کاهش سرقت از خطوط لوله نفت در سال جاری

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 14:29
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: با اقدام‌های مؤثر و هدفمند توانسته‌ایم پدیده سرقت مواد نفتی از خطوط انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی را تا حد زیادی کنترل کنیم.

 

کاهش سرقت از خطوط لوله نفت در سال جاری

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، علی احمدی‌پور امروز (سه‌شنبه، نهم اردیبهشت) در نشست خبری با اشاره به استفاده از سامانه‌های پیشرفته پایش و کنترل در ۲۳۲ مرکز انتقال نفت کشور اظهار کرد: این سامانه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در صورت هرگونه برداشت غیرمجاز یا نشتی خارج از برنامه عملیاتی، بلافاصله هشدار می‌دهند و نیرو‌های عملیاتی شرکت در سریع‌ترین زمان ممکن در محل حاضر می‌شوند و اقدام لازم را انجام می‌دهند.

وی از کاهش قابل توجه سرقت از خطوط لوله در سال جاری خبر داد و گفت: پدیده سرقت مواد نفتی از خطوط انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی در سال‌های اخیر یکی از چالش‌های جدی صنعت نفت بوده، اما با اقدام‌های مؤثر و هدفمند توانسته‌ایم این معضل را تا حد زیادی کنترل کنیم.

افزایش ظرفیت انتقال فرآورده‌های نفتی به ۳۹۰ میلیون لیتر

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با بیان اینکه با وجود کنترل‌های گسترده، همچنان افرادی سودجو اقدام به سرقت می‌کنند، به‌ویژه در مناطق جنوبی کشور مانند هرمزگان و خوزستان، اما از ابتدای اردیبهشت امسال با بهره‌گیری از ظرفیت نیرو‌های انتظامی در کنار نیرو‌های گشت ما، کنترل‌های فیزیکی تقویت شده است، افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۴ تاکنون، فقط دو مورد تعرض به خطوط لوله در منطقه هرمزگان گزارش شده، در حالی که پارسال این تعداد بسیار بیشتر و در برخی موارد، هر سه روز یک‌بار بود.

احمدی‌پور همچنین از اجرای طرح‌هایی برای کاهش فیزیکی کریدور‌های خطوط انتقال با استفاده از تجهیزات جدید برای رصد بهتر تحرکات غیرمجاز خبر داد و درباره ظرفیت انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی گفت: هم‌اکنون انتقال روزانه نفت خام حدود ۲۰۰ میلیون لیتر معادل یک‌میلیون و ۲۸۰ تا یک‌میلیون و ۲۹۰ هزار بشکه در روز است. در بخش فرآورده‌ها نیز روزانه بالغ بر ۱۹۰ میلیون لیتر شامل بنزین، نفت سفید، نفت‌گاز و سایر مشتقات منتقل می‌شود.

وی از اجرای سه طرح توسعه‌ای شامل خط دوم بندرعباس به رفسنجان و خط نفت خام سبزآب ری در سال آینده خبر داد و بیان کرد: با بهره‌برداری از این طرح‌ها، ظرفیت انتقال روزانه فرآورده‌های نفتی به ۳۹۰ میلیون لیتر افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران درباره امکان انتقال نفت خام یا فرآورده به کشور‌های همسایه نیز گفت: در صورت تعریف مأموریت از سوی مراجع بالادستی، شرکت آمادگی دارد عملیات انتقال به کشور‌های همجوار همچون عراق و افغانستان را انجام دهد. هم‌اکنون زیرساخت لازم برای سوآپ نفت خام یا انتقال فرآورده از شمال کشور وجود دارد.

وی اظهار کرد: در شمال کشور نیز فرآورده‌هایی که از بندر نوشهر وارد می‌شوند از طریق خطوط لوله به انبار نفت چالوس انتقال می‌یابد.

مدیرعامل شرکت خط لوله و مخابرات نفت ایران همچنین در ادامه با بیان اینکه اتصال ۶ نیروگاه به خط لوله انتقال نفت از تردد ۹ هزار کانتینر ۳۰ هزار لیتری در سطح کشور جلوگیری کرد و گفت: تقریبا در ۵ ماهه پایانی سال، ۲۷۰ میلیون لیتر به ۴ نیروگاه که به خطوط لوله متصل شده بودند فرآورده‌های نفتی تحویل داده شده است.

وی ادامه داد: این حمل سوخت معادل ۹ هزار تانکر ۳۰ هزار لیتری است که در سطح کشور تردد می‌کرد.

احمدی پور در ادامه افزود: بر اساس برنامه‌ریزی که برای مدت ۵ ساله‌ای که برای به‌سازی، نگه‌داشت خطوط، تعمیرات نزدیک به ۴۵ همت بودجه نیاز داریم تا بتوانیم تمام شبکه خطوط انتقال نفت را در حوزه خطوط و همچنین مخابرات سرمایه‌گذاری کنیم تا دغدغه و نگرانی که درخصوص عملکرد تجهیزات در چندسال آینده وجود دارد را رفع کنیم.

احمدی پور تشریح کرد: اعتباری که امروز در اختیار داریم، نزدیک به ۲۰ همت است که حداقل برای یک دوره سه ساله در حوزه نگهداشت خطوط، طرح‌های توسعه‌ای، ایمنی و نیروگاه‌ها استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت خط لوله و مخابرات نفت ایران همچنین درخصوص افزود: خوشبختانه با همت مهندسان ایرانی شاهد خودکفایی در تولید خط لوله انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی و کم رنگ‌تر کردن اثر تحریم‌ها هستیم.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.