به گزارش خبرنگار مهر، حدود یکسال از واقعه ناگوار شهادت شهدای خدمت و در رأس آنها شهید آیت الله رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم میگذرد. دولتی که سرآغازین روزهای آن مصادف شد با مبارزه با یک بیماری سخت که کل دنیا را را گرفته بود و حالا باید دولت در اولین روزش برای شکست آن فکری میکرد و به نوعی کارنامه دولت سیزدهم وابسته به مهار پاندمی بود که روزانه ۷۰۰ نفر را به کام مرگ میکشاند.
در سالگرد شهادت آیتالله رئیسی خبرگزاری مهر با بهرام عیناللهی وزیر بهداشت دولت سیزدهم به مصاحبهای نشست که به ابعاد مختلف تلاشهای دولت و در رأس آن رئیس جمهور برای مهار این بیماری اشاره دارد. عین الهی در این گفتگو از مدیریت بحران کرونا، همکاری نزدیک با آیتالله رئیسی و دستاوردهای نظام سلامت سخن میگوید و روایتی از تعهد و خدمت به ملت ارائه میدهد.
متن کامل مصاحبه به شرح ذیل است:
مهر: بسم الله الرحمن الرحیم. جناب آقای دکتر عیناللهی، از اینکه دعوت ما را برای این مصاحبه پذیرفتید، سپاسگزاریم. به عنوان پرسش نخست، حدود یک سال از شهادت آیتالله رئیسی و چند ماه کمتر از پایان دولت سیزدهم میگذرد. لطفاً بفرمائید این روزها پس از پایان دوره وزارت، مشغول چه فعالیتهایی هستید؟
عیناللهی: بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله ربالعالمین. ابتدا از خبرگزاری مهر تشکر میکنم که این فرصت را فراهم کردید. خدا را شکر میکنم در دوران ریاستجمهوری آیتالله رئیسی، توفیق خدمت در حوزه سلامت نصیبم شد. پس از پایان دوره وزارت، به دلیل اینکه معلم دانشگاه بودم، به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بازگشتم. در حال حاضر به عنوان استاد تمام این دانشگاه، مشغول تدریس، درمان و پژوهش هستم. همچنین، مسئولیت بخش چشمپزشکی بیمارستان شهید دکتر لبافینژاد را بر عهده دارم و به فعالیتهای آموزشی و درمانی ادامه میدهم.
مهر: جناب آقای دکتر، آیتالله رئیسی به تواناییهای شما برای تصدی پست وزارت بهداشت اعتماد کردند، آن هم در شرایطی که کشور با پاندمی کرونا مواجه بود و وزارت بهداشت مسئولیت سنگینی بر عهده داشت. از چگونگی انتخاب شما برای این سمت و شرایط آن زمان بفرمائید.
عیناللهی: من از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۸ به طور مستمر در وزارت بهداشت مسئولیتهای مختلفی داشتم، از جمله مدیرکل نظارت، ارزیابی و گسترش دانشگاهها، دبیر شورای آموزش تخصصی، و دو دوره معاون آموزشی وزارت بهداشت در زمان دکتر لنکرانی و دکتر طریقت. این سوابق، تجربهای حدود ۱۸ ساله در حوزههای مدیریتی وزارت بهداشت برایم به ارمغان آورد.
کرونا را با گوشت و پوست و استخوان احساس کردم
در اواخر سال ۱۳۹۸، با شیوع کرونا، خودم نیز در هفته اول اسفند ۹۸ به این بیماری مبتلا شدم و به دلیل شدت بیماری در آی سی یو بیمارستان مسیح دانشوری بستری شدم. خوشبختانه با لطف الهی بهبود یافتم ولی این بیماری را با گوشت و پوست و استخوانم حس کردم. در سال ۱۳۹۹، پس از شهادت دوست عزیزم، دکتر زارع، رئیس بیمارستان لبافینژاد، مسئولیت این بیمارستان را بر عهده گرفتم. در آن زمان، تقریباً تمام تختهای بیمارستان به بیماران کرونایی اختصاص داشت. حتی مدرسهای در نزدیکی بیمارستان را از آموزش و پرورش گرفتیم و برای درمان سرپایی بیماران استفاده کردیم.
