به گزارش مشرق، هنوز یک سالی تا برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا باقی مانده است. اگر بخواهیم با استاندارد کار حزبی و انتخاباتی، احزاب را در ترازوی سنجش قرار دهیم، میشود گفت تقریبا باید فعالیتهای سیاسی و برنامهریزی برای انتخابات را در همین روزها کلید بزنند اما از آنجا که ساختار نظامند حزبی در کشور وجود ندارد، احزاب بیشتر در فعالیتهای شب انتخاباتی رأی جمع میکنند و صاحب صندلی میشوند.
روز ۹ اردیبهشت که روز ملی شوراها است، بهانهای شد تا سراغ احزاب سیاسی و نمایندگان آنها برویم و از برنامهریزی احزاب برای انتخابات شورای شهر بپرسیم. اگرچه برخی احزاب جلسات و کارگروهها را برای انتخابات تشکیل دادهاند اما به روال سابق همچنان خبری از برنامهریزی دقیق، متقن و قابل اتکایی برای انتخابات پیشرو نیست. برخی از احزاب نیز که برای فعالیت سیاسی برای برگزاری انتخابات در موعد مقرر برنامهریزی کردند، با تغییرات قانونی، بازبینی در برنامهها را به روزها و ماههای منتهی به انتخابات موکول ساختهاند.
سعید نورمحمدی: اصلاحطلبان هنوز برای حضور در انتخابات به جمعبندی نرسیدهاند
سعید نورمحمدی، سخنگوی حزب ندای ایرانیان به این موضوع اشاره کرد که جبهه اصلاحات، جلساتی را برای فعالیت در انتخابات شورای شهر برگزار کرده؛ اما هنوز به جمعبندی مشخصی برای انتخابات نرسیده است.
جبهه اصلاحات و حزب ندا چه برنامهریزیهایی برای انتخابات شورای شهر داشتند؟
جبهه اصلاحات جلساتی را در قالب کمیته سیاسی و کمیته راهبردی در مورد انتخابات شورای شهر برگزار کرده و گزارش اولیه هم به شورای صحن شورای جبهه اصلاحات ارائه شده و هنوز تصمیمگیری نهایی در درون جبهه اصلاحات در مورد اینکه بخواهند در انتخابات شرکت کنند یا شرکت نکنند گرفته نشده؛ اما حزب ندای ایرانیان مصر به ورود به انتخابات است و معتقد است که از عدم شرکت در انتخابات نه خود اصلاحطلبان و نه کشور نفعی نبرده؛ اما هر جایی که اصلاحطلبان و مردم در انتخابات شرکت کردند همیشه منافعش برای همه ایران مثبت بوده به همین دلیل حزب ندای ایرانیان در درون جبهه اصلاحات در حال تلاش است که در قالب همین جبهه در انتخابات شورای شهر شرکت کند و کمک کند یک لیست اصلاحطلب بتواند پیروز انتخابات شورای شهر شود اما در درون همین جبهه اصلاحات هم حزب ندای ایرانیان قائل به این است که دوستانی که مدتهای مدیدی بر کرسی مدیریت نشستند چه در حوزه استانداری چه در دوران نمایندگی مجلس چه در باقی ارکان مدیریتی امتحان خودشان را پس دادهاند و باید جای خودشان را به نسل دوم و سومیهای اصلاحطلب بدهند؛ یعنی اینکه در شورای شهر ما حتماً میانگین سنی اکثریت اعضای شورای شهر و لیست جبهه اصلاحطلبان حتماً باید متولدین پس از انقلاب باشند که بتوانند مطابق خواستههای نسل جدید و نیازهای کشور منافع شهروندان را در حوزههای انتخاباتی خودشان پیگیری کنند.
