رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس، حمیدرضا حاجی بابایی، در دیداری با معلمان نمونه کشوری و اساتید برتر دانشگاه فرهنگیان، از نگاه ویژه قوه مقننه به حوزه آموزش و پرورش در جریان تدوین احکام برنامه هفتم توسعه سخن گفت. وی از عدم اجرای دقیق قانون نظام رتبهبندی معلمان ابراز تأسف کرد و خواستار اصلاح این موضوع توسط وزیر آموزش و پرورش شد.
حاجی بابایی اشاره کرد که قانون نظام رتبهبندی معلمان هنوز به درستی اجرا نشده و این موضوع باعث نگرانی معلمان شده است. وی افزود: «در این نظام، تکلیف دکتر-معلم، کارمندان اداری و کمیته امداد امام (ره) همچنان روشن نیست. آقای کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، باید با نگاهی مثبت این موضوعات را اصلاح کند و طرفدار معلمان و ساختار اداری وزارتخانه باشد.»
وی به پیشرفتهایی اشاره کرد که مجلس در اختیار آموزش و پرورش قرار داده است، از جمله اختصاص ۲ دهم درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۲۷ صدم درصد مالیات به عنوان بودجه برای این حوزه. حاجی بابایی ادامه داد: «تاکنون سابقه نداشته که بودجهای به میزان ۵۰ هزار میلیارد تومان برای رتبهبندی معلمان در اختیار دولت قرار گیرد. این کار با تلاش مجلس انجام شد و امروز قانون و اعتبار موجود است که پشتوانه آن رئیس مجلس و همه معلمان بودهاند.»
رئیس فراکسیون فرهنگیان به چالشهای کیفیت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «نسبت تعداد کلاس به دانشآموز و معلم به کلاس در ایران نسبت به جهان بسیار متفاوت است. میانگین عادی آن در دنیا ۱۹ است، در حالی که تعداد کلاسها و معلمان ما نسبت به تعداد دانشآموزان بسیار کمتر است.»
حسنعلی محمدی، نماینده مردم فسا در مجلس، به وضعیت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: «دانشجویان از وضعیت تحصیلی خود ناراضی هستند و معتقدند شرایط و امکانات دانشگاهی آنها به گونهای است که گویا از متوسطه دوم به متوسطه سوم رفتهاند.» وی خواستار اصلاح فضای دانشگاه فرهنگیان و تبدیل آن به یک دانشگاه جامع شد.
حاجی بابایی در پایان به نقش حیاتی معلمان در جامعه اشاره کرد و گفت: «اگر قرار است حرفی به دانشآموزان انتقال داده شود، صرفاً باید از طریق معلم باشد. لذا باید از آنها حمایت کرد و شرایط مناسب برای ارتقای کیفیت آموزش فراهم شود.»