این تجربه مستقیم از کرونا، چه به عنوان بیمار و چه به عنوان مدیر بیمارستان، باعث شد وضعیت نابسامان آن زمان را عمیقاً درک کنم. روزانه شاهد فوت بیمارانی بودم که با اقدامات پیشگیرانه و درمانی مناسب میتوانستند نجات یابند ولی کار جدی در این زمینه انجام نمیشد. هر روز که اینجا میآمدیم بازماندگان فوتیهای بیماران کرونایی اینجا بودند و این در حالی بود که این فوتیها قابل پیشگیری بود ولی متأسفانه این کار انجام نشده بود. این موضوع انگیزهای قوی برای خدمت در سطح کلان در من ایجاد کرد.
از سوی دیگر، در انتخابات ریاستجمهوری، چه در دوره اول و چه در دوره دوم، افتخار همکاری با آیتالله رئیسی در حوزه سلامت و تبلیغات انتخاباتی را داشتم. ایشان با توجه به شناخت از سوابق و تواناییهایم، با من تماس گرفتند و پیشنهاد وزارت را مطرح کردند. من به ایشان گفتم با وجود مشکلات عدیده، از جمله آمار بالای فوتیها (بیش از ۷۰۰ نفر در روز) شما فکر میکنید که من میتوانم این کار را انجام دهم؟ ایشان ابراز اطمینان کردند که من توانایی انجام این مسئولیت را دارم. این انتخاب، تصمیم شخص آیتالله رئیسی بود و من تا پایان دولت و شهادت ایشان، تمام تلاشم را برای انجام وظایفم به کار بستم.
تا دهه فجر ۱۴۰۰ قول دادم کرونا را کنترل کنیم
مهر: لطفاً از حال و هوای روزهای ابتدایی پذیرش مسئولیت بفرمائید. کشور در شرایط بحرانی بهداشتی بود و هماهنگ با جهان با چالشهای بزرگی مواجه شده بود. چه اقداماتی انجام شد و آیتالله رئیسی چه حمایتهایی از شما داشتند؟
عیناللهی: کشور در آن زمان در شرایط بسیار سختی قرار داشت و مردم همه به یاد دارند. بیمارستانها مملو از بیماران بدحال بود و روزانه بیش از ۷۰۰ نفر جان خود را از دست میدادند. محدودیتهای کرونایی، فعالیتهای اقتصادی، مسافرتها و آموزش را مختل کرده بود و نوعی حالت رکود و وحشت بر جامعه حاکم بود. میزان تزریق واکسن در کل کشور روزانه تنها ۷۰ هزار دوز بود که صرفاً برای افراد بالای ۶۰ سال و کادر درمان انجام میشد. کمبود شدید واکسن، تولید محدود واکسن داخلی (ماهیانه ۲ میلیون دوز واکسن برکت)، و موانع بینالمللی، از جمله بدعهدیهای غربیها، شرایط را پیچیدهتر کرده بود.
آیتالله رئیسی سلامت مردم را تکلیف شرعی میدانستند
با شروع مسئولیت، همان شب نخست به بیمارستانها سرکشی کردم. وضعیت بیمارستانها، بهویژه بیمارستان لبافینژاد که خودم تجربه مدیریت آن را داشتم، بسیار وخیم بود. در اولین دیدار با رهبر معظم انقلاب، ایشان تأکید کردند که کنترل کرونا باید اولویت دولت باشد. این فرمان، اولویت دولت و شخص آیتالله رئیسی را مشخص کرد. ایشان به معنای واقعی کلمه ذوب در رهبری بود و به رهنمودهای رهبری عمل میکردند و سلامت مردم را تکلیف شرعی خود میدانستند.
من در مجلس، پیش از اخذ رأی اعتماد، قول دادم که تا دهه فجر ۱۴۰۰ کرونا را کنترل کنیم.
مهر: این قول بر اساس چه محاسباتی بود؟
عین الهی: این وعده بر اساس تجربه حضورم در صحنه و آگاهی از راهکارهای عملی، بهویژه واکسیناسیون گسترده بود. مهمترین راهکار تزریق واکسن بود چون بیش از ۷۰ هزار واکسن در روز تزریق میشد و عدهای نیز این را به عنوان ناکارآمدی نظام تلقی میکردند و عدهای هم میگفتند برای تزریق واکسن به ارمنستان برویم.
