عربشاهی: ترابی خوب بازی نمی‌کند، چون می‌خواهد برود

جمعه 21 اردیبهشت 1403 - 07:59
ضیاء عربشاهی، پیشکسوت پرسپولیس، این تیم را شایسته قهرمانی می‌داند و اورونوف را بازیکن توانمندی در این تیم می‌بیند و البته انتقادهای تندی به مهدی ترابی دارد.

همشهری آنلاین: هفته‌ای که گذشت اتفاقات خاصی برای پرسپولیسی‌ها داشت. آنها در قائمشهر نساجی را شکست دادند و با این پیروزی مهم و به دست‌آوردن ۳امتیاز بازی، خودشان را در کورس قهرمانی با استقلال نگه داشتند. اما در همین هفته و در بازی با نساجی یک اتفاق کار شاگردان اوسمار را سخت کرد. سروش رفیعی در ورزشگاه قائمشهر اخراج شد و شاید آن لحظه برخی از هواداران، امیدی به پیروزی تیمشان نداشتند ولی درخشش استون اورونوف، ستاره ازبک تمام معادلات را به هم ریخت و امید تیم اوسمار را برای قهرمانی در لیگ زنده کرد. ضیا عربشاهی، ستاره سابق پرسپولیس و تیم ملی، این بازی را تحلیل و نکات فنی آن را در گفت‌وگو با همشهری بررسی کرده است.

*پرسپولیس ۱۰نفره نساجی را در قائمشهر شکست داد. بازی را چطور دیدید؟

نساجی چون در حال سقوط است، می‌خواست از این بازی امتیاز کامل بگیرد و به تساوی قانع نبود اما پرسپولیس دنبال ۳امتیاز بود و بهتر بازی کرد چون برای قهرمانی به این برد احتیاج داشت.

*برخلاف خریدهای خارجی ضعیفی که پرسپولیس پیش از این داشته، اورونوف بازیکن بسیار خوبی از آب درآمده است.

من همان روز اول که این بازیکن ازبک در پرسپولیس پا به توپ شد، گفتم او خیلی بازیکن خوبی است. اورونوف برخلاف شرزود تمیروف، مهاجم سابق ازبک پرسپولیس عمل می‌کند. قبلا هم گفته بودم؛ تمیروف من را یاد فیلم جومونگ می‌انداخت و دنبال دعوا کردن بود اما اورونوف پا به توپ می‌شود، حرکت می‌کند وبرخلاف اسم‌هایی که بزرگشان کردند، خیلی بهتر است.

*عبدالکریم حسن را چطور دیدید؟

او بازیکنی است که خیلی خوب در فاز حمله شرکت می‌کند اما ۲-۳ بازی است که عملکرد قبلی‌اش را ندارد. مشکل این است که وقتی وینگر چپ پرسپولیس کنار خط می‌آید، به مدافع قطری اجازه نفوذ نمی‌دهد. من پیشنهاد می‌دهم که وینگر چپ هیچ موقع لب خط بازی نکند و کمی داخل‌تر برود و داخل باکس بازی کند تا عبدالکریم حسن هم راحت‌تر نفوذ کند.

*برخی از پیشکسوتان و هواداران پرسپولیس در هفته‌های اخیر از بازی مهدی ترابی انتقاد می‌کنند، شما هم با آنها هم‌نظر هستید؟

من فکر می‌کنم تیم دیگر با این بازیکن صحبت کرده و او منتظر است این ۴بازی تمام شود و از پرسپولیس برود.

*یعنی ترابی پیشنهاد دارد؟

بله، او پایان فصل بازیکن آزاد می‌شود و از یک تیم شهرستانی پیشنهاد بالاتری نسب به پرسپولیس دارد.

*ظاهر دل پری از ترابی دارید؟

پول خوب است اما بازیکنی که با پرسپولیس قرارداد دارد باید تا پایان قراردادش با جان و دل برای تیمش بازی کند. ترابی ۳-۴بازی است که خیلی بد بازی می‌کند وبازیکن سرحال و شادابی که باید در زمین باشد، نیست. پیشکسوتانی که بازی این بازیکن را می‌بینند خیلی خیلی خوب متوجه برنامه او می‌شوند. بازیکن در زمین راه برود، ما می‌فهمیم چه خبر است. همین اورنوفی که می‌بیند ۳۰‌درصد بازی ناصر محمدخانی را هم به نمایش نمی‌گذارد. بازیکنان رقیب همه به سمت محمدخانی می‌رفتند تا توپ را از او بگیرند اما مثل ماهی لیز می‌خورد و توپ را لو نمی‌داد.

*یکی از معضلات فعلی پرسپولیس اخراج‌های بازیکنان باتجربه است و هواداران این تیم را نگران کرده است. خیلی از بازیکنان هم بعد از اشتباهاتشان بلافاصله با انتشار پیامی در فضای مجازی از هواداران عذرخواهی می‌کنند. آیا این نوع رفتار برای هواداران قابل قبول است؟

بعضی از بازیکنان می‌خواهند خودشان را برای هواداران شیرین کنند و بگویند تعصب بالایی داریم. مربی‌ای که روی نیمکت نشسته قبل از اینکه بازیکنان به داخل زمین بروند، باید با آنها صحبت کند. مربی باید به قدری قدرتمند باشد که بتواند به بازیکن خود گوشزد کند وقتی داخل زمین می‌شوی به هیچ‌وجه حق نداری با داور و بازیکن حریف صحبت کنی. اگر هم مرتکب خطا شدی و ناخودآگاه ضربه‌ای به بازیکن رقیب زدی، باید عذرخواهی کنی.

