عادل دریس اظهار داشت: حادثه اخیر بندر شهید رجایی تاثیری در عملکرد این بندر نداشته و تجهیزات استراتژیک آن آسیبی ندیدهاند.
به گزارش مهر، وی با اشاره به حادثه اخیر بندر شهید رجایی گفت: این حادثه تأثیری در عملکرد بندر نداشته است و خوشبختانه تجهیزات استراتژیک بندر شهید رجایی در پی این انفجار، هیچ آسیبی ندیدهاند.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون ظرفیت بنادر تجاری کشور معادل ۳۰۰ میلیون تن است، اظهار کرد: متناسب با رشد عملکرد و تجارت، زیرساختها و ظرفیتها در بنادر کشور از طریق جذب سرمایه بخش خصوصی توسعه پیدا کرده است.
وی ادامه داد: توسعه ظرفیتها تنها مربوط به توسعه زیرساختها در خشکی نیست و باید فرآیندها به گونهای مدنظر قرار گیرد که از طریق دریا بتوانیم بنادر را توسعه بخشیم.
دریس با بیان اینکه باید در حوزه تجهیزات، علائم کمک ناوبری را توسعه دهیم، عنوان کرد: توسعه تجهیزات باید به گونهای باشد که بتوانیم به صورت متوازن، این ۳۰۰ میلیون تن ظرفیت را رشد دهیم.
وی افزود: در حال حاضر ۱۱ بندر اصلی در بخش تجاری داریم که شامل ۳ بندر در شمال کشور از جمله بندر امیر آباد است که توسعه خوبی داشته و همچنان در حال توسعه است، همچنین بندر نوشهر و بندر انزلی از دیگر بنادر شمالی کشور هستند و در جنوب کشور نیز بندر شهید رجایی بزرگترین بندر تجاری از نظر عملکردی به شمار میرود و بنادر امام خمینی (ره)، خرمشهر، بوشهر، باهنر، لنگه و آبادان از دیگر بنادر فعال در جنوب ایران هستند.
دریس با اعلام اینکه برای افزایش ظرفیت بنادر کشور باید دو مقوله مدنظر قرار گیرد، تاکید کرد: یک مقوله از نظر تأمین تجهیزات و زیر ساختها و مقوله دوم، افزایش بهرهوری تجهیزات است.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه طی سال گذشته در بخش کانتینری بیش از ۳ میلیون TEU عملکرد داشتهایم که رشد ۱۳ درصدی را نشان میدهد، گفت: افزایش میزان عملیات کانتینری در سال جاری در دستور کار بنادر کشور قرار دارد.
مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: بخشی از تجهیزات استراتژیک از جمله گنتریکرین (جرثقیل دروازهای) توسط بخش دولتی تأمین شده، اما سایر تجهیزات داخل محوطه و داخل بنادر توسط بخش خصوصی تأمین میشود.
دریس در خصوص حادثه انفجار اخیر در بندر شهید رجایی، بیان کرد: در بندر شهید رجایی بیش از ۲۰۰۰ هکتار محوطه عملیاتی وجود دارد و متأسفانه این حادثه ناگوار در ۱۵ هکتار از این بندر رخ داد.
وی با تاکید بر اینکه حادثه مذکور تأثیری در عملکرد بندر شهید رجایی نداشته است، گفت: شاید تنها یک درصد از کل عملکرد بنادر در این منطقه حادثه دیده انجام میشود و این بخش هم در اختیار بخش خصوصی است.
مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه همه بخشهای بنادر مهم هستند، گفت: بنادر کشور در بخشهای مختلف کالا از جمله کالاهای نفتی، فله، خشک، کالاهای اساسی و عمومی کار میکنند و بخشی از عملیات بنادر مربوط به تجهیزات استراتژیک است که در پای اسکله اقدام به پهلوگیری کشتیها میشود و خوشبختانه این تجهیزات در بندر شهید رجایی آسیبی ندیدهاند.
دریس افزود: یکی از موضوعات مهم در زنجیره تأمین کالا توسعه متوازن است که بنادر با تمامی بخشها و ارگانهای مختلف از جمله گمرک، راهداری و راه آهن در ارتباط هستند و باید به شکل هماهنگ اقدام به همکاری کنند تا شاهد رشد فعالیتها در بخشهای اشاره شده باشیم.
وی با اشاره به اینکه سامانه جامع بندری در حال تهیه و بخش خشکی آن تهیه شده است، اعلام کرد: پیش از این بخش زیادی از اقدامات مربوط به صاحبان کالا و رهگیری کالا به صورت دستی و فیزیکی انجام میشد، اما در حال حاضر این فرآیندها به صورت الکترونیکی شده است.