سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارشها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژههای مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامههای کشور قرار میدهیم.
در این ویژهنامه، نگاهی به آخرین مواضع جناحهای سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته میشود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافتهای مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.
*********
پس از رخ دادن حادثه تلخ در بندر شهید رجایی، زمزمههایی درباره احتمال استیضاح وزیر از سوی طیف خاصی از اصلاحطلبان به رسانه و شبکههای اجتماعی راه پیدا کرد.
آنها معتقدند که فرزانه صادق با کنار گذاشتن علیاکبر صفایی، رئیس پیشین سازمان بنادر و دریانوردی در بهمن ۱۴۰۳ – در حالی که آبانماه او را ابقا کرده بود – و جایگزینی او با معاون حمل و نقل وزارتخانه، این سازمان تخصصی را به دست یک فرد متفرقه داده است.
روزنامه هممیهن در گزارشی که خط و ربط پروژهای دارد، نوشته است:
عزل و نصبهای گسترده در وزارت راه و شهرسازی، یکی از ایرادات جدی منتقدان به فرزانه صادق است، این عزل و نصبهای اتوبوسی در سطح تمام وزارتخانه انجام شده است؛ بهنحویکه سرپرست حوزه وزارتی، سرپرست مرکز امور بینالملل، سرپرست معاونت شهرسازی و معماری، سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی، معاونت امور دریایی سازمان بنادر، مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران، سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید، سرپرست مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی، سرپرست سازمان هواپیمایی، معاونت شهرسازی و معماری، سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن، سرپرست شرکت بازآفرینی شهری، سرپرست معاونت حملونقل، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل، دبیر کمیته ملی اسکان بشر، مدیرکل دفتر طرحریزی شهری، سرپرست شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی فقط در عرض چندماه حتی تا چندین بار تغییر کردهاند. این انتخابهای پیدرپی در پستهای حساس و استراتژیک در یک وزارتخانه میتواند آثار متعددی داشته باشد.
روزنامه سازندگی نیز در گزارشی خاص که رنگ و بوی سهمخواهی دارد مینویسد:
نخستین محور انتقادها به انتصابهای غیرتخصصی در وزارت راهوشهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی اشاره دارد. منتقدان به انتصاب افرادی بدون مدرک مرتبط یا تجربه کافی در مدیریت بندر اشاره کردهاند. بهویژه، سرپرستی سعید رسولی، معاون حملونقل وزیر، بر سازمان بنادر و دریانوردی مورد انتقاد قرار گرفته است. او به طور همزمان مسئولیتهای متعددی ازجمله هماهنگی حملونقل و سفرهای استانی دارد که امکان نظارت کامل بر امنیت بنادر را از وی سلب کرده است. این موضوع با نبود مدیرعامل ثابت برای سازمان بنادر پس از چهار ماه تشدید شده، که به ادعای برخی ناظران، نشانه بیثباتی مدیریتی و عاملی برای بروز چنین حوادثی است.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است:
دومین محور انتقادها، واگذاری غیرمنطقی مسئولیتها، بهویژه انتقال مدیریت سازمان بنادر هرمزگان به شرکت راهآهن، است. این تصمیم، به گفته متخصصان حملونقل با منطق مدیریتی سازگار نیست و به کاهش کارایی منجر شده است. نمایندگان مجلس نیز، به نقل از آقای محمودی، عضو هیات اعزامی به بندرعباس، قصور وزارتخانه و سازمان بنادر را در این زمینه محتمل دانستهاند.
در شرایطی که بسیاری از چهره های مطرح جریان اصلاحات همچون بهزاد نبوی نسبت به سهم خواهی های اصلاح طلبان از مسعود پزشکیان انتقاد کرده اند اما رادیکال های جریان اصلاحات ضمن ادامه این سهم خواهی از دیگر سو نعل وارونه زده مدعی سهم خواهی رقبای خود از دولت جدید شده اند.
تلاش های فریبکارانه و تخریبی رادیکال های اصلاح طلب اما بگونه ای بوده که حتی برخی از اصلاح طلبان نیز نسبت به این تلاش ها واکنش نشان داده اند.
احمد شیرزاد طی یادداشتی در روزنامه آرمان ملی با اشاره به اینکه قانونی نیست که بگوییم پزشکیان نباید از نیروهای اصولگرا استفاده کند، گفته بود، طبیعتا ممکن است برخی اعتراض کنند که باید نیروهای خود را از مجموعه اصلاحطلبان انتخاب کنید اما اینگونه نیست و رایی هم به آقای پزشکیان داده شد لزوما همه رای اصلاحطلبی نبود و رای عمومی جامعه بود و چه بسا از بین افراد اصولگرایی که آنها هم به آقای پزشکیان رای دادند.
تندروهای جریان اصلاحات در خصوص دولت پزشکیان می کوشند تا ضمن تعریف خود به عنوان عامل پیروزی وی، سهم خواهی خود را وجهی طبیعی ببخشند.