چراغ سبز به ایران برای ورود دلارها

گسترش نیوز شنبه 13 اردیبهشت 1404 - 17:33
ضرورت همکاری‌های ایران با کشورهای همسایه در حوزه حمل‌ونقل و مسائل جاده‌ای، بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود، چرا که این همکاری‌ها می‌توانند به موتور محرک تجارت منطقه‌ای و منبعی پایدار برای درآمدهای ارزی تبدیل شوند. ایران با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی بی‌نظیر خود، در چهارراه اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب قرار دارد و به‌عنوان پل ترانزیتی میان کشورهای آسیای مرکزی، قفقاز، خلیج فارس، شبه‌قاره هند و حتی اروپا ایفای نقش می‌کند. بهره‌گیری از این ظرفیت نیازمند هماهنگی‌های جدی و توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای، ریلی و مرزی مشترک با همسایگان است.

افزایش همکاری‌های ترانزیتی با کشورهای همسایه نه تنها باعث جذب حق عبور کالا و ترانزیت می‌شود، بلکه زمینه‌ساز توسعه بنادر، گمرک‌ها و اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم نیز خواهد بود. هر کامیونی که از خاک ایران عبور می‌کند، یک منبع درآمد است؛ هر واگنی که در مسیر بین‌المللی ایران حرکت می‌کند، فرصتی برای ارزآوری محسوب می‌شود. این تعاملات همچنین می‌تواند امنیت منطقه‌ای را تقویت کرده و روابط دیپلماتیک را به سطحی بالاتر برساند، چرا که همسایگان در یک زنجیره منافع مشترک اقتصادی درگیر خواهند شد.

در شرایطی که ایران با فشارهای خارجی و تحریم‌های اقتصادی مواجه است، توسعه ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی با همسایگان، راهی کم‌هزینه اما پربازده برای دور زدن محدودیت‌ها و افزایش درآمد ملی به شمار می‌آید.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل از نیاز منابع مالی ۹ هزار میلیارد تومانی برای تکمیل ۲۶۶ کیلومتر پروژه در دست اجرای بزرگراهی که بالاترین آمار تردد را دارد، خبر داد.

محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: یکی از وظایفی که اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل بر عهده دارد توسعه بزرگراه‌های استان بوده و در استان اردبیل بر اساس مطالعاتی که انجام دادیم، خوشبختانه در این مطالعات هم طول پروژه‌ها و هم پروژه‌هایی که ردیف ملی می‌گرفتیم مشخص شدند.

وی گفت: در حدود ۸۲۳ کیلومتر ما باید در اقصی نقاط استان اردبیل بزرگراه احداث کنیم که از این ۸۲۳ کیلومتر در سایه تلاش و اهتمام ویژه در چند سال گذشته و با حمایت نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، استانداران وقت، نمایندگان دوره‌های قبل و فعلی، و وزارت راه و شهرسازی تقریباً مجوز ماده ۲۳ اخذ شده و عملیات اجرایی هم در تمام نقاط استان ما در حال انجام و شاهد تحول در اجرای پروژه‌های راه‌سازی و بزرگراهی در همه محورهای مواصلاتی استان هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل افزود: قطعاً یک‌سری از پروژه‌ها در سطح استان از اولویت بالایی در اجرا قرار دارد؛ مثلاً پارس‌آباد - مشکین، اردبیل - سرچم، اردبیل - آستارا تونل دوم حیران و راه‌های طرفین، کلور - درام، رضی به گرمی - بیله‌سوار محور اتصالی کشور جمهوری آذربایجان به استان اردبیل هستند.

حیدری تأکید کرد: با تخصیص و تزریق بی‌سابقه یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از محل اوراق مالی اسلامی با حمایت نمایندگان، استاندار اردبیل و ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در سال گذشته یک اتفاق بسیار خوبی در استان برای اولین‌بار در دولت چهاردهم افتاد و عملیات اجرایی پروژه‌های بزرگراهی و حوزه راه‌سازی شتاب گرفت.