با حمایت آیتالله رئیسی و هماهنگی معاون اول، دکتر مخبر، تیمی متشکل از وزارتخانههای مختلف، بانک مرکزی، هلال احمر، گمرک و وزارت راه تشکیل شد. هفتهای سه جلسه برای هماهنگی و گزارش کار برگزار میشد و تماس مستقیم آیتالله رئیسی با رئیسجمهور چین، زمینهساز واردات گسترده واکسن سینوفارم شد. ما فکر میکردیم باران واکسن وارد کشور شود ولی سیل واکسن وارد شد. اینقدر واکسن زیاد شد که دکتر مخبر به من زنگ زد و گفت میتوانید این حجم از واکسن را تزریق کنید؟
تزریق واکسن از ۷۰ هزار به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دوز در روز رسید
با بهرهگیری از تجربه دفاع مقدس و به صحنه آوردن مردم در جریان حملات شیمیایی، مراکز تزریق واکسن در مساجد، حسینیهها، ورزشگاهها و حتی به صورت خودرویی راهاندازی شد. نیروهای بسیج، سپاه و ارتش نیز به کمک آمدند. نتیجه این تلاشها، افزایش تزریق واکسن از ۷۰ هزار دوز در روز به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دوز و در هفته به ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز بود. این حجم عظیم تزریق، تنها با حضور مردم امکانپذیر شد.
تماس رئیسی با رئیسجمهور چین موانع واکسن را برطرف کرد / تا دولت سیزدهم فقط ۱۸ میلیون واکسن تزریق شده بود
مهر: هنوز برخی معتقدند که ثبت سفارش واکسنها توسط دولت قبل انجام شده و دولت سیزدهم صرفاً از نتایج تلاشهای قبلی بهره برده است. در این باره توضیح دهید.
عیناللهی: اسناد و جلسات هیئت دولت در ابتدای دولت سیزدهم نشان میدهد که تلاشهای دولت قبل برای تأمین واکسن موفق نبود. از ابتدای پاندمی تا شروع دولت آیتالله رئیسی، تنها ۱۸ میلیون دوز واکسن تزریق شده بود و اعضای دولت قبل از جمله آقای ظریف به این امر اذعان دارند. اسنادش موجود است که واردات واکسن سینوفارم با توافق رئیس جمهور چین و پیگیری شخص آیت الله رئیسی و البته تیمی که آقای مخبر ایجاد کرده بود، انجام شد.
قرارداد با روسیه برای واکسن به دلیل محدودیت تولید آنها در روسیه، نتایج محدودی داشت. همچنین، در طرح کواکس سازمان بهداشت جهانی، با وجود پرداخت ۱۸۰ میلیون دلار از محل پولهای بلوکه شده در کره جنوبی، واکسن قابلتوجهی به ایران تحویل نشد در حالی که بخش عمده واکسنهای تخصیصی، غیرچینی (مانند جانسون اند جانسون و آسترازنکا) بودند که آمار بالایی هم نبود. افزایش چشمگیر تأمین واکسن، بهویژه سینوفارم، نتیجه تلاشهای دیپلماتیک آیتالله رئیسی، هماهنگی تیم تحت نظر دکتر مخبر، و مدیریت لجستیک بود. اجرای فرآیند نگهداری، توزیع و تزریق انبوه واکسن نیز نقش کلیدی داشت. تا آذر ۱۴۰۰، منحنی مرگومیر کرونا در ایران به شدت کاهش یافت، در حالی که در جهان همچنان صعودی بود. این موفقیت، مرهون برنامه واکسیناسیون گسترده بود.
مهر: شما به تماس آیتالله رئیسی با رئیسجمهور چین اشاره کردید. آیا مسئله تأمین واکسن واقعاً با یک تماس حل شد؟ چرا پیشتر این اقدام انجام نشده بود؟
عیناللهی: جزئیات این موضوع در آرشیو دولت مستند است، اما به نظر میرسد دولت قبل از واکسن به عنوان اهرمی سیاسی استفاده میکردند و تأمین آن را به مسائلی مانند تصویب FATF گره زده بودند و اینجا یک حربه سیاسی اعمال شده بود. در حالی که ما نه FATF را تصویب کردیم و نه تغییری در تحریمها ایجاد شد ولی واکسن به مقدار کافی وارد کشور شد. حساسیت آیتالله رئیسی به سلامت مردم، که آن را تکلیفی شرعی میدانستند، ایشان را به پیگیری شبانهروزی این موضوع واداشت. تماس مستقیم ایشان با رئیسجمهور چین و هماهنگی تیم اجرایی، موانع را برطرف کرد و واردات واکسن را تسریع کرد. بارها شد که ساعتهای دیر وقت به من زنگ میزد و پیگیر این بود که چگونه میتوان سلامت مردم را تأمین کرد.