*در بازی با نساجی اوسمار نمی‌توانست رفیعی را بین دو نیمه تعویض کند؟

قبلا هم گفته‌ام و باز هم می‌گویم آقای اومسار به عنوان سرمربی، قدرت رهبری تیم بزرگی مثل پرسپولیس را ندارد و در قواره این تیم نیست. چند بازیکن پرسپولیس در ارنج مربی برزیلی تاثیرگذار هستند و اوسمار فقط یک تمرین دهنده خوب است. آقایی که لب خط می‌ایستی و دوربین روی تو زوم می‌شود، فقط کنار خط ایستادن کافی نیست، قبل از اینکه بازیکن وارد زمین شود باید به او بگویی که در کار تیم دخالت نکن و در شکم بازیکن رقیب نرو.

*پس با این تفاسیر مدیریت باشگاه پرسپولیس باید برای تمدید قرارداد با اوسمار باید تصمیم دیگری بگیرد؟

بله.

*کدام بازیکن پرسپولیس در کار تیم دخالت می‌کند؟

سروش رفیعی. او بازیکنی است که من واقعا فوتبالش را دوست دارم و از پلی‌میکرهای خوب فوتبال ماست اما نباید خودش را به حاشیه ببرد و این وظیفه سرمربی است که با او صحبت کند. در کل می‌گویم حتی اگر بازیکنی در گوش بازیکن پرسپولیس زد نباید عکس‌العملی نشان بدهد.

عربشاهی: ترابی خوب بازی نمی‌کند، چون می‌خواهد برود

*شاید اعتراضات کادر فنی در کنار خط روی بازیکنان هم تاثیرگذار باشد.

فوتبال را همین مسایل خراب کرده. زمانی که داخل زمین اتفاقی می‌افتد همه از روی نیمکت بلند می‌شوند و به کنار زمین می‌آیند و نمایش می‌دهند. این برای فوتبال بد ما خیلی زشت است و به جز ضربه زدن به فوتبال چیز دیگری ندارد. متاسفم برای کسی که دوربین به دست دارد و وقتی یک نفر لب خط می‌آید روی او زوم می‌کند؛ دستش را بالا می‌برد، دوربین روی اوست، دستش را پایین می‌آورد، دوربین را روی او زوم است و ... در فوتبال ما همه چیز می‌بینیم غیر از فوتبال.

*پرسپولیس در بازی بعدی مقابل هوادار قرار می‌گیرد. پیش‌بینی شما از این بازی چیست؟

هوادار تیم سرحال و خوبی است و فوتبال بازی ‌می‌کند. پرسپولیس باید از همان جلو بازی را ببندد و اجازه خودنمایی و بازیسازی به این تیم ندهد. نباید این تیم را دست کم گرفت. پیشنهاد من برای این بازی این است که مسعود ریگی جلوی دفاع وسط ‌های پرسپولیس بازی کند و عمق دفاع را پوشش بدهد و خیلی نفوذ نکند. باید ۳امتیاز این بازی را بگیریم و دل هواداران را شاد کنیم و برویم برای قهرمانی.

*فکر می‌کنید استقلال امتیاز از دست می‌دهد؟

نفرات استقلال نسبت به پرسپولیس خیلی ضعیف‌تر هستند، عمق دفاع این تیم نیز خیلی ضعیف است. به نظرم استقلال امتیاز از دست می‌دهد.

*به نظر شما اوسمار در غیاب سروش رفیعی باید از چه بازیکنی در ترکیب پرسپولیس استفاده کند؟

او باید سینا اسدبیگی را در ترکیب قرار دهد و به این بازیکن اجازه بدهد جلوتر بازی کند چون او قدرت شوت‌زنی بالایی دارد. من قبل از جام‌جهانی هم می‌گفتم که گل‌محمدی باید از اسدبیگی وعمری بیشتر در ترکیب استفاده کند تا این بازیکنان شرایط روحی بهتری پیدا کنند. اسدبیگی چند بازی در نیمه‌دوم وارد زمین شده و برای پرسپولیس گل زده است.

*خدابنده‌لو نمی‌تواند جانشین سروش رفیعی باشد؟

او بازیکنی خوبی است اما هنوز در تیم پرسپولیس جا نیفتاده است.

*با صحبت‌هایی که شد، شما شانس قهرمانی پرسپولیس را بیشتر از استقلال می‌دانید؟

پرسپولیس با استقلال یک امتیاز فاصله دارد و از هر نظر شایسته قهرمانی است. هواداران پرسپولیس انرژی خیلی مثبتی به بازیکنان تزریق می‌کنند و از همه مهم‌تر شرایط روحی و اتحاد تیم پرسپولیس است که می‌خواهند امسال هم قهرمان شوند.

منبع خبر "برترین‌ها" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.