جبهه اصلاحات ایده مشخصی برای حضور در انتخابات شورای شهر دارد؟
اصلاحطلبان تاکنون در مورد کلیت حضور در انتخابات به جمعبندی نرسیدهاند و در مورد ایدهمحوری آن هم تا حالا بحثی در درون جبهه اصلاحات اتفاق نیفتاده؛ اما حزب ندای ایران همچنان معتقد به این است که باید در درون جبهه اصلاحات بهخصوص در درون لیستهای انتخاباتی پوستاندازی اتفاق بیفتد و نسلهای جدید اصلاحطلب در لیستهای انتخاباتی قرار بگیرند این موضوع را بهطورجدی پیگیر هستیم و بههیچعنوان از آن کوتاه نخواهیم آمد.
چقدر احتمال ائتلاف با گروههای سیاسی دیگر وجود دارد؟
اصلاحطلبان اگر قرار است حضور در انتخابات داشته باشند نیازی به ائتلاف با سایر جریانات سیاسی ندارند و به طور طبیعی در قالب لیست اصلاحطلبان میآیند؛ اما اگر جبهه اصلاحات در انتخابات شرکت نکند ممکن است حزب ندای ایرانیان به ائتلافی نسلی از نسل دوم و سوم اصلاحطلبان که نقش پررنگی در بیانیه روزنهگشایی هم داشتند، بیندیشد و این موضوع را هم در دستور کار خودش قرار دهد تا در قالب یک لیست نسلی و متخصص وارد انتخابات شورای شهر شود؛ اما ما همچنان امیدواریم و تلاش میکنیم در قالب همین جبهه اصلاحات با یک لیست واحد در انتخابات شرکت کنیم، لیستی که علاوه بر متخصص بودن جوان هم باشد و منافع مردم را تأمین کند.
ریحانه اخلاقی: شریان فعلاً برنامه جدی برای شوراها ندارد
ریحانه اخلاقی، عضو شورای مرکزی جبهه شریان به این موضوع اشاره کرد که در جبهه شریان، شبکهای به نام شهرآرا تشکیل شده که مشخصاً به موضوعات جامعه و شهرسازی میپردازد اما با توجه به تعویق انتخابات، هنوز فعالیت جدی و مشخصی برای انتخابات شورای شهر شروع نکرده است.
جبهه شریان برنامهای برای انتخابات آتی شورایشهر تنظیم کرده است؟
در اسفندماه کمیسیونی به ریاست آقای نادی در شریان تشکیل شد، این کمیته مسئول سازوکارهای جبهه شریان برای انتخابات بود که به خاطر اینکه یکسال انتخابات عقب افتاد، هنوز برنامه مشخصی، اعلام نشده است. در مورد شورایشهر بهصورت تخصصی کاری انجام نشده، شریان با توجه به شعاری که از ابتدا داشت به عنوان شبکهای کار کردن، درحال تقویت شبکههای ۱۲گانه است که هرکدام بهصورت تخصصی روی موضوع خاصی کار میکنند، برای مثال شبکه شاهد، شبکه شتاب.
شبکه شهرآرا موضوعش جامعه و شهرسازی است. شبکه شهرآرای شریان از اعضایی که در مدیریت شهری، شهرسازی، جامعه، تخصص دارند، استفاده کرده و روز گذشته هم اولین نشست آنها، در دفتر شریان برگزار شد، قاعدتاً نیروهای متخصص زیادی در این شبکه هم شناسایی هم جذب میشوند و همچنین اگر طی فرآیندی، دوستان خودشان علاقه داشته باشند که در شوراها مشارکت داشته باشند، قاعدتاً از آنها استفاده میشود.
مثل کاری که در مجلس انجام دادیم، بعد از مصاحبه با علاقهمندان و در نظر گرفتن یکسری فاکتورها، قاعدتاً برای شورایشهر نیز همین اتفاق خواهد افتاد، منتها اینکه شریان بخواهد با حزب یا گروهی ائتلاف کند یا تنهایی به این انتخابات ورود کند، هنوز به نقطه جمعبندی نرسیده و باید ببینیم شرایط به چه سمتی پیش میرود اما در شرایطی که قرار داریم و مردم درگیر مشکلات هستند، کمتر به احزاب فکر میکنند و خود احزاب هم یکجورهایی فعالیتها را کم کردهاند و بهقول آقایان کرکرهها را پایین کشیدهاند تا دوباره نزدیک انتخابات شروع به فعالیت کنند، اما شریان این روند را پی نگرفته است.
