بازار خودرو در رکود و بلاتکلیفی

دنیای اقتصاد چهارشنبه 17 اردیبهشت 1404 - 00:04
نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌‌داران خودروی تهران گفت: بازار خودرو به خاطر نوسان قیمت ارز همچنان در رکود به سر می‌برد و خریدار و فروشنده در انتظار ثبات قیمت‌ها هستند.اسد کرمی در گفت‌وگو با «ایرنا» با اشاره به جزئیات بازار خودرو اظهار کرد: قیمت خودروهای داخلی تا حدودی ثابت است. وی افزود: قیمت خودروهای خارجی نزدیک به ۱۰‌درصد افزایش را تجربه کرده است. نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌‌داران خودروی تهران با بیان اینکه خریداری در بازار نیست گفت: خریداران و فروشندگان منتظر هستند تا قیمت‌ها به ثبات برسد و از این رو می‌توان گفت بازار در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

کرمی با اشاره به توقف واردات خودرو به دلیل روشن نبودن وضعیت تعرفه واردات در سال‌جاری خواستار تعیین‌تکلیف سریع‌تر موضوع در دولت شد و خاطرنشان کرد که واردات خودرو به تنظیم بازار کمک شایانی می‌کند.

در قانون بودجه امسال، مجلس تعرفه ۱۰۰ درصدی را برای واردات خودرو در نظر گرفته است اما محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان توسعه تجارت به تازگی از مخالفت این سازمان با تعرفه‌های بالای خودروهای وارداتی خبر داده و گفته است که فعلا تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات ممکن نیست و اجرایی نمی‌شود. محمدعلی دهقان‌‌ دهنوی روز دوشنبه در حاشیه نشست خبری نمایشگاه ایران اکسپو در جمع خبرنگاران، درباره تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات خودرو برای سال‌جاری اظهار کرد: موضوع تعرفه واردات خودرو ریشه در لایحه بودجه سال‌جاری دارد؛ این سازمان از ابتدا با استفاده ابزاری از تعرفه‌‌ها به‌‌عنوان منبع درآمد بودجه‌‌ای مخالف بود. 

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه پس از ابلاغ قانون بودجه، در تاریخ ۱۶ فروردین‌‌ماه (نخستین روز کاری بعد از تعطیلات نوروز) نامه‌‌ای به گمرک ارسال کرده است، اظهار کرد: در این نامه تاکید شد که ماده قانونی مذکور به صراحت اعلام می‌کند «باید ارز تخصیص پیدا کند و در ازای آن تعرفه واردات خودرو ۱۰۰‌درصد باشد» اما آیین‌‌نامه اجرایی آن باید با همکاری سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت صمت تهیه و ابلاغ شود.وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که چنین آیین‌‌نامه‌‌ای تدوین و ابلاغ نشده، هیچ خودرویی مشمول تعرفه ۱۰۰ درصدی نمی‌شود و همان تعرفه‌‌های قبلی که در کتاب مقررات آمده، ملاک عمل خواهد بود، خاطرنشان کرد: ما در جلسات نیز بارها اشاره کردیم که بر اساس تفسیر ما از این ماده قانونی، می‌توان در آیین‌‌نامه اجرایی، خودروهای خاصی را از این طرح خارج کرد. از جمله خودروهای برقی، هیبریدی یا حتی خودروهایی با موتور زیر ۱۵۰۰ سی‌‌سی و اگر این پیشنهادها اجرا شود، التهاب‌‌های بازار نیز کاهش خواهد یافت.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.