۳۵۰ کیلومتر به خطوط انتقال نفت کشور افزوده می‌شود

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 14:30
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: با توجه به طرح ملی پایش لحظه‌ای خطوط انتقال که شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درحال اجرای آن است، پیش‌بینی می‌شود میزان خطوط مجهز به فیبر نوری به ۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتر برسد.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با بیان اینکه در حال حاضر ۴ هزار و ۲۰۰ کیلومتر از خطوط انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی به فیبر نوری مجهز هستند، گفت: با توجه به طرح ملی پایش لحظه‌ای خطوط انتقال که شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در دست اجرا دارد، پیش‌بینی می‌شود هزار کیلومتر خط انتقال دیگر نیز مجهز به فیبر نوری شود.

علی احمدی‌پور، تشریح کرد: درحال حاضر به صورت آزمایشی روی خط لوله ۲۶ بندرعباس به رفسنجان برای پایش فرآیند انتقال، تجهیزات فیبر نوری در حال نصب است که امیدواریم تا ده روز آینده کامل و هرگونه تحرکی که اطراف خطوط اتفاق بیفتد، شناسایی شود.

طبق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش‌فرآورده‌های نفتی سالانه یک میلیارد لیتر از سوخت نیروگاه‌ها در مسیر انتقال گم می‌شود، موضوعی که انتقال سوخت از طریق خطوط لوله باعث کاهش آن می‌شود. مدیرعامل این شرکت درخصوص تعداد نیروگاه‌هایی که تا کنون به خطوط لوله متصل شده‌اند، گفت: گرچه به علت فاصله زیاد، اتصال همه نیروگاه‌ها به خطوط انتقال امکان‌پذیر نیست، اما هم‌اکنون ۲۷ نیروگاه به خطوط انتقال متصل شده‌اند و برنامه داریم تعداد آنها را در سال جاری به ۳۱ نیروگاه برسانیم.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در پاسخ به این سوال که برای تجهیز خطوط لوله انتقال سوخت به نیروگاه‌ها به ابزار اندازه‌گیری، چه اقداماتی انجام شده است، گفت: این شرکت نیروگاه ایسین را که در پایان سال گذشته به خطوط لوله متصل شد به وسیله یک میتر که در اختیار داشت، هوشمند کرد، اما تجهیز همه خطوط باید در طرح ملی پایش لحظه‌ای که در شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در حال اجرایی شدن است، انجام شود. 

علی احمدی‌پور همچنین درخصوص افزایش طول خطوط لوله نفت و فرآورده‌های نفتی کشور که اکنون ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است، گفت: افزایش طول خطوط لوله در سال آتی در حوزه انتقال نفت خام محدود به خط لوله سبزآب به پالایشگاه شازند به طول ۳۵۰ کیلومتر است که نفت خام ترش حوزه دزفول شمالی را به پالایشگاه شازند منتقل می‌کند و برای احداث خطوط لوله به سایر پالایشگاه‌ها برای شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت فعلا ماموریت دیگری تعریف نشده است. 

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در ادامه تعداد انشعاب‌هایی را که در خطوط انتقال ایجاد شده است، کاهشی اعلام کرد و گفت: براساس اقداماتی که در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران صورت گرفته، از ابتدای سال ۱۴۰۴ تعداد این تعرضات به دو مورد کاهش پیدا کرده است که یک مورد آن قبل از برداشت از خطوط لوله، جمع‌آوری شده است. 

علی احمدی پور با بیان اینکه بیشترین تعرضاتی که به خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی اتفاق می‌افتد در هرمزگان و خلیج‌فارس به علت دسترسی به مناطق آزاد است، درباره تعداد این تعرضات در سال ۱۴۰۳ گفت: بیش از ۵۱ مورد آمار تعرض به خطوط در سال گذشته ثبت شد که بالغ بر نیمی از آنها قبل از برداشت شناسایی و جمع‌آوری شدند و عمده آنها مربوط به مناطق جنوبی کشور بوده و همینطور در برخی مناطق شاهد هیچ‌گونه تعرضی به خطوط انتقال نفت نبودیم و آمار آنها صفر است. 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.