گزارش صد برند پرطرفدار ۱۴۰۳ دیتاک نشان داد: نرخ تعامل بانک‌ها در اینستاگرام بالاتر از کسب‌وکارهای دیجیتال

دیجیاتو شنبه 13 اردیبهشت 1404 - 16:30
در میان استارتاپ‌های فین‌تک، آسان‌پرداخت ملت با ۹۷۵٫۳ هزار دنبال‌کننده، بیشترین مخاطب را در این حوزه دارد. The post گزارش صد برند پرطرفدار ۱۴۰۳ دیتاک نشان داد: نرخ تعامل بانک‌ها در اینستاگرام بالاتر از کسب‌وکارهای دیجیتال appeared first on دیجیاتو.

بر اساس گزارش اخیر شرکت دانش‌بنیان دیتاک که در حوزه کلان‌داده و هوش مصنوعی فعالیت دارد، برندهای افق کوروش، فیلیمو و دیجی‌کالا به ترتیب با ۲.۷ میلیون، ۲.۱ میلیون و ۱.۷ میلیون دنبال‌کننده، در صدر فهرست پرطرفدارترین برندهای ایرانی در اینستاگرام قرار گرفته‌اند.

این پژوهش که به بررسی صد برند پرطرفدار در اینستاگرام پرداخته است، نشان می‌دهد که سایر برندهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) نظیر خانومی، اسنپ و نماوا نیز از جمله نام‌های پرطرفدار محسوب می‌شوند، در حالی که بسیاری از برندهای این صنعت کمتر از یک میلیون دنبال‌کننده دارند.

نکته قابل توجه در این گزارش، نرخ تعامل بالای بانک شهر است که با وجود داشتن حدود نیم میلیون دنبال‌کننده، با نرخ تعامل ۸ درصدی، رکورددار تعامل کاربران در میان برندهای ایرانی بوده است. پس از بانک شهر که با ۸ درصد نرخ تعامل در صدر قرار دارد، برند طبیعت با نیم‌میلیون دنبال‌کننده و نرخ تعامل بیش از ۵ درصد جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. سومین رتبه نیز متعلق به یک بانک است: بانک سامان با حدود ۳ درصد نرخ تعامل و نزدیک به یک میلیون دنبال‌کننده، تعامل نسبتاً بالایی با مخاطبان خود داشته است.

نرخ تعامل شاخصی است که نشان می‌دهد چه درصدی از دنبال‌کنندگان یک صفحه، با محتوای آن تعامل داشته‌اند. این شاخص بر اساس معیارهایی نظیر لایک، کامنت، اشتراک‌گذاری و ذخیره‌کردن پست‌ها محاسبه می‌شود. برای مثال، اگر صفحه‌ای با یک میلیون دنبال‌کننده، به‌طور متوسط ۵۰ هزار واکنش (ترکیبی از لایک و کامنت) دریافت کند، نرخ تعامل آن ۵ درصد خواهد بود.

بر اساس گزارش دیتاک، برخی از برندهای پرطرفدار مانند دیجی‌کالا، افق کوروش و فیلیمو با وجود داشتن میلیون‌ها دنبال‌کننده، نرخ تعامل پایین‌تری نسبت به رقبا دارند. همچنین خانومی، اسنپ و ازکی در مقایسه با سایر کسب‌وکارها، تعامل کمتری با مخاطبان خود در اینستاگرام داشته‌اند.

در بخشی از این گزارش، میزان افزایش توجه به برندها در مقایسه با سال گذشته بررسی شده است. فیلمنت با ۳۳۰ درصد رشد در جذب توجه کاربران، رتبه اول را کسب کرده است. اسنپ با ۱۵۶ درصد رشد در جایگاه دوم قرار دارد. بانک ملت نیز با ۱۲۸ درصد افزایش توجه، سومین برند پررشد این فهرست است.

گزارش دیتاک به‌وضوح نشان می‌دهد که کسب‌وکارهای فعال در حوزه طلای آب‌شده و لندتک‌ها که سال گذشته حضور پررنگی داشتند، این بار در فهرست برندهای برتر جایگاهی ندارند. البته در پایان گزارش تأکید شده است که تحلیل کامل‌تری در گزارش سالانه دیتاک ارائه خواهد شد.

در میان استارتاپ‌های فین‌تک، آسان‌پرداخت ملت با ۹۷۵٫۳ هزار دنبال‌کننده، بیشترین مخاطب را در این حوزه دارد. با این حال، نرخ تعامل این برند در گزارش ذکر نشده است.

بررسی‌ها حاکی از آن است که کاربران اینستاگرام هم کسب‌وکارهای آفلاین (مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای) و هم برندهای آنلاین را دنبال می‌کنند، اما فروشگاه‌های فیزیکی همچنان از دنبال‌کنندگان بیشتری نسبت به فروشگاه‌های مجازی (مانند دیجی‌کالا) برخوردارند.

در پایان گزارش آمده است که مجموع دنبال‌کنندگان غیرتکراری صد برند برتر ایرانی در اینستاگرام به ۴۰ میلیون نفر می‌رسد؛ رقمی که معادل کل جمعیت کانادا است. این در حالی است که اینستاگرام هنوز در لیست پلتفرم‌های فیلترشده قرار دارد و به نظر می‌رسد موضع حاکمیت نسبت به رفع فیلتر آن سخت‌گیرانه‌تر از سایر شبکه‌های اجتماعی است.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.