الان با فعالسازی شبکهها و شناسایی و جذب افرادی که در حوزهها تخصص دارند، پویایی را هم در خودش، دنبال میکند با توجه به هدفی که هرشبکه دارد، این اتفاق در حال وقوع است. برای مثال شبکه شاهد که روز یکشنبه جلسه داشتیم، فرزندان جانبازان و خانوادههای شهدا را داشتیم که قرار شد از فرزندان و خانوادههای شهدا برای شناسایی و ارائه راهحل و شناسایی نظام مسائل خانواده شهدا و راهحلها استفاده شود.
قرار است از تخصص افرادی که عضو خانوادههای شهدا هستند استفاده شود یا صرفاً هدف پرداختن به نظام مسائل خانوادههای شهداست؟
در این مجموعه فرزندان شهدایی داشتیم که بهصورت تخصصی در حوزه معماری کار کردند، میتوانیم از توانمندی این عزیزان برای شوراها استفاده کنیم اما هنوز بهصورت جدی، فعالیتی در حوزه شورای شهر برای شریان شروع نشده است. اما قاعدتاً از متخصصان در حوزه شورایشهر، حملونقل و ترافیک و مسائلی که مربوط به شهر است در شریان بهره خواهیم برد. همین الان در شبکه شهرآرا بهصورت تخصصی این مسائل دنبال میشود.
اما اینکه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و به چه سمتوسویی خواهیم رفت و چه جبهه و چه حزبی، این توفیق را داشته باشد، کرسیهای بیشتری به خود اختصاص دهد، هنوز مشخص نیست و حرف زدن در این مورد سخت است، به هرصورت انتخابات است و به کارنامه افراد رأی میدهند و شاید برنامه آنها یکطورهایی برای احزاب و گروهها رنگ شعار پیدا کرده باشد. مردم به کارنامه احزاب و گروهها و افراد نگاه میکنند و برمبنای آن تصمیمگیری میکنند.
محمد عطریانفر: موضوع انتخابات شورا از دستور کار فوری حزب خارج شده است
محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، انتقاداتی به تغییر قانون وارد کرد و پس از آن گفت که موضوع انتخابات شورای شهر فعلاً از دستور کار شورا خارج شده است.
در سال پیش رو با چه چالشهایی در انتخابات شورای شهر مواجه خواهیم بود؟
پروژه برپایی شورای شهر، آنطور که مدنظر قانونگذار در ابتدای تأسیس و تشکیل قانون اساسی جدید بوده، با منطقی که قانون دنبال میکرد، متأسفانه در مقام اجرا رخ نداده است. بخشی از این مصیبت به یک تأخیر تاریخی که در مقطع جنگ رخ داد و به دلیل شرایط خاصی که کشور داشت، قابل قبول بود. انتخابات شورا به تأخیر افتاد و ما اولین دور شوراها را در سال ۷۸ برگزار کردیم. در آن مقطع هم با تأخیری مواجه بود.
نظر آقای هاشمی، بر این بود که اگر به جای اقدام برای برپایی شورا بهصورت سراسری، کار را در حد چند شهر بزرگ تقلیل دهیم و چیزی بالغ بر تعدادی از شهرهای کوچک را آسیبشناسی کنیم و اشکالات کار را استخراج کنیم و قوانین موضوعه و نیازهای زمان را در آن دخالت دهیم، بعد با یک شناخت جامعتری بتوانیم انتخابات شوراها را سراسری برگزار کنیم.
لکن در دولت آقای خاتمی، اساساً شوراها تحت عنوان یک پروژه سیاسی مطرح شد و نزد جریان اصلاحطلب یک ماهیت سیاسی پیدا کرد. به نکته و تذکر آقای هاشمی توجهی نشد و شوراها بهصورت سراسری برگزار شدند و طبیعتاً همان مشکلی که در ذهن آقای هاشمی و دوستان شکل گرفته بود که ممکن بود امر شوراها ناموفق شود، خود را نشان داد.
شوراها با هیجان سیاسی بهصورت سراسری شکل گرفت و ناخواسته حقیقت امر شورا که خدمت به جامعه و ارائه خدمات بهینه شهری به شهروندان بود، تحت تأثیر نگاه سیاسی و وجه سیاسی شورا مغفول واقع شد. اگر نگوییم مغفول واقع شد، به هر صورت به آن آسیب زد. این مشکل همچنان جاری و ساری است.
نکته دوم اینکه این ماجرا در فرایند تاریخ چند دوره که اکنون در دوره ششم و هفتم شورا هستیم، دستاویز و بازیچه برخی سیاستگران عرصه اصولگرایی قرار گرفت که یک مرحله به دلایلی انتخابات شورا را به تأخیر انداختند. در دورهای که در شورا در قدرت بودند و مجدداً در این دوره هم تکرار شد. در شورای آن دوره و این دوره دست به اقدام ناموجهی زدند که انتخابات شوراها را به تأخیر انداختند.
شما منتقد به تأخیر افتادن انتخابات بودید؟
بله، میتوانیم استدلال و توجیه کنیم که چون دو انتخابات دیگر در پیش داریم، میخواهیم اینها را از لحاظ زمانی یکسان کنیم تا بتوانیم هزینهها را کاهش دهیم. این توجیهات وجود دارد، اما این شیوه توجیهی مشکلی را حل نمیکند، چون ممکن است فردا روزی حادثهای رخ دهد و یک مسئله پیش بیاید و بخواهیم با سرنوشت انتخابات بازی کنیم. وقتی جنگ مانع برگزاری انتخابات مجلس نشد، هیچ زمان امام اجازه نداد در شرایط بحرانی انتخابات پارلمان تأخیر بیفتد.
چطور در شرایط متعارف باید به خودمان اجازه دهیم که با سرنوشت سیاسی جامعه بازی کنیم و به تناسب میلمان، در آن زمان با آن رفتار ناشایستی انجام دهیم؟ من با این رویکرد مسئله دارم. پیام سیاسی این رفتار به جامعه مردمی ما این خواهد شد که ظاهراً همه بازی است و دوست دارند هر جور میلشان است آن را مدیریت کنند. هیچگاه در حزب گفتوگو به این معنا نکردیم که آسیبشناسی کنیم، اما تقریباً دیدگاه دوستان حزب با آنچه مطرح کردم تطبیق دارد.
اما ما نمیتوانیم در مقابل مصوبه قانونی مجلس، ولو اینکه مخالف هستیم، بایستیم. وقتی مصوب میشود، باید تمکین کنیم و در قبال این تمکین، هم باید نظرات توجیهی خودمان را به مقامات ذیربط اعلام کنیم. اگر قرار بود خرداد ماه انتخابات شورا را داشته باشیم، حتماً و مسلماً جلسات گفتوگو را در حزب راهاندازی میکردیم و روی موضوع شورا تصمیم میگرفتیم. نفس این تأخیر ما را با تأخیر ناخواسته یا منطقی منتقل کرد و موضوع شورا از دستور کار فوری حزب خارج شده است.
ایدۀ حزب کارگزاران برای انتخابات چیست؟
تنها گروه سیاسی که در تاریخ چهلساله ایران تجربه مدیریت شهری را دارد، کارگزاران است و مهمترین تجربه در دوره کرباسچی بهعنوان دبیر کل حزب، مبدأ حرکت تاریخساز در سرنوشت کار مدیریت شهری بود و بعد هم در پایان دوره شوراها برگزار شد و نتایج آن هم روشن بود و جریان اصلاحات به پیروزی رسید. تجارب ما روشن است. خدماتی که باید به شهروندان ارائه شود، آن چیزی که در حد فاصل سالهای ۶۸ تا ۷۶ و ۷۷ در مدیریت شهر تهران بهعنوان تجربه موفق در روزگار ما به شمار میرود.
اگر با همان نگاه امروز مطابق با منویات مردم مطالباتشان را سازماندهی کنیم و ساختارها را برای آن تعریف کنیم. میتوان گفت ما در این حوزه صاحب سبک و صاحبنظر هستیم و برنامه داریم.
امیرابراهیم رسولی: تغییرات بنیادینی در شورای ائتلاف رخ خواهد داد
خبر شروع فعالیت حزب نسل نو در میانه اخبار ضدونقیضی که از تأخیر یا عدم تأخیر انتخابات شوراها منتشر میشد، اعلام شد. البته حضور چهرهها و افرادی که پیش از این سابقه حضور در شورای ائتلاف داشتند، خط و ربط سیاسی این حزب را مشخص میکرد. در گفتوگو با امیرابراهیم رسولی، دبیرکل حزب نسل نو که سخنگوی شورای ائتلاف نیز است، به بررسی ایدههای محوری نسلنو در انتخابات آتی شورای شهر پرداختیم.
نسلنو قرار است چه کند؟
نسل نو حدود ۴ سال پیش با جمعی از بچههای جوان و تحصیلکرده و مؤثر تشکیل شد. امروز هم سه عضو شورای شهر که در شورا حضور دارند، عضو این حزب هستند، خانم نجفی، آقای شربیانی و آقای اقراریان. سعی کردیم نگاهی تشکیلاتی متفاوت از کار حزبی و جریانی داشته باشیم، آن هم به این معنی که مقداری حلقه را باز کردیم، هم بچههای جوانتر حضور دارند، هم نگاهمان این بود که باید بتوانیم از اقشار مختلف مردم استفاده کنیم و تا این افراد حضور نداشته باشند، نمیتوانیم بدنه اجتماعی را فعال کنیم. برای مثال از پزشک تا تهیهکننده سینما و برخی هنرمندان و نمایندهای از اهل تسنن در این حزب حضور دارند.
ایدۀ نسلنو برای انتخابات شورای شهر چیست؟
نکته اول اینکه باید جلوتر برویم، نمیشود فعلا قضاوت کرد. بدانیم کار تشکیلاتی کار تنهایی نیست و حتماً در ائتلاف، با کسانی خواهیم رفت که برای آنها شهر و دغدغه مردم مهم است و بیشتر از حوزه سیاسی، برایشان مهم است که کار مردم در شهر انجام شود و رضایتمندی مردم از خدمات شهری به جایی برسد که فارغ از نگاههای سیاسی مردم باشد، به همین خاطر، رایزنی انجام خواهیم داد و با کسانی که نگاهشان به ما نزدیک است، رایزنی میکنیم و جلو میرویم.
تلاش ما این است که با انصاف بتوانیم با کسانی که نگاهشان به حوزه شهری، فارغ از حوزه سیاست است، تعامل و ائتلاف کنیم. یعنی اول برای ما خدمات و رضایت مردم در شهر مهم است و نگاهمان این است که حوزه شهری با حوزه پارلمان به عنوان مجلس فرق دارد؛ حوزه شهر، حوزه خدماتی است و باید معطوف به کارهای خدماتی برای مردم شود؛ نمیگویم سیاست باید حذف شود، حتماً باید توجه شود اما معلوم شود اولویت چیست؛ اولویت برای ما این است که معطوف به کار خدماتی برای مردم شود و با گروههایی که این نگاه را داشته باشند، وارد ائتلاف میشویم که بتوانیم اثرگذار باشیم. به شرط آنکه در اصول هم به اشتراک برسیم، یعنی کارکرد شورای شهر و شهرداری در اصولی که نگاهشان، خدمات محوری است و اولویت خدمات محوری است، حتماً گاردمان باز است و تعامل میکنیم.
آیا فعالیت حزب برای انتخابات شورای شهر است یا قرار است بعد از این انتخابات فعالیتی وجود داشته باشد؟ اساساً چه مزیتی نسبت به دیگر احزاب دارد؟
ما تصور میکنیم انتخابات محور نیستیم. روز دوشنبه بعد از ظهر جلسه شورای مرکزی تشکیل شد و در ترکیب جدید، تقسیم کار انجام شده است. ما فکر میکنیم اتفاقاً آسیب آنجاست که برخی جریانها و گروهها، شب انتخاباتی عمل میکنند، ما مخالف این رفتاریم و میگویم قبل از شب انتخابات، باید بود، حضور داشت، نقد کرد حتی کسانی که منتقد ما هستند، باید وضعیت آنها را بررسی کرد و بعد هم پاسخ داد و بگوییم که عملکرد افراد به چه شکلی بوده است.
