کاهش مصرف آفت‌کش‌های شیمیایی در مزارع برنج با مدیریت تلفیقی

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 14:45
رییس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور از اجرای طرح‌های تحقیقی توسعه‌ای مدیریت تلفیقی محصول در مورد برنج، نخود، سیر و انار خبر داد.

کاهش مصرف آفت‌کش‌های شیمیایی در مزارع برنج با مدیریت تلفیقی محصول

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شهرام نعیمی  به مناسبت روز جهانی سلامت گیاه افزود:سهم عوامل بیولوژیک در مدیریت عوامل خسارتزای زنده باید افزایش یابد و  اجرای طرحهای تحقیقی توسعه‌ای مدیریت تلفیقی محصول از اولویت‌ها و اقدامات برنامه کلان راهبردی پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات گیاهپزشکی محسوب می‌شوند.

وی گفت: پارسال در قالب یک برنامه توسعه‌ای، دستورالعمل تولید محصول برنج به روش مدیریت تلفیقی محصول ، در سطح ۵ هزار هکتار در سه استان شمالی کشور با مشارکت بیش از ۳ هزار کشاورز و نظارت و آموزش سازمان تات اجرا و منجر به افزایش عملکرد تولید و کاهش مصرف آفت‌کش‌های شیمیایی شد.

رئیس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور  افزود: اجرای این دستورالعمل در راستای تامین سلامت محصول و گیاه، کشاورزان، مصرف کنندگان و حفظ محیط زیست و تنوع زیستی صورت گرفته است.

شهرام نعیمی گفت: این دستورالعمل که شامل روش‌های مختلف غیرشیمیایی، بیولوژیک، روش‌های مکانیکی همراه با تغذیه بهینه، روش‌های به زراعی، آبیاری مناسب و تغییر تاریخ کشت است، برای نخستین بار در سال ۱۴۰۱ در قالب دو پایلوت ۱۰ هکتاری و در سال ۱۴۰۲ در سطح ۱۴۰ هکتار در هفت شهرستان استان مازندران با مشارکت کشاورزان پیشرو و همکاری سازمان حفظ نباتات و سازمان جهادکشاورزی استان مازندران اجرا شد.

وی افزود: هدف ما در اجرای دستورالعمل تولید برنج با روش مدیریت تلفیقی محصول، مدیریت آفات کلیدی در برنج بود.

رئیس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور با اشاره به اجرای طرح جهش تولید در شالیزار‌های کشور  گفت: ما پیشنهاد داده‌ایم که دستورالعمل تولید محصول برنج به روش مدیریت تلفیقی محصول در این طرح گنجانده شود.

نعیمی در مورد برنامه تولید انار به روش مدیریت تلفیقی محصول نیز افزود: یکی از اقداماتی که به تازگی در موسسه به صورت پایلوت برای مدیریت غیرشیمیایی آفات مهمی همچون کرم گلوگاه انجام داده‌ایم، استفاده از پوشش میوه انار در باغهای استان‌های انارخیز کشور است و با توجه به نتایج موفق این طرح‌ها و پروژه‌های قبلی انجام شده، طرح تحقیقی توسعه‌ای تولید انار  براساس  دستورالعمل تدوین شده به روش مدیریت تلفیقی محصول به اجرا درخواهد آمد.

وی مطالعه و معرفی عوامل کنترل بیولوژیک جدید و تکثیر و پرورش انبوه این عوامل برای افزایش سهم مدیریت تلفیقی و کاربرد عوامل بیولوژیک در مبارزه با آفات، بیماری‌های گیاهی و علف‌های هرز، تهیه و ساخت فرمولاسیون زیست سازگار و کم‌خطر از آفت‌کش‌های شیمیایی و غیرشیمیایی، کاهش میزان  مصرف و تعداد کاربرد‌های آفت‌کش‌های شیمیایی در راستای بهینه‌سازی مصرف آفت‌کش‌ها، مطالعه بر روی مقاومت آفات، بیماری‌های گیاهی و علف‌های هرز نسبت به آفت‌کش‌ها، تهیه نقشه پراکنش مقاومت در راستای مدیریت مقاومت و آموزش، ترویج و انتقال یافته‌های تحقیقاتی به کشاورزان را از دیگر اولویت‌ها و اقدامات در چارچوب برنامه راهبردی پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور عنوان کرد.

این مسئول تصریح کرد: این برنامه راهبردی چهارساله موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور از سال ۱۴۰۲ به اجرا درآمده است.

نعیمی با بیان این که مدیریت درست عوامل خسارتزا و سلامت گیاه در تامین امنیت غذایی نقش مهمی دارد، گفت: عوامل خسارتزا براساس برآورد سازمان فائو موجب از بین رفتن حدود ۴۰ درصد کل محصولات کشاورزی می‌شود.

وی افزود: موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور با حدود ۲۵۰ عضو هیئت علمی و محقق، دارا بودن ۱۱ بخش ستادی و ۲۸ بخش گیاه پزشکی در سراسر کشور از طