلار وارد کنیم و با قیمت ۱۵۰۰ تومان بفروشیم؟ البته فعلاً کاری نمیخواهیم بکنیم و نمیخواهیم بگویند که عارف نظری داده و دولت در پی آزادسازی است، اما اینها واقعیتهایی هستند که باید به آنها توجه کرد.»
بعد از مطرح شدن سخنان عارف، برخی رسانه ها و کاربران به سخنان معاون اول واکنش نشان دادند اما در این میان، روزنامه جوان واکنش دیگری نسبت به اظهارات بنزینی معاون اول رئیس جمهور داشت و دیروز در این باره نوشت: «دولت نشانههایی از یک برنامه عقلانی در موضوع قیمت بنزین از خود نشان داده است. اکنون یک باک بنزین از پول آبی که در رادیاتور ریخته میشود، ارزانتر است و تقریباً با قیمت تنظیم باد برابر! بهنظر میرسد اظهارات رئیسجمهور و معاوناول بهنوعی آمادهکردن اذهان عمومی برای یک کار بزرگ است. اول باید با مردم واقعیتها را گفت. مردم متین و پذیرای واقعیتها هستند. کنشگری «صبح جمعه باخبر شدم» یک افتضاح تاریخی بود.»
به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه جوان در خصوص گران نشدن بنزین و استفاده عده ای از قیمت نازل بنزین، نوشت: «چرا کسی که آینه بغل ماشینش ۵۰ میلیون تومان قیمت دارد و در کل سال همیشه در جاده و تفریح است، در مجموع سال یک میلیون هم پول بنزین ندهد؟! باید از روش عاقلانه دولت برای آمادهکردن افکارعمومی حمایت کرد.»
به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه اعتماد به مدیرمسئولی الیاس حضرتی، رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در شماره روز گذشته 19 شهریورماه با تیتر «بالا و پایین بنزین» در مصاحبه با گرامی مقدم، مشاور مهدی کروبی در انتخابات 88، در مورد گرانی بنزین نوشت: «قیمت بنزین در ایران ارزان نیست، بلکه نرخ تورم در ایران به شدت بالاست... در ایران تورمی وجود دارد که ناشی از کاهش ذخایر ارزی ماست. این تورم به بقیه کالاها منتقل میشود و ارزش پولی ملی را کاهش میدهد. اگر امروز درخواست برخی مدیران محقق شود و قیمت بنزین مثلا 10هزار تومان شود، 6ماه بعد، تورم ناشی از عدم وجود ارز کافی در کشور به کالاهای دیگر منتقل شده و این 10هزار تومان ارزش خود را از دست میدهد. دوباره مسوولان در رسانه ملی حاضر شده و اعلام میکنند بنزین ارزان است! بنابراین مساله اصلی مهار نرخ تورم است.»
چنین به نظر می رسد، روزنامه الیاس حضرتی که حالا در کابینه مسعود پزشکیان حضور دارد، ساز مخالف با افزایش قیمت بنزین زده است.