زیور سادات توفیقی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: حوزه علمیه قم، یک مکتبخانه بین المللی است که عالمان دینی ایرانی و خارجی تربیت میکند که قرار است هرکدام در کشور خود یک رهبر دینی باشند و آموزههای اسلامی را در جوامع خود تبیین و نهادینه کنند.
فارغ التحصیلی ۱۹۰ طلبه از حوزه علمیه دهدشت
رئیس حوزه علمیه حضرت زینب (س) دهدشت با اشاره به اینکه حوزه علمیه خواهران این شهر از سال ۱۳۸۲ باز تأسیس شد، ادامه داد: تاکنون حدود ۱۹۰ طلبه از این حوزه علمیه فارغ التحصیل شدند.
وی تصریح کرد: فارغ التحصیلان این حوزه علمیه در آموزش و پرورش، قوه قضائیه یا نهادهای تربیتی و به امر تبلیغ در مساجد، مدارس و محلات مشغول هستند.
نقش حوزههای علمیه در شکل گیری انقلاب اسلامی
توفیقی به نقش محوری حوزههای علمیه در شکلگیری انقلاب اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: انقلاب اسلامی در حوزههای علمیه و توسط علمایی که از این حوزهها تربیت شدند شکل گرفت و به جهان صادر شد و هم اکنون نیز نقش بسزایی در روشنگری و بصیرت افزایی جامعه از طریق مبلغان خود دارد.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای شکل گیری مبارزات سیاسی علیه رژیم پهلوی همیشه طلاب پیش قدم بودند، تصریح کرد: تبعید و زندان علمایی همچون امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب، آیت الله مکارم شیرازی توسط ساواک و دستگاههای امنیتی آن دوره، محبوبیت این علما و مشروعیت فعالیت آنها را نزد مردم بیشتر کرد به طوری که مردم محل تبعید این علما، شیفته آنها شده و محل تبعید، خود به محل جدیدی برای تبلیغ این علما تبدیل میشد.
رئیس حوزه علمیه حضرت زینب (س) دهدشت شکل گیری شخصیتهای مهمی همانند امام خمینی (ره)، شهید بهشتی و شهید مطهری را از پرورش یافتگان حوزه علمیه با تکیه بر فقه سیاسی، گفتمان انقلاب اسلامی عنوان کرد و ابراز داشت: به همت علت رهبران سیاسی زیادی در جوامع اسلامی توانستند در مکتب امام خمینی (ره) تربیت و پرورش پیدا کنند.
وی شهید مطهری (ره) را نیز شخصیتی برجسته و متفکر عنوان کرد که آثار ایشان، چراغ راه همه نسلها است.
تأثیر تولید محتوای دینی بر افزایش آگاهیهای عمومی
توفیقی تأثیر تولید محتوای دینی و سیاسی توسط حوزههای علمیه را افزایش آگاهی عمومی و جلب حمایت مردم از انقلاب مهم بیان کرد و گفت: این محتوای دینی و سیاسی عالمان برجسته حوزههای علمیه از جمله حضرت امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب و شهید مطهری (ره) بود که جرقه انقلاب و حرکتهای ضد پهلوی را آغاز کرد و به مردم جرأت و انگیزه جهاد و انقلاب داد.
رئیس حوزه علمیه حضرت زینب (س) دهدشت افزود: امروزه همین محتوا و گفتمان در دیگر کشورها نیز زمینه ساز حرکتهای انقلابی شده است.
مشارکت حوزههای علمیه در تبیین سیاستها و قوانین جمهوری اسلامی
وی به تبیین سیاستها و قوانین جمهوری اسلامی با مشارکت حوزههای علمیه اشاره و تاکید کرد: حوزههای علمیه عالمان دینی و متخصص زیادی تربیت کرده که اغلب سیاستمداران و قانونگذاران در قواهای سه گانه از این عالمان هستند و نقش مهمی در تعیین سیاستهای کلان کشور دارند.
توفیقی ابراز کرد: حوزههای علمیه پس از انقلاب اسلامی تاکنون، همچنان به امر تربیت و پرورش متخصص، برای مسئولیتها و مدیریتها، مشغول است و نقش آفرینی حوزه در تربیت نیروهای متخصص و متعهد برای مسئولیتهای خرد و کلان غیر قابل انکار است.
وحدت حوزه و دانشگاه برای تربیت نسل انقلابی
وی به ارتباط بین حوزههای علمیه و دانشگاهها برای تربیت نسلی انقلابی و مؤمن از دانشجویان و اساتید اشاره کرد و یادآور شد: وحدت بین حوزه و دانشگاه، موجب پیشرفت علمی و دینی جامعه خواهد بود، به طوری که دانشگاه، دانشجویان دینی و حوزههای علمیه طلاب متخصص و نخبه پرورش خواهند داد.
رئیس حوزه علمیه حضرت زینب (س) دهدشت به چالشهای نوظهور داخلی و جهانی، حوزههای علمیه امروز چه اقداماتی باید انجام دهند تا همچنان نقش محوری خود را در تحولات اجتماعی و فرهنگی حفظ کنند؟
وی اظهار کرد: در جامعه امروزی و با توجه به حجم شبهات نو ظهور، یکی از رسالتهای حوزه علمیه، فراگیری علوم روز، از جمله هوش مصنوعی است تا با تجهیز طلاب خود به این علوم، بتوانند شبهات را پاسخگو باشند.
توفیقی گفت: حوزههای علمیه باید باب گفتمان را برای مردم باز کنند و از راه این گفتمانها به تبیین امور، خصوصاً شبهات بپردازند.
نقش حوزه علمیه بر تحقق تمدن نوین اسلامی
وی به نقش چگونه حوزههای علمیه در تحقق تمدن نوین اسلامی، بهعنوان هدفی بلندمدت اشاره کرد و افزود: امروزه با حملات رسانهای عظیمی از سوی استکبار جهانی مواجه هستیم که دشمن از هر حربهای علیه اسلام استفاده میکند و وظیفه حوزههای علمیه است که گفتمان انقلاب اسلامی را ترویج، نیروهای متخصص را تربیت، علوم دینی را تولید و وحدت مسلمین را تقویت کند تا توطئههای استکبار را در بدو ظهور خنثی کند.