در حالی که بیشتر خودروسازان بزرگ جهان به سمت مدلهای تمام الکتریکی حرکت میکنند، تویوتا همچنان بر راهبرد بهرهگیری از انواع منابع انرژی تأکید دارد. خودروساز ژاپنی که جزو پیشتازان پیشرانههای هیبریدی به شمار میرود، برخلاف روند حاکم، شتابزده وارد دنیای خودروهای تمام برقی نشده و با دقت و تأمل بیشتری در حال گسترش تدریجی سبد خودروهای الکتریکی خود است.
به گزارش آخرین خودرو، با وجود تلاشهایی که تویوتا در بازار چین با سری bZ انجام داده، برخی منتقدان از کند بودن روند الکتریکیسازی این برند گلایهمند هستند. اما آکیو تویودا، مدیرعامل سابق و رئیس هیئت مدیره فعلی تویوتا، در مصاحبه با اتوموتیو نیوز به صراحت اعلام کرده که این تصمیمات کاملاً آگاهانه و بر اساس اصول علمی و زیست محیطی اتخاذ شدهاند. آقای تویودا در این رابطه گفته:
«زمانی که بحث کربنزدایی مطرح شد، ما گفتیم که دشمن اصلی ما دیاکسید کربن است، نه نوع سوخت. باید تمرکزمان را بر کاهش فوری انتشار کربن قرار دهیم، این اساس تصمیمگیری ما بوده و تغییری نخواهد کرد.»
به گفته تویودا، تویوتا تاکنون حدود ۲۷ میلیون خودروی هیبریدی فروخته که تأثیری معادل ۹ میلیون خودروی برقی داشتهاند. اما وی با اشاره به شرایط تولید برق در ژاپن میگوید:
«اگر بهجای این تعداد خودروی هیبریدی، ۹ میلیون خودروی تمام برقی تولید میکردیم، میزان انتشار کربن در ژاپن افزایش مییافت، چون برق کشور عمدتاً از نیروگاههای حرارتی تأمین میشود.»
این دیدگاه نشان میدهد که تویوتا خودروهای برقی را معصوم مطلق نمیداند و معتقد است راه رسیدن به آیندهای پاک، تنها از مسیر پیشرانههای تمام برقی نمیگذرد.
خودروهای هیبریدی اکنون جزو پرطرفدارترین محصولات تویوتا هستند. این دسته در سال ۱۹۹۷ و با مدل پریوس متولد شد. در بازارهایی مثل اروپا و آمریکا، مدلهای هیبریدی به عنوان گزینهای کاربردی، کممصرف و بدون نیاز به زیرساختهای خاص شارژ شناخته میشوند. این موضوع باعث شده تویوتا به جای پافشاری بر فقط یک مسیر، به رویکردی چندگانه و متنوع معتقد باشد.
تویودا به روشنی اعلام کرده که استراتژی آینده تویوتا تنها شامل خودروهای برقی نبوده و شامل مدلهای پلاگین هیبرید، پیل سوختی هیدروژنی، خودروهای تمام برقی و حتی موتورهای احتراق داخلی با سوخت مصنوعی نیز خواهد شد. او گفته: «ما باید تمام گزینهها را بررسی کرده و در همه مسیرها تلاش کنیم. دشمن ما تنها دیاکسید کربن است.»
آکیو تویودا همچنین هشدار داده که اگر خودروسازان جهان به طور ناگهانی فقط به تولید خودروهای برقی روی بیاورند، ممکن است بیش از ۵.۵ میلیون شغل در ژاپن به خطر بیفتد. از دید آقای تویودا خودروهای تمام الکتریکی سهمی ۳۰ درصدی در آینده خواهند داشت.