ساختارهای سنتی آموزشی پاسخگوی نیاز نسل امروز نیست

خبرگزاری مهر پنج شنبه 18 اردیبهشت 1404 - 14:40
قم- معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ساختارهای سنتی آموزشی پاسخگوی نیاز نسل امروز نیست و برنامه‌های درسی باید بر اساس نیازهای واقعی جامعه و شرایط روز طراحی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا شیخ‌الاسلام ظهر پنجشنبه در آئین تجلیل از معلمان نمونه استان قم که به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم برگزار شد، با تجلیل از جایگاه معلم در جامعه اسلامی اظهار کرد: هیچ تحولی بدون حضور معلمان معنا ندارد و اگر امروز شاهد پیشرفت در عرصه‌های گوناگون کشور هستیم که باید ریشه آن را در تلاش‌های بی‌وقفه معلمان جست‌وجو کرد.

وی افزود: معلمان کسانی هستند که فضیلت‌ها را به نسل‌های آینده می‌آموزند و رسالت آنان تربیت انسان‌هایی است که ارزش زیستن را می‌دانند و آن را معنا می‌کنند؛ رسالتی بی‌بدیل که هیچ پاداش مادی جایگزین آن نیست.

شیخ‌الاسلام با اشاره به ضرورت تحول در مدیریت نظام آموزشی، به دسته‌بندی چهارگانه‌ای از مدیران اشاره کرد و افزود: امروز آموزش و پرورش نیازمند دو گروه از مدیران است؛ مدیرانی که تغییر را می‌سازند و مدیرانی که تغییر را پیش‌بینی می‌کنند و اگر چنین نگاهی در سطح مدیریتی نهادینه شود، شاهد جهشی چشمگیر در آموزش و پرورش خواهیم بود.

وی با تأکید بر اینکه ساختارهای سنتی آموزشی پاسخگوی نیاز نسل امروز نیست، اظهار کرد: برنامه‌های درسی باید بر اساس نیازهای واقعی جامعه و شرایط روز طراحی شود و تنها در این صورت است که می‌توان دانش‌آموزانی تربیت کرد که نه‌تنها دانا، بلکه توانمند، خلاق و آینده‌ساز باشند.

معاون وزیر آموزش و پرورش، تربیت را چیزی فراتر از انتقال محفوظات دانست و گفت: تربیت یعنی شناخت و درونی‌سازی ارزش‌ها و اگر دانش‌آموزان ما بتوانند ارزش‌ها را بفهمند، به آن‌ها عشق می‌ورزند، آن‌ها را می‌پذیرند و در نهایت در زندگی خود پیاده می‌کنند و این مهم تنها از مسیر تحول در نگرش تربیتی نظام آموزشی حاصل می‌شود.

شیخ‌الاسلام با اشاره به ارتقای جایگاه اجتماعی معلمان در سال‌های اخیر خاطرنشان کرد: امروز سرمایه اجتماعی، حتی از سرمایه مادی و منابع انسانی نیز ارزشمندتر است. وی ادامه داد: جامعه‌ای که بر پایه اعتماد و مقبولیت بنا شده باشد، جامعه‌ای برخوردار است و بدون شک آموزش و پرورش کلیدی‌ترین نقش را در ساخت این سرمایه ایفا می‌کند.

وی از پیگیری‌های دولت برای حل مشکلات معیشتی معلمان خبر داد و گفت: تاکنون ۲۷ جلسه تخصصی در بالاترین سطوح دولت در خصوص مسائل آموزش و پرورش، به‌ویژه وضعیت معلمان برگزار شده و خوشبختانه در موضوعاتی نظیر پرداخت حق‌التدریس‌ها و آمادگی برای برگزاری امتحانات خرداد دغدغه خاصی وجود ندارد.

وی در ادامه با اشاره به چالش‌های زیرساختی آموزشی استان قم از جمله کمبود فضاهای آموزشی، از استاندار قم خواست تا به مسئله مولدسازی و تخصیص زمین‌های مناسب برای ساخت مدارس توجه ویژه‌ای داشته باشد و افزود: متأسفانه در برخی مناطق پرجمعیت مانند بلوار غدیر، حتی یک مدرسه احداث نشده که این مسئله بیانگر ضعف جدی در برنامه‌ریزی برای تخصیص زمین با کاربری آموزشی است.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.