به عنوان کسی که سالها در شورای ائتلاف بودم، فکر میکنم این تجربه باعث شده نگاهمان فارغ از شب انتخابات باشد. تلاش ما این است، به اندازه ۴ سالی که آمدیم، فارغ از شعارها باید به این سمت برویم که کارتشکیلاتی با عبور از اصل انتخابات متوقف نشود و بعد هم اصل پاسخگویی اتفاق بیفتد.
نسلنو در انتخابات آتی ذیل شورای ائتلاف قرار میگیرد؟
شورای ائتلاف به زودی تغییرات بنیادینی خواهد داشت، به همین خاطر کاری که ما میکنیم در تعارض با شورای ائتلاف نخواهد بود و در حال بازسازی شورا با روند متفاوتی هستیم.
فضای سیاسی کشور را در سال منتهی به انتخابات شوراها چطور میبینید؟
مهمترین کار این است که مردم تشویق به انتخابات شوند. بخشی فعالیتهایی است که ناظر به نتیجه باشد، یعنی فعالیتهایی انجام شود که مردم تصور کنند مشارکت در انتخابات منجر به نتیجه مطلوبی برای آنها میشود. وظیفهای که گروهها و جریانهای سیاسی دارند، میتواند با ارائه راهکارها و پیشنهادهای درست و نقد منصفانه فضا را ایجاد کنند که مردم این انگیزه را داشته باشند که مشارکت کنند. اما الان فضای سیاسی کشور، فضای انتخابات نیست.
حمیدرضا ترقی: باید بازبینی در برنامهریزی برای انتخابات شورا انجام دهیم
حمیدرضا ترقی، سخنگوی حزب مؤتلفه تغییراتی که در قانون انتخابات شوراها رخ داده را مثبت ارزیابی کرد، البته به این موضوع هم اشاره کرد که حزب برنامهریزیهایی برای حضور در انتخابات انجام داده بود که با تغییر قانون، باید یک بازبینی دقیق و تازهای صورت گیرد.
حزب مؤتلفه، برای انتخابات شورای شهر که در سال آتی برگزار میشود، برنامهریزی انجام داده است؟
پیش از این احتمال میدادیم، انتخابات شوراها در زمان خود یعنی امسال برگزار شود، ستاد انتخابات حزب را تشکیل داده و بررسیهایمان را شروع کرده بودیم ، هم عملکرد شوراهای فعلی در سطح کشور را مورد ارزیابی قرار دادیم و هم نقاط ضعف و قوت آن را و پیشبینی نیز برای افرادی که مناسبند، در حال انجام بود که در قانون انتخابات شوراها اصلاحاتی در مجلس صورت گرفت.
اصلاحات قانون شوراها خیلی از برنامههای ستادهای انتخاباتی را تغییر داد، چون هم نقش احزاب در انتخابات شوراها پررنگتر شد و افزایش پیدا کرد، هم بخشی از کارهای ارزیابی اولیهای که باید انجام میدادند. اصلاحات صورت گرفته، نیازمند برنامهریزی جدیدی بود که بر اساس آن باید عمل میکردیم، منتها با تشکیل مجمع چهاردهم حزب و تغییر دبیر کل حزب، احتمالاً تداوم برنامه را در سال جدید، جزء برنامههای سیاسی حزب داریم که به موقع بتوانیم پیشنهادهای خودمان را درباره شورا مطرح کنیم.
پس تغییرات قانونی، برنامهریزیهای حزب برای انتخابات را دستخوش تغییر کرده است.
بخشی که روال طبیعی است باید انجام شود، اما بخشی نیازمند یک برنامهریزی متناسب با قانون دارد که در حال انجام است.
