فریدون عباسی: به سفر گروسی به تهران خوشبین نیستم | چه چیزی در طرف مقابل تغییر کرده‌است؟

سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 19:36
رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران درباره سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی به تهران و اصفهان گفت: هنوز برای اظهارنظر دقیق درباره نتیجه سفر گروسی به تهران زود است، اما در مجموع به نتایج سفر چندان خوشبین نیستم.

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: فریدون عباسی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با بیان اینکه برای امیدوار بودن به نتایج این سفر، نخست باید ببینیم چه چیزی در طرف مقابل تغییر کرده‌است، اظهارکرد: درباره سفر گروسی به تهران، نکته‌ای که وجود دارد این است که باید پرسید آیا ماهیت آژانس و رویکردهای این نهاد در قبال ایران تغییر محسوسی کرده‌است؟ یا اینکه آیا نظرات و رفتارهای کشورهای موثر در تصمیم‌های این نهاد بین‌المللی، از جمله آمریکا و وتروئیکای اروپایی نسبت به ایران عوض شده‌است؟ در شرایط کنونی چنین چیزی مطرح نیست.

وی با بیان اینکه درحال‌حاضر نشانه‌ای نمی‌بینیم که مواضع آمریکا و تروئیکای اروپایی درباره ایران و فعالیت‌های صلح‌آمیز کشورمان تغییری کرده باشد، افزود: موضوع مهمی که در رابطه با سفر مدیرکل آژانس به ایران باید مدنظر داشته باشیم، این است که آژانس تحت فشارهای این کشورها حرکت می‌کند و چندان نمی‌توان به نتایج چنین سفرهایی امیدوار بود.

اجرای ۸۰ درصدی قانون اقدام راهبردی

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر اینکه قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» مبنای تصمیم‌گیری مسئولان دراین حوزه است، ادامه داد: مبنای عمل ما، این قانون مجلس است که سازمان انرژی‌اتمی تاحدود ۸۰ درصد آن را اجرا کرده است.

عباسی با تاکید بر اینکه طرف‌های غربی همچنان بر مواضع خصمانه خود علیه ایران اصرار دارند، تصریح کرد: زیاده‌خواهی آنان از ایران در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای در شرایطی است که با وجود اینکه به تعهدات خود در قبال جمهوری‌اسلامی عمل نکرده‌اند، اما همچنان طلبکار هستند.

وی افزود: در شرایطی که ایران به تعهدات و تکالیف خود به درستی عمل کرد، طرف‌های غربی از اجرای تعهدات خود طفره رفتند و با این وجود اکنون هم از زیاده‌خواهی‌های خود کوتاه نمی‌آیند.

باید در حوزه‌های اقتداری، عمیق‌تر کار کنیم

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه این سفر را مثبت نمی‌بینم، عنوان کرد: آنچه تاکنون بیش از هر چیز به چشم آمده، کلی‌گویی‌هایی است که نمی‌تواند تصویر روشنی درباره چشم‌انداز پیش رو ارائه دهد. علاوه بر رایزنی‌های گروسی با رئیس سازمان انرژی‌اتمی ایران در اصفهان، باید دید میان مدیرکل آژانس و وزیر امورخارجه ایران در تهران چه صحبت‌هایی رد و بدل شده‌است.

عباسی ادامه داد: باید منتظر بود گروسی به وین بازگردد و موضع‌گیری‌های او را مورد بررسی قرار دهیم. آن وقت است که می‌توان درباره نتایج و دستاوردهای این سفر دقیق‌تر اظهارنظر کرد.

وی اضافه کرد: بیش ‌از اینکه به نتیجه سفر گروسی به ایران امیدوار باشم، معتقدم باید کار علمی – فنی دقیقی انجام دهیم و در حوزه‌های اقتداری، عمیق‌تر عمل کنیم. حوزه‌های اقتداری تنها معطوف به عرصه‌های نظامی – دفاعی نیست، بلکه با اقتدار علمی و همچنین اقتصادی، می‌توانیم مسیر رفع مشکلات با آژانس را نیز هموار کنیم.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.