AMD با عرضه تراشههای سری رایزن AI 300 اقدام به ارائه قابلیت جدیدی کرده است که تحتعنوان «حافظه گرافیکی متغیر» در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. ویژگی VGM به دارندگان لپتاپهای دارای پردازندههای جدید این شرکت امکان اختصاص بخشی از حافظه رم به حافظه اختصاصی پردازنده گرافیکی را با تنها یک کلیک میدهد تا تجربه بهتری در بازیها داشتهباشند.
شرکت AMD بهتازگی در پست منتشر شده داخل وبلاگ خود از قابلیت حافظه گرافیکی متغیر (VGM) رونمایی کرده است که میتواند نرخ فریم بازیها در محصولات دارای پردازندههای جدید این شرکت را افزایش دهد. گیمرها با استفاده از ویژگی گفته شده میتوانند اقدام به اختصاص حافظه رم به پردازنده گرافیکی دستگاه خود نمایند؛ بدون آنکه نیاز به اعمال تنظیمات پیچیدهای داشتهباشند. اپلیکیشن دسکتاپ آدرنالین در دستگاههای دارای پردازنده سری رایزن AI 300 اقدام به ارائه قابلیت مذکور میکند و تنها با فشردن یک کلید میتوان از آن بهره گرفت.
طبق گفته AMD، صاحبان دارای دستگاههای سازگار با قابلیت Variable Graphic Memory میتوانند تا حداکثر ۷۵ درصد از حافظه رم لپتاپ یا کامپیوتر خود را به حافظه اختصاصی پردازنده گرافیکی تبدیل نمایند. البته حداکثر میزان قابل استفاده در این جهت وابسته به مقدار کلی حافظه رم دستگاه خواهد بود و در محصولاتی که حافظه رم کمتری دارند، شاهد کاهش این رقم هستیم. براساس جزئیات اعلامی، حداقل ۱۶ گیگابایت حافظه باید تحت هر شرایطی برای پردازنده اصلی دستگاه باقی بماند؛ یعنی اگر یک لپتاپ با ۳۲ گیگابایت حافظه رم داشتهباشیم، میتوانیم ۸ گیگابایت از آن را به امور گرافیکی اختصاص دهیم.
ویژگی حافظه گرافیکی متغیر میتواند برای صاحبان دستگاههایی که از پردازنده گرافیکی بدون حافظه اختصاصی مجزا بهره میبرند، بسیار کاربردی باشد. البته AMD گفته است که این ویژگی فعلاً تنها در اختیار کاربران لپتاپهای سری Strix Point دارای پردازنده رایزن AI 300 قرار خواهد گرفت و دیگر دستگاهها از جمله مینی کامپیوترهای مبتنی بر این پلتفرم فعلاً از آن بیبهره هستند. البته احتمال زیادی وجود که در آینده نزدیک شاهد ارائه ویژگی VGM برای دیگر محصولات دارای پردازندههای این شرکت هم باشیم.
براساس دادههای منتشر شده از سوی رسانه TheVerge، عملکرد قابلیت حافظه گرافیکی متغیر در بازیهای مختلف، متفاوت است و نمیتوان انتظار بهبود یکسانی در تمامی عناوین را داشت. برای مثال برخی بازیها از جمله Alan Wake 2 نیازمند حداقل ۶ گیگابایت حافظه گرافیکی اختصاصی هستند و در غیر این صورت، کاربران با پیغامهای خطای مختلفی مواجه خواهند شد. همین موضوع باعث شده است تا دارندگان کنسولهای بازی دستی از جمله استیم دک، ایسوس ROG Ally و لنوو Legion Go با مشکلاتی در اجرای بازیها روبهرو باشند و تنظیمات دستگاه خود را بهصورت دستی تغییر دهند.
ویژگی جدید پردازندههای AMD میتواند مشکل را برطرف نماید؛ اگرچه هنوز خبری از پشتیبانی آن در کنسولهای بازی دستی نیست. جدول دادههای منتشر شده نشانمیدهد که برخی از عناوین مثل Control، بهبود زیادی هنگام افزایش حافظه اختصاصی گرافیکی را شاهد بودهاند؛ درحالیکه نرخ فریم در برخی از بازیها ثابت یا حتی پس از افزایش حافظه گرافیکی، کاهش پیدا کرده است.
AMD از قابلیت دیگری تحتعنوان Fluid Motion Frames 2 هم برای تراشههای خود پردهبرداری کرده است که با استفاده از هوشمصنوعی، میتواند اقدام به تولید خودکار فریم برای بهبود تجربه در بازیها و تصویر روانتر نماید. این شرکت ادعا کرده است که فعال کردن همزمان دو قابلیت VGM و FMF2 در برخی بازیها تأثیر بسیار محسوسی خواهد داشت؛ بهطوری که در Far Cry 6 توانسته است نرخ بهروزرسانی تصویر را از ۶۵ به ۱۰۵ فریم در ثانیه افزایش دهد.