در جریان این بررسیها به چه نقاط قوت و ضعفی از ادوار شوراها رسیدید و نکته دیگر اینکه آیا در مورد فرایند لیستبندی هم صحبتی شد؟
لیستبندی به دقایق آخر انتخاباتی اختصاص دارد و اصلاً به مصلحت احزاب هم نیست که مطرح کنند. لذا ابتدا در حال انجام ارزیابی عملکرد شوراهای فعلی بودیم که کدام شوراها خوب یا بد عمل کردند، نواقصشان کجا بوده است، چه کسانی دارای ویژگیهاییاند که میشود سرلیست کرد. ما خود شوراها را ارزیابی کردیم و به سمت مقایسه شوراها با دوره قبل نرفتیم، چون شوراهای قبل اصلاحطلب بودند و این شورا نیز اصلاحطلب بود و طبیعتاً باید عملکرد خود را در قالب وظایف و اختیارات ارزیابی کنیم. هنوز به جمعبندی از سراسر کشور نرسیدیم که بتوانیم، این را استخراج کنیم. اما معایب کاملاً در حال روشن شدن است،
ما مشکل عدم یکپارچگی مدیریت در شهرها را داریم؛ مسئله نظارت بر مصوبات شورا، برای مثال جمعی از منتخب مردم برای اداره امور شهری میآیند و تصویب میکنند. مصوبهای که تصویب ۲۰ نفر از اعضای شورای شهر است و کار کارشناسی روی آن انجام شده به سمت مسئول کمیته تشخیص میرود که ممکن است یک نفر بیشتر در فرمانداری نباشد که میتواند آن را رد یا تأیید کند، اینها معایب زیادی در روند قانونگذاری و اجرا و تصویب مصوبات است که باید در قانون مجلس اصلاح شود که بخشی در اصلاحیه مجلس اصلاح شد. شهرداریها منابع پایدار ندارند، اگر یک شهری، منابع پایداری نداشته باشد، در توسعه و حمل و نقل شهری به مشکل میخورد.
همچنین طرحهای ملی که بخشی به شهرداریها مرتبط است که اعتبارات آن به صورت ملی باید تعیین و کمکرسانی شود، مثل حمل و نقل ریلی و اتوبوسهای برقی مواردی است که اگر دولت میخواهد آلودگی هوا را حل کند، باید در این زمینه کمک کند. پیش از این ستاد بهینهسازی سوخت، موظف بود که بخشی از درآمد خود را در رابطه با فروش گاز به بهینهسازی حمل و نقل کشور دهد که در واقع حمل و نقل گازی شود، اینها همه مسائلی است که ایجاد هماهنگی بین دستگاههای متنوع نیازمند همکاری دولت است که حلقه وصلی باید بین شورای عالی استانها و مجلس وجود داشته باشد که بتوانند به مجلس لایحه مستقیم دهند و مجلس بتواند آن را مثل لایحه دولت بررسی کند که هنوز اشکال رفع نشده است. اینها مسائلی است که به آنها رسیدیم.
فضای سیاسی کشور را در سال منتهی به انتخابات چطور میبینید؟
شاید هنوز برای ارزیابی وضعیت و شرایط کشور زود باشد، روند مسائل سیاسی در داخل و خارج متغیرهای متعددی دارد که هم مذاکرات و هم شرایط مقاومت در منطقه است و همچنین نوع اصطکاک با غرب و منطقه است. اینها در همه موارد تأثیرات زیادی دارند، به هر صورت عملکرد دولت در سال گذشته و امسال میتواند نقش مؤثری در افزایش رضایتمندی مردم داشته باشد. اگر رضایتمندی مردم افزایش یابد و مشارکت بالا رود، مشخصاً فضای رقابت سیاسی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت، مردم متأثر از جریانی که در رأس دستگاه اجرایی کشور قرار دارد، تصمیم خود را در مورد شوراها خواهند گرفت که آیا همان روند گذشته ادامه پیدا کند یا تجدید حیاتی جدید ایجاد شود. بر این اساس به نظر میرسد باید همچنان تأمل کنیم و ببینیم شرایط چگونه است.