جاده-های-ایران-1

اتصال اردبیل به جمهوری آذربایجان؛ توسعه بزرگراه‌های اردبیل

وی ادامه داد: با روی کار آمدن دولت چهاردهم، دولت وفاق ملی هماهنگی، هم‌افزایی و تحرک خوبی در جهت پیشرفت و توسعه همه‌جانبه استان شکل‌گرفته است.

حیدری اظهار کرد: از ۸۲۳ کیلومتر تاکنون احداث ۲۳۷ کیلومتر بزرگراه در سطح استان تکمیل و به بهره‌برداری رسیده و با احتساب ۳۵ کیلومتر احداث باند دوم که هم اکنون در حال حاضر عبور و مرور خودرویی برقرار و تردد انجام می‌شود در مجموع ۲۷۲ کیلومتر بزرگراه در سطح استان اردبیل داریم.

وی گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و در راستای توسعه بزرگراه‌ها در سال جاری حدود ۸۰ کیلومتر در محورهای اردبیل به سرچم، تونل دوم حیران و راه‌های طرفین، پارس‌آباد به مشکین‌شهر، بیله‌سوار به گرمی و گرمی به سمت اردبیل تکمیل گردیده و به طول بزرگراه‌های استان اضافه خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل تأکید کرد: برای اینکه بتوانیم این امر محقق شود به ۳ هزار میلیارد تومان تخصیص اعتبار و منابع مالی نیاز داریم.

ایران-و-آذربایجان

جهش بسیار خوبی در بحث تأمین منابع مالی بزرگراه‌ها پدید آمد

حیدری ادامه داد: در حال حاضر تمام پروژه‌های بزرگراهی ما فعال بوده و با تأمین منابع مالی بزرگراه‌ها در سال ۱۴۰۳ باهمت و تلاش وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه بودجه کشور و با حمایت‌های مسئولان استانی و تخصیص اعتبار باعث شد با تأمین منابع مالی در سال گذشته الحمدلله در سه، چهار ماه اول سال ۱۴۰۴ از بابت اجرای پروژه‌های در حال احداث بزرگراهی مشکلی نداشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه نیاز ما به توسعه بزرگراه‌های استان یک نیاز ضروری و واجب است گفت: در حال حاضر در بحث بزرگراهی یک عقب‌ماندگی نسبت به استان‌های هم‌جوار داریم که باید جبران کنیم و برای تکمیل ۲۶۶ کیلومتر پروژه در دست اجرای بزرگراهی که بالاترین آمار تردد را دارد به ۹ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز داریم تا ضمن کاهش تصادفات جاده‌ای و رونق اقتصادی استان در ارتقای شاخص برخورداری از بزرگراه‌ها، به شاخص میانگین کشوری در بحث بزرگراهی برسیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل افزود: ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی جهت تکمیل پروژه‌های بزرگراهی کل ۸۲۳ کیلومتر نیاز استان اردبیل به بزرگراه مورد نیاز است که در صورت تأمین و تخصیص اعتبارات به موقع، یک گام خوب و نقش بسزایی در پیشرفت و توسعه بزرگراه‌های استان خواهیم بود.

حیدری به افزایش ۲.۵ برابری اعتبارات و بودجه در سال جاری اشاره و اظهار داشت: الحمدلله یک جهش بسیار خوبی در بحث تأمین منابع مالی بزرگراه‌ها نسبت به سال گذشته است و امیدواریم تعهدی که ما برای مردم در بحث بزرگراه امسال داریم اجرا و عملیاتی شود.

وی گفت: در راستای ایمن‌سازی، توسعه و چهارخطه کردن محورهای مواصلاتی و شریانی استان ۳۹ کیلومتر بزرگراه مطالعه شده و ۲۰۴ کیلومتر بزرگراه در دست مطالعه است.

کدخبر: 351888 سهیل مافی

منبع خبر "گسترش نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.