امیرمسعود عابدین_ عکس جدیدی از جنگنده J-۲۰ نیروی هوایی چین (PLAAF) با موتور بومی WS-۱۵ در فضای مجازی منتشر شده که بهترین و چشمگیرترین سطح این جنگنده را تا به امروز ارائه میدهد.
نمونه اولیه J-۲۰A با شمارهسریال «۲۰۵۲» در یک باند ناشناس در چین مشاهده شد. ناظران نظامی گفتند که این مکان ممکن است فرودگاه آزمایشی اولیه باشد که توسط سازنده چنگدو استفاده میشود.
از این هواپیما بهگونهای عکسبرداری شده که امکان مشاهده دو نازل توربوفن WS-۱۵ را فراهم میکند. جنگنده J-۲۰A با یک بدنه رنگ زرد متمایز دیده میشود که قبل از طراحی نهایی رنگآمیزی شده است.
متعاقباً عکس دیگری از یک J-۲۰A با شمارهسریال ۲۰۵۳ منتشر شد که دارای موتورهای WS-۱۵ نیز میباشد. جنگنده J-۲۰A، که در تصاویری با دو موتور WS-۱۵ ثبت شده است، یک نوع تکصندلی بوده و طراحی پیشرفتهای دارد. در مجموع این تصاویر نشان میدهد که چین در حال برداشتن گامهای مهمی در تقویت ناوگان جنگندههای رادار گریز خود است.
تجهیز J-۲۰A به موتور WS-۱۵ ساخت چین نیز قابلتوجه است، با توجه به اینکه این موتور از زمان توسعه خود با موانع فنی و تولیدی متعددی روبرو بوده است. پیش از این، نمونههای اولیه J-۲۰ از موتورهای AL-۳۱ روسیه استفاده میکردند. با این حال، پکن برای کاهش وابستگی خود به مسکو، سخت برای توسعه و تسلط بر فناوری موتور جت تلاش کرده است.
موتورهای روسی AL-۳۱ که نیروی J-۲۰ را تأمین میکردند، با موتورهای WS-۱۰C تولید چین که در جنگندههای J-۱۰، J-۱۱، J-۱۵ و J-۱۶ PLAAF وجود داشتند، جایگزین شدند. چین در ۱۵ سال گذشته ۱۲۹ میلیارد دلار صرف توسعه موتورهای جت کرده است که باارزشترین و تخصصیترین فناوریهای هواپیما به شمار میروند. تنها کشورهایی که طیف کاملی از مهارتهای مهندسی در توسعه موتور هواپیما را ارائه دادهاند، ایالاتمتحده، بریتانیا، فرانسه و روسیه هستند.
مانند بسیاری از برنامههای نظامی چین، توسعه و پیشرفت موتور WS-۱۵ بهخوبی محرمانه پیش رفته است و اطلاعات محدودی را در مورد قابلیتهای دقیق آن در اختیار عموم گذاشته است. هنوز هیچ تصویری از نمونه اولیه یا ماکت موتور منتشر نشده است. بااینوجود، برخی گزارشها حاکی از آن هستند که قدرت موتور از ۱۸۰ کیلو نیوتن فراتر میرود و میتواند قابلیتهای فوقالعادهای را برای J-۲۰ فراهم کند.
قابلیت سوپر کروز توانایی یک هواپیما برای حفظ سرعت مافوق صوت برای مدت طولانی است. دانشمندان و مقامات چینی بیوقفه روی ارائه این قابلیت در J-۲۰ کار کردهاند و برای انواع مأموریتهایی که قرار است J-۲۰ انجام دهد، بسیار مهم است.
J-۲۰ از نیروی رانش موتور WS-۱۵ بسیار سود میبرد. این موتور میتواند J-۲۰A را به سمت گروه منتخبی از جنگندههای مدرن که قادر به سوپر کروز با سرعت ۱ ماخ هستند، سوق دهد. تحلیلگران چینی مدتهاست که J-۲۰ را بهعنوان پاسخی به F-۲۲ رپتور آمریکا در نظر گرفتهاند. مهندسان چینی به شکلی جدی برای بهبود جنگنده خود کار کردهاند تا بتوانند با رپتور، اولین هواپیمای نسل پنجم که به خاطر قدرت مانور فوقالعادهاش شناخته میشود، رقابت کنند. به گفته تحلیلگران، WS-۱۵ گام بزرگی در این مسیر خواهد بود.
۵۸۳۲۲