مهر: پس از فروکش کردن پاندمی کرونا، آیتالله رئیسی در سایر حوزههای سلامت، مانند پرستاران، پزشکان یا مناطق محروم، چه اولویتهایی داشتند؟
عیناللهی: سلامت همواره اولویت اصلی آیتالله رئیسی بود و کمتر رئیسجمهوری را دیدهام که تا این حد در برنامههای سلامت مشارکت کند. ایشان در سفرهای استانی، مسائل حوزه سلامت را در جلسات شورای اداری مطرح میکردند و از نزدیک پیگیر بودند. هدف ایشان، تغییر رویکرد از درمانمحوری به پیشگیریمحوری بود که با تقویت شبکههای بهداشتی و درمانی محقق شد.
۳۱۶۴ پروژه بهداشتی در مناطق محروم افتتاح شد
در این راستا، ۳۱۶۴ پروژه بهداشتی، که ۷۰ درصد آنها در مناطق محروم بود، افتتاح شد. این پروژهها شامل خانههای بهداشت، مراکز خدمات جامع و سایر تأسیسات عمدتاً با اولویت مناطق محروم بود. همچنین، ۶۵۰۰ نیروی بهداشتی، ۴۳۰۰ بهورز، ۵۰۰ خودروی شاسیبلند و ۵۴۰۰ موتورسیکلت برای دسترسی به مناطق روستایی تأمین شد. طبق مودار این آمار در ۶ سال قبل صفر بوده و در دولت سیزدهم صعودی شد.
طرح سلامت خانواده با هدف تشکیل پرونده سلامت برای هر ایرانی در ۱۹۰ مرکز آغاز شد و قرار بود که به ازای هر ایرانی یک پرونده سلامت ایجاد شود، هرچند به دلیل محدودیت زمانی دولت ادامه نیافت.
درمان رایگان کودکان زیر هفت سال اقدامی انقلابی بود
پویش ملی سلامت در آبان ۱۴۰۲ با مشارکت ۴۶ میلیون نفر، برای غربالگری فشار خون و دیابت اجرا شد. پوشش حداکثری بیمه پایه سلامت برای ۱۲ میلیون نفر از پنج دهک اول جامعه به صورت رایگان فراهم شد و درمان رایگان کودکان زیر هفت سال به عنوان اقدامی انقلابی اجرایی شد تا از بیماریهای مزمن پیشگیری و سلامت آینده کشور تضمین شود.
در زمینه جوانی جمعیت، با توجه به کاهش نرخ رشد از ۴ درصد به ۱ درصد به دلیل سیاستهای غلط در زمینه کنترل جمعیت و پیشگیری از بارداری، اقداماتی نظیر درمان رایگان زوجهای نابارور، بیمه رایگان مادران باردار و کودکان تا پنج سال، و ایجاد ۱۲۶ مرکز تخصصی سطح ۳ و ۸۷ مرکز سطح ۲ درمان ناباروری ایجاد شد در حالی که این ارقام پیش از دولت سیزدهم صفر بود. همچنین ستاد جوانی جمعیت را شکل دادیم. البته کنترل ۴۶ ساله جمعیت در ۲-۳ سال قابل جبران قابل توجهی نیست. این اقدامات، سیاستهای کنترل جمعیت گذشته را اصلاح کرد و حرکتی در جهت افزایش جمعیت ایجاد نمود.
۱۰۶ پروژه بیمارستانی افتتاح کردیم و ۱۷۰۰۰ تخت بیمارستانی اضافه شد که این در هیچ دولتی سابقه دار نیست. از نظر تجهیزات مورد نیاز تختهای بیمارستانی تجهیزات بسیار مدرنی ایجاد شد. در همین تهران ۳ کلان بیمارستان در دولت آقای رئیسی افتتاح شد. مثلاً کلان بیمارستان حضرت مهدی نزدیک ۱۰۰۰ تخت دارد. وقتی که ما آمدیم لانه کلاغ و کبوتر بود یا بیمارستان غدیر پروژههای راکد بودند و افتتاح آنها جرأت میخواست. جالب اینکه اینها به دست آیت الله رئیسی افتتاح شد.
