نگاهی به مسابقه «خانه ما» در شبکه دو سیما

صدا و سیما شنبه 05 آبان 1403 - 12:47
به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  احمد شفیعی تهیه کننده و مدیر استودیو، با حضور در استودیو شبکه خبر درباره مسابقه «خانه ما» و چالش های برنامه گفت:  در فصل سنندج هم سه چالش اصلی برنامه که شامل چالش مهمانی، سفر و کسب و کار است است وجود دارد. این چالش‌ها از جنس زندگی روزمره است و نکته این است که متناسب با این چالش‌های ثابت، ما سبک زندگی، فرهنگ، آداب و رسوم هر منطقه کشور را هم مستند و به مخاطب عرضه می‌کنیم.
وی افزود: در فصل بعدی که فصل چهاردهم است در شهر زاهدان ضبط شده و آماده پخش است و بلافاصله بعداز فصل کردستان پخش می‌شود. در این فصل یکی از چالش‌های اصلی تغییر کرده است و اتفاق جالبی می‌افتد که متناسب با فرهنگ و آداب و رسوم مردم زاهدان است.
وی درباره انتخاب سنندج گفت: برنامه «خانه ما»، کل ایران را هدف گذاری کرده بود از فصل اول و قرار نبود در تهران و اطراف تهران باشد، در این فصل هم سازمان اوج توصیه کرد که به شهر سنندج برویم، سه تا خانواده کرد اهل تسنن میزبان ما بودند در این فصل و رقابت خیلی گرم و صمیمی شکل گرفت بین این سه خانواده.
وی گفت: خانواده‌ها با فراخوان انتخاب شدند و با خانواده‌هایی که اعلام آمادگی کرده بودند مصاحبه کردیم و در نهایت این سه تا خانواده انتخاب شدند. در فصل بعدی هم سه تا خانواده داریم.
وی گفت: برنامه «خانه ما»، حضور پررنگتری در فضای مجازی دارد و با توجه به حضور مخاطب در فضای مجازی سعی کردیم که پیام برنامه و رسالتی که دارد در فضای مجازی بازتاب بیشتری داشته باشد و تلاشن می‌کنیم متناسب با این تغییرات، خود قالب برنامه هم تغییراتی داشته باشد و مخاطب در فضای مجازی بتواند برنامه را تماشا کند.
وی افزود: اتفاق مهمی که روی داد این بود که ما به دانش تولید برنامه بر مبنای فرایند‌ها در داخل استودیو نوین رسیدیم. در حقیقت از توجه به فرد تهیه کننده و مرکز ثقل مدیریت و مراقبت کار که توسط تهیه کننده انجام می‌شود رسیدیم به یک شرکت تهیه کننده که مراقبت می‌کند از نام تجاری و رسانه‌ای «خانه ما» و تاثیری که در مخاطب دارد. در این فصل با اینکه دو تا کارگردان تغییر کرد و مدیر تدوین عوض شد ولی جذابیت برنامه تغییری نسبت به فصل قبل نکرده و جذابتر هم شده است. برنامه‌هایی که سریالی است باید به این سمت حرکت کنند از فرد محوری و کارگردان محوری به سمت استودیو محوری. شرکت‌های تولید کننده باید بتوانند مراقبت بکنند از آن جذابیتی که برنامه هدف گذاری کرده و شکل گرفته و با تغییر عوامل تولید خود برنامه سلامت بماند و  روند به رشد داشته باشد.
وی درباره نقش مخاطب هم گفت: انتخاب خانواده برنده این فصل هم مثل فصل‌های قبل مستقیم با آرای مردمی انجام می‌شود، لذا از مردم دعوت می‌کنیم حتما در نظرسنجی‌ها و فرایند انتخاب خانواده برتر این فصل هم شرکت بکنند به علاوه اینکه ما به زودی فراخوان تولید فصل پانزدهم را اعلام می‌کنیم شهر‌هایی که آمادگی دارند از خانواده‌ها دعوت می‌کنیم به صفحات مجازی و سایت برنامه مراجعه کنند و ثبت نام بکنند که در آن شهر بتوانیم بخشی کوچکی از آداب و رسوم و فرهنگ آان منطقه را به تصویر بکشیم.
وی درباره آرای مردم گفت: سامانه پیامکی خود برنامه که مرتبط با شبکه دو سیماست زیرنویس می‌شود در خود برنامه از طریق سامانه پیامکی و مراجعه به صفحات مجازی و سایت برنامه می‌توانند مخاطبان آرای خودشان را اعلام کنند.
وی درباره دستاورد این برنامه گفت: خودمان فکر می‌کنیم عمده دستاوردش مستند سازی سبک زندگی و آداب و رسوم مردم کشورمان در اقصی نقاط پهنه سرزمینی کشور عزیزمان است. این مستندسازی و فرایند حتما سال‌های آینده گنجینه خیلی ارزشمندی است غیر از وضعیت ظاهری شهر و پوشش مردم، خود آداب و رسوم و نوع هزینه و قیمت ها، وقتی نگاه می‌کنیم خیلی شیرین است. حتی نگاه خانواده‌های شرکت کننده در این برنامه از روز اول که برنامه شروع می‌شود تا اخر برنامه که حدود یک ماه طول می‌کشد فرق می‌کند، نوع نگاه شرکت کنندگان به زندگی و هم گرایی خانوادگی فرق می‌کند، به یک دانش و نگاه متفاوتی می‌رسند و این تجربه به واسطه دوربین برنامه است که ضبط می شود و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.