حجتالاسلام والمسلمین نورالله حکیمی در گفتگو با خبرنگار مهر، در تبیین نقش حوزه علمیه در تحقق اهداف انقلاب اسلامی تا رسیدن به تمدن نوین و مقدمهسازی ظهور با اشاره به اینکه هر کنش و حرکت فردی یا اجتماعی نیاز به برنامه دارد، اظهار کرد: طراحی برنامه نیز مستلزم علم است همچنان که پیامبر (ص) برای سعادت انسانها در دنیا و آخرت، حرکتشان مبتنی بر تشکیل حکومت بود یعنی ایشان به جای موعظه تکتک افراد اقدام به تشکیل حکومت کردند تا مردم به تعبیر قرآن «یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا» (نصر/۲) فوج فوج به دین اسلام درآیند.
مدیر مدرسه علمیه امامیه شهرکرد با ذکر اینکه پیامبر (ص) پیش از تشکیل حکومت به تربیت نیرو پرداختند، ادامه داد: ایشان نیروهای معتقد و خواصی را با تفکر دینی تربیت کردند زیرا ایشان در این نهضت عظیم مردمی نیاز به تفکر و علم و نیروهای معتقد به این مبانی داشتند.
حکیمی بیان کرد: در دنیای امروز نیز مشاهده میشود اندیشمندانی همچون ادگار شاین قائل به این مبنا هستند که باورهای بنیادین هر انسان پلههای بعدی یعنی ارزشها و رفتارها را میسازند؛ اندیشمندان خودمان نیز بر نقش باورهای بنیادین و علم و تفکر در هر عرصهای صحه گذاشتند.
وی با بیان اینکه در مورد انقلاب اسلامی نیز تفکر دینی کارآمدی خودشان را نشان داد و این نهضت به پیروزی رسید، افزود: امام خمینی (ره) این تفکر دینی را از فقه جواهری دریافت و این حرکت مردمی را راهبری کردند.
تفکر؛ مبنای حرکت انقلاب اسلامی
حکیمی با تصریح اینکه انقلاب در ادامه راهش با تفکر منظومهای مقام معظم رهبری به پیش آمده است، اظهار کرد: در هر برهه که به این تفکر ملتزم شدیم به پیروزی رسیدیم، مثلاً در بخشی از علوم انسانی هر جایی که این تفکر فلسفی و امتدادی را داشتیم موفقیت کسب کردیم و در صنعت نیز دستاوردهای آن را در عرصه هستهای یا موشکی و … دیدیم.
وی تأکید کرد: برای تحقق تمدن نوین اسلامی و زمینهسازی برای ظهور حضرت ولیعصر (عج) ما ناگزیر از این تفکر دینی هستیم چرا که حضرت قرار است به سنت قرآن و جدشان رسول اکرم (ص) عمل کنند و در این راستا، قشر حوزوی از آنجا که متکفل فهم صحیح دین است، حتماً نقش دارد.
مدیر مدرسه علمیه امامیه شهرکرد با تصریح اینکه حوزه علمیه جانمایه، اندیشه و تفکری که مستلزم تحقق تمدن نوین اسلامی است را در ساحت نظری داراست، توضیح داد: طبیعی است که در عرصه عمل نیز برای اجرایی شدن همه این تفکرات، نیازمند اقتضائات و زمینههای لازم خواهد بود.
حکیمی با اشاره به اینکه وجود مقدس پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) همگی این تفکرات دینی و مبانی متعالی اسلامی را در وجه عالی داشتند، افزود: این بزرگواران فقیهترین، عارفترین و عالمترین بودند اما شرایط زمان و جامعه اجازه نمیداد که این تفکرات بهطور کامل به عرصه اجرا و عمل برسند.
وی ادامه داد: در خصوص مبانی و ارزشهای انقلاب اسلامی نیز باید گفت هر چقدر جامعه ملتزم به مبانی اصیل انقلاب برگرفته از قرآن و سنت باشد، حرکت رو به جلو خواهد داشت و هر چقدر این التزام کمتر باشد، عقبگرد را شاهد خواهیم بود.
نهضت بازگشت به دین در جهان غرب
این مدرس حوزره علمیه چهارمحال و بختیاری با اشاره به تاریخ رنسانس، تصریح کرد: در سیر رنسانس تا امروز سه دوره را شاهدیم، دوره اول زمانی بود که گرایش به کلیسا در میان مردم اوج گرفت، دوره دوم مربوط به برههای میشود که عموم مردم از کلیسا و دین مسیحیت برگشتند زیرا آنان تعارضات و تناقضاتی بین کلیسا و مبانی علمی و تجربی میدیدند که در اینجا انقلاب صنعتی و پیشرفتهای اقتصادی در غرب رقم خورد.
حکیمی افزود: در دوره سوم اما چرخش انسان از علم به سمت دین آغاز شده است که امروز نیز در مجامع علمی تداوم دارد، غربیها امروز دریافتند که علم بدون دین میتواند باعث نابودی انسان شود همچنان که بمب اتمی این توانایی را دارد و حیات بشر را در معرض خطر قرار داده است.
وی تصریح کرد: بشر امروز دریافته است که نه دین خرافی و بدون مبانی و اصول و نه علم بدون پایبندی به دین هیچکدام سعادت و تعالی بشری را تضمین نمیکنند لذا امروزه مجامع علمی به شدت به دنبال علم دینی هستند و بحث بر این است که تولیدات علمی چگونه با نگاه و تفکر دینی همراه و ارائه شود.