در اراک که یک کلان بیمارستان افتتاح شد سالهای سال مردم آرزوی افتتاح این بیمارستان داشتند و شهریار بعد از ۳۰ سال بیمارستان افتتاح شد. ایشان در نوروز ۱۴۰۳ قول اضافه کردن ۹ هزار تخت دیگر به ۱۷۰۰۰ تخت موجود اضافه کنند.
مهر: آیا این قولها باری بر دوش وزارت بهداشت نبود؟
عین الهی: یک هماهنگی بین وزارت و رئیس جمهور وجود داشت و ما این قول را میدادیم و ایشان بدون هماهنگی آمار و اطلاعات نمیدادند. در فردیس با وجود ۷۰۰ هزار جمعیت یک بیمارستان نبود و آیت الله رئیسی بیمارستان حاج قاسم سلیمانی را افتتاح کرد.
مهر: تجهیز این بیمارستانها در شرایط تحریم سخت نیست؟
عین الهی: برای تجهیز این بیمارستانها اول اینکه در حوزه دانش بنیان ۷۰۰ مرکز دانش بنیان داشتیم که به ۱۴۰۰ مرکز افزایش یافت و بسیاری از تجهیزات تولید داخلی است.
مانیتورهایی که در IPU و CCUتولید میشود از نمونههای آلمانی و انگلیسی بهتر است. وقتی آیت الله رئیسی میدیدند که تختها، مانیتورها ایرانی است خوشحال میشدند. در مورد دستگاههای سنگین الان سی تی اسکن تولید داخلی است و دستگاه شتاب دهنده در داخل کشور تولید میشود. درباره آن بخشی هم که نیاز به واردات بود اولویت تخصیص ارز به وزارت بهداشت داده شده بود و دو وام جهانی هم در این مدت گرفتیم که نزدیک ۲۰۰ میلیون دلار با بازپرداخت دراز مدت بود. ۳۸۰ دستگاه سنگین را وارد کردیم.
مهر: درباره تختهای اورژانس مثلاً اگر تختهای درمانی در بندرعباس نداشتیم چه اتفاقی میافتاد؟
عین اللهی: یکی از کارهای مهم آی سی یو کودکان یا PICU بود. بعد از اینکه گفتند ممکن است با شیوع امیکرون کودکان بیشتر درگیر شوند، به سرعت میزان تختهای آی سی یو را از ۵۵۶ تخت به ۱۰۵۰ تخت افزایش دادیم. همچنین دستگاه دیالیز از ۳۴۷ به ۱۴۵۳ مورد افزایش یافت.
یکی از کارهایی که برای اولین بار با حمایت مجلس انجام شد، صندوق حمایت از بیماران صعبالعلاج بود و در سال ۱۴۰۳، ۱۲ هزار میلیارد تومان برای پوشش ۱۰۷ نوع بیماری اختصاص دادیم.
۲۹۰ بیمارستان مجوز گردشگری سلامت گرفتند و رشد بیش از ۱۰۰ درصدی داشتند و از ۱۳۰ بیمارستان دارای مجوز به ۱۳۰ مورد رساندیم. از سیاستهای ما رایگان کردن درمان سرطان بود. از کارهای مهم دیگر کاشت حلزون در کودکان بود که ۲۵۰۰ کاشت رایگان حلزون انجام شد.
مهر: در زمینه صادرات محصولات پزشکی ایرانی چه کارهایی انجام شد؟
عین الهی: در ونزوئلا تعداد زیادی از تجهیزات و داروهای ما به نمایش گذاشته شده بود و جالب این است اینها که استفاده کرده بودند معتقد بودند داروهای ایرانی کیفیت خوبی دارد. برخی از محصولات دانش بنیان را به عنوان هدیه به کشورها برده بودیم و آیت الله رئیسی معتقد بود که به جای هدیههای همیشگی محصولات دانش بنیان کشور را هدیه دهیم. مثلاً به رؤسای جمهور یک وسیله را هدیه میدادیم که اندازه یک موبایل است و نوار قلب میگیرد و وقتی این را هدی میدادیم رؤسای جمهور کشورها میگفتند اینها واقعاً ساخت ایران است؟ حضرت آیت الله رئیسی میخواست قدرت علمی ایران را نشان دهد.
اولین دانشگاه علوم پزشکی ایران را در عراق در کربلا افتتاح کردیم و دیپلماسی سلامت به جد پیگیری میشد.
میزان فعالیت و کار رئیسی تعجب برانگیز بود
مهر: از ویژگیهای شخصیتی آیتالله رئیسی که در سه سال همکاری با ایشان مشاهده کردید، بفرمائید. چه خصوصیاتی ایشان را متمایز میکرد و توصیفات متعدد رهبر انقلاب نسبت به ایشان از کجا نشأت میگیرد؟
عیناللهی: آیتالله رئیسی به عنوان یک مجتهد، با تکیه بر معارف قرآنی و اسلامی، خدمت به مردم را تکلیف شرعی میدانستند و از این رو است که در سازمان ملل قرآن را به عنوان یک نقطه الهام بخش در دست میگیرند. عملکرد آیت الله رئیسی از اعتقادات ایشان منبعث میشود.حکمرانی اسلامی با حضرت آیت الله رئیسی تمام نمیشود همانطور که با امام (ره) تمام نشد. از این همه کار که میکرد تعجب میکردم. خستگیناپذیری ایشان در سفرهای استانی و سفر به کشورها، جلسات متعدد و پیگیریهای شبانهروزی، نشاندهنده شجاعت و ایمان و تعهد ایشان بود.
توصیفات رهبر انقلاب از ایشان، مانند مقایسه با امیرکبیر، از جهانبینی توحیدی و عمل به قرآن و نهجالبلاغه نشأت میگرفت. این باور که کار برای خدا توفیق الهی را به دنبال دارد، موتور محرکه ایشان بود. موفقیت در کنترل کرونا، از کاهش فوتیهای روزانه بیش از ۷۰۰ نفر به صفر در اردیبهشت ۱۴۰۱و رساندن واکسیناسیون به ۹۱۰ درصد در حالی که آمریکا هنوز ۷۰ درصد بود، نتیجه این تعهد و امداد الهی بود.
مهر: خاطره ویژهای از آیتالله رئیسی دارید که شخصیت ایشان را نشان دهد؟
عیناللهی: یکی از خاطرات شیرین، شادمانی ایشان هنگام افتتاح مراکز درمانی، بهویژه برای محرومان، بود. در بخش کودکان بیمارستانها، همیشه هدایایی برای بچهها میآوردند، آنها را نوازش میکردند و با پرس و جو از بیماران تاکید داشت تا افتتاح صوری انجام نشود.
تا ۵ صبح امید داشتیم، اما شهادت رئیسی تأیید شد
خاطره تلخ، روز شهادت ایشان است. آن روز، در مشهد مرکز درمان ناباروری بیمارستان رضوی را افتتاح کردم. آقای اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور به من زنگ زد که چنین اتفاقی افتاده است. پس از اطلاع از سانحه، به سرعت به تبریز رفتم وساعت ۴ بعد از ظهر به ورزقان رسیدم. هوا خیلی مه آلود بود و چشم چشم را نمیدید. سه تیم پزشکی مجهز و ۱۲ آمبولانس به ورزقان اعزام کرده بودیم که همزمان با رسیدن من آنجا حاضر بودند. هماهنگی نیروهای سپاه و ارتش در آن شرایط انجام شده بود و معدن مس سونگون هم امکانات خوبی از نظر درمانی داشت و شرایط را برای انجام عمل جراحی فراهم کرده بودیم. ما قبل از این یک فرود سخت را به دلیل سانحه هلیکوپتر وزیر ورزش در کرمان داشتیم و امیدوار بودیم که سانحه یک فرود سخت باشد. با وجود مه شدید و امیدواری اولیه به دلیل تماس کوتاه آیتالله آلهاشم، متأسفانه تا ساعت ۵ صبح، خبر شهادت ایشان تأیید شد.
حکمرانی اسلامی رئیسی الگویی برای آینده است
مهر: دولت سیزدهم چگونه میتواند الگویی برای دولتهای آینده باشد؟
عیناللهی: دولت سیزدهم میتواند یک الگو برای دولتهای آینده باشد. الگوی کار برای خدا. آیت الله رئیسی نمایانگر حکمرانی اسلامی است که با کار جهادی، اخلاص و خدمت بیوقفه برای مردم تعریف میشود. این الگو، مبتنی بر کار برای خدا و مردم، میتواند الهامبخش دولتهای آینده باشد. امیدواریم با ادامه این مسیر، راه ایشان تداوم یابد.