وزارت دادگستری آمریکا می‌خواهد گوگل 2 محصول مهم تجارت تبلیغات خود را بفروشد

دیجیاتو چهارشنبه 17 اردیبهشت 1404 - 10:03
وزارت دادگستری پیشنهاد می‌کند که گوگل 2 بخش اصلی از تجارت تبلیغات خود را بفروشد: AdX و Google Ad Manager. The post وزارت دادگستری آمریکا می‌خواهد گوگل 2 محصول مهم تجارت تبلیغات خود را بفروشد appeared first on دیجیاتو.

وزارت دادگستری ایالات متحده (DOJ) در دادگاه پیشنهاد داد که گوگل 2 محصول تبلیغاتی خود را برای بازگرداندن رقابت در فضای فناوری تبلیغات بفروشد. این پیشنهاد پس از آن مطرح شده که قاضی ماه گذشته گوگل را به اتهام «کسب و حفظ عمدی قدرت انحصاری» در فضای تبلیغات دیجیتال مجرم شناخت.

براساس گزارش ورج، وزارت دادگستری و گوگل هر دو درخواست‌هایی برای اصلاح انحصارطلبی این شرکت در بخش فناوری تبلیغات ارائه کردند. طرح وزارت دادگستری پیشنهاد می‌کند که گوگل 2 بخش اصلی از تجارت خود را بفروشد: پلتفرم AdX و پلتفرم مدیریت تبلیغات DoubleClick for Publishers یا DFP که اکنون Google Ad Manager نامیده می‌شود. از سویی گوگل که قصد دارد به حکم اولیه اعتراض کند، از دادگاه می‌خواهد تغییرات هدفمندی را در برخی از شیوه‌های تجاری اعمال کند اما شرکت را وادار به فروش بخش‌های مختلف خود نکند.

پیشنهاد وزارت دادگستری برای فروش محصولات تبلیغاتی گوگل

وزارت دادگستری ادعا می‌کند گوگل کاری کرده است که ناشران در صورت عدم استفاده از AdX درآمد قابل توجهی را از دست بدهند. همچنین این غول جستجو را به ایجاد انحصار با ادغام AdX و DFP متهم کرده تا وب‌سایت‌ها را مجبور به استفاده از محصول ناشر گوگل کند.

پیشنهاد وزارت دادگستری برای تجزیه گوگل

وزارت دادگستری با استناد به حکم اولیه دادگاه می‌گوید AdX «انتقال به صرافی‌های رقیب را برای مشتریان در هر دو طرف بازار تبادل تبلیغات دشوارتر کرده است». در طرح وزارت دادگستری آمده است که گوگل باید «در اسرع وقت» کسب‌وکار AdX خود را بفروشد. همچنین پیشنهاد شده که گوگل به مدت 10 سال از فعالیت در حوزه تبادل تبلیغات منع شود.

وزارت دادگستری همچنین پیشنهاد واگذاری «مرحله‌ای» DFP را داده است. در حکم اولیه دادگاه آمده بود که گوگل با پیونددادن DFP به AdX، مشتریان را وادار کرده از محصولی استفاده کنند که «اگر مجبور نبودند از آن استفاده نمی‌کردند.» برای مرحله اول، وزارت دادگستری پیشنهاد می‌کند که گوگل یک API ایجاد کند که به این پلتفرم اجازه می‌دهد با سایر مراکز تبادل تبلیغات ادغام شود و همچنین یک ویژگی برای استخراج داده‌ها ارائه دهد تا ناشران امکان انتقال داده‌های خود از DFP به یک سرور تبلیغاتی دیگر را داشته باشند. در کنار این موارد، وزارت دادگستری پیشنهاد می‌دهد که گوگل باید داده‌هایی را که از طریق DFP به‌دست آورده است، به اشتراک بگذارد.

البته گوگل با این پیشنهادها مخالف است. این شرکت راهکارهای دیگری پیشنهاد می‌دهد و نمی‌خواهد AdX یا DFP را بفروشد؛ این شرکت می‌گوید این کسب‌وکارها را به‌طور منصفانه و بدون قصد غیرقانونی خریداری کرده است. گوگل اضافه می‌کند که به‌دلیل طراحی خاص این سرویس‌ها، واگذاری آنها به سادگی انجام نمی‌شود و نمی‌توان کد منبع AdX یا DFP را به یک خریدار فروخت. این شرکت ادعا می‌کند که واگذاری مستلزم ایجاد نسخه‌های جدیدی از AdX و DFP است که خارج از گوگل کار کنند، فرایندی که تخمین زده می‌شود حداقل 5 سال طول بکشد. گوگل همچنین می‌گوید این فرایند به‌طور قابل توجهی به مشتریان AdX و DFP آسیب می‌رساند.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.