طبق آمارهای ارائه شده از سوی خودروسازان که در سامانه کدال منتشر شده، ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو در مجموع ۴۳هزار و ۱۰۸ دستگاه انواع خودروی سواری (به همراه وانت پراید) را در ماه گذشته به فروش رساندهاند، این در شرایطی است که در مدت مشابه سال پیش آنها ۴۱هزار و ۱۹دستگاه محصول را فروخته بودند، بنابراین در فروردین خودروسازان بزرگ کشور ۵درصد (معادل ۲هزار و ۸۹ دستگاه) رشد فروش را به ثبت رساندهاند. همچنین میزان فروش خودروسازان در نخستین ماه از امسال، کمتر از آنچه در این بازه زمانی تولید کردهاند، بوده است.
سه خودروساز بزرگ کشور، در ماه گذشته ۴۴هزار و ۵۶۵ دستگاه خودروی سواری تولید کردند که با اضافه شدن ۴۴۳ دستگاه پراید وانت این رقم به ۴۵هزار و ۸ دستگاه میرسد اما در همین مدت زمان میزان فروش آنها ۴۳هزار و ۱۰۸ دستگاه بوده است. بنابراین این سه خودروساز ماه ابتدایی سال، هزار و ۹۰۰ دستگاه یعنی ۴.۲درصد از تولیدات خود را به فروش نرساندهاند.
دو عامل را میتوان در دپو شدن بخشی از تولیدات خودروسازان در فروردین ماه موثر دانست. یکی از عوامل بازگشت خودروهای ناقص است. البته ایرانخودرو تعداد خودروهای ناقص خود را به طور جداگانه اعلام میکند که در فروردین ۱۹۴دستگاه بوده است. اما دو خودروساز دیگر در گزارش خود به سازمان بورس که در سامانه کدال منتشر میشود تعداد این خودروها را جداگانه اعلام نکردهاند و احتمال دارد که آنها را جزو خودروهای تولیدی خود محسوب کرده باشند، اما به دلیل داشتن نقص، طبیعتا قابل فروش نبودهاند. خودروهای ناقص به دلیل کمبود قطعه از ماه گذشته دوباره به خط تولید خودروسازان بازگشته است. چراکه مشکلات ارزی و کاهش تولید قطعهسازان تامین قطعات مورد نیاز را برای آنها سخت کرده است.
عامل دوم نیز احتمالا انتظار آنها برای اعلام قیمت جدید محصولاتشان است. با شروع سال جدید خودروسازان انتظار داشتند که سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان بهای جدید خودروهای داخلی را اعلام کند، بنابراین بخشی از تولیدات خود را به فروش نرساندهاند تا بتوانند در آینده نزدیک آنها را با قیمت بالاتری بفروشند. در واقع این روند (یعنی عقبماندن میزان فروش نسبت به میزان تولید) در اوایل هر سال رخ میدهد که یکی از عوامل اصلی آن همین انتظار رشد قیمت است. البته با رسیدن به میانه ماه دوم سال خبری از قیمتگذاری جدید نیست و حتی سال گذشته نیز قیمتها در اواخر هشتمین ماه از سال اعلام شدند.
اما در بین سه خودروساز بزرگ کشور، پارسخودرو توانسته بیشترین رشد فروش در فروردین ماه را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به نام خود ثبت کند. سومین خودروساز بزرگ کشور در ماه ابتدایی امسال ۵هزار و ۸۰۳ دستگاه خودروی سواری را به فروش رساند. این در شرایطی است که در فروردین ۱۴۰۳ این رقم ۲هزار و ۹۴۳ دستگاه بود. بنابراین رشد فروش پارس خودرو به ۹۷درصد میرسد. در ماه ابتدایی امسال پارس خودرو ۴هزار و ۴۲۰ دستگاه تولید داشته که کمتر از میزان فروش این شرکت بوده است. بنابراین این خودروساز ماه گذشته بخشی از موجودی انبار خود را به فروش رسانده است.
همچنین بنابر آمار ارائه شده به سامانه کدال، ایران خودروییها در فروردین ماه ۲۴هزار و ۶۷۵ دستگاه از تولیدات خود را به فروش رساندهاند. این شرکت در مدت مشابه سال پیش ۲۳هزار و ۵۵۲ دستگاه فروش داشته، بنابراین میزان فروش این خودروساز بزرگ کشور ۴.۸درصد معادلهزار و ۱۲۳ دستگاه افزایش را ثبت کرده است. طبق آمار ارائه شده به کدال، ایران خودرو اولین ماه از سال توانسته ۲۹هزار و ۱۰۷ دستگاه محصول سواری را به تولید برساند. با در نظر گرفتن فروش این شرکت در بازه زمانی تحت بررسی، بزرگترین خودروساز ایران ۴هزار و ۴۳۲ دستگاه معادل ۱۵درصد از محصولات تولیدی خود را به فروش نرسانده است.
اما دیگر خودروساز بزرگ ایران یعنی سایپا در ماه گذشته برخلاف دو خودروساز دیگر با افت فروش مواجه بوده است. این شرکت در فروردین ماه ۱۲هزار و ۶۳۰ دستگاه محصول را فروخته، این در شرایطی است که در ماه ابتدایی سال پیش میزان فروش این شرکت به ۱۴هزار و ۵۲۴ دستگاه میرسید. بنابراین فروش ماهانه سایپا حدود ۱۳درصد (معادلهزار و ۸۹۴ دستگاه) افت کرده است. طبق آمار موجود در کدال، تولید سواری و پراید وانت سایپا در ماه ابتدایی سال به ۱۱هزار و ۴۸۱ دستگاه رسیده است. بنابراین با در نظر گرفتن میزان فروش یاد شده این شرکت، دومین خودروساز بزرگ کشور، هزار و ۱۴۹ دستگاه بیشتر از میزان تولید خود فروخته که نشان میدهد از موجودی انبار خود کاسته است.