ثبت بیش از ۸ هزار مزاحمت تلفنی برای اورژانس قزوین

خبرگزاری ایسنا چهارشنبه 21 آذر 1403 - 09:19
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث قزوین گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه، مرکز اورژانس پیش بیمارستانی استان قزوین بیش از ۱۹۱ هزار تماس تلفنی دریافت کرده که از این تعداد، ۸ هزار و ۴۷۰ تماس به‌عنوان مزاحمت تلفنی شناسایی‌شده است.

دکتر یوسف اکبری اظهار کرد: مزاحمت‌های تلفنی به شکل جدی عملکرد اورژانس را مختل کرده و می‌تواند منجر به تأخیر در رسیدگی به بیماران واقعی شود که این امر گاهی پیامدهای جبران‌ناپذیری در پی دارد. بخش قابل‌توجهی از زمان و منابع اورژانس صرف پاسخ به تماس‌های غیرضروری یا نادرست می‌شود که نیازمند آگاهی‌بخشی عمومی و اقدامات پیشگیرانه است.

بنابر اعلام روابط‌عمومی اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث قزوین، وی افزود: اورژانس استان با ۵۲ پایگاه، یک فروند بالگرد، و چندین دستگاه امدادی، به‌صورت ۲۴ ساعته مشغول خدمات‌رسانی است و از شهروندان می‌خواهیم تا با احترام به خدمات اورژانس، تنها در شرایط ضروری با شماره ۱۱۵ تماس بگیرند.

این مسئول گفت: فقط یک شهروند با ۲۷۸ مرتبه تماس با اورژانس و ایجاد مزاحمت در یک ماه، باعث اختلال در عملکرد و اعزام اورژانس به مأموریتی دروغین شده است. این آمار نشان‌دهنده ضرورت آگاهی‌بخشی و ارتقای فرهنگ مسئولیت‌پذیری اجتماعی است تا زمان و منابع ارزشمند اورژانس به‌درستی مدیریت شوند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث قزوین در ادامه تصریح کرد: اورژانس در حال همکاری با مراجع قانونی، برای شناسایی و برخورد با مزاحمان تلفنی است و برنامه‌های فرهنگ‌سازی برای کاهش این مشکل در دست اقدام است.

وی بیان کرد: مزاحمت‌های تلفنی برای اورژانس پیش بیمارستانی را باید دسته‌بندی کرد. بخشی از این مزاحمت‌ها در حد یک تماس تلفنی معمولی می‌ماند، بخشی دیگر، به اعلام نشانی نادرست و اعزام آمبولانس و تکنسین‌های اورژانس به نشانی مربوطه، ختم می‌شود. مورد دوم بسیار خطرناک‌تر از مورد اول است، زیرا مشغول و منحرف کردن آمبولانس و نیروهای اورژانس در لحظه می‌تواند، منجر به ممانعت از خدمات‌رسانی مهم به یک مصدوم یا بیمار واقعی شود.

اکبری در پایان اظهار کرد: بخشی از این مزاحمت‌ها منجر به مشغول کردن خط تلفنی اورژانس و درنتیجه جلوگیری از تماس فرد مصدوم یا بیمار یا مددجو شده؛ مواردی نیز وجود دارد که به هتک حرمت اپراتور اورژانس یا فرد پاسخگو منجر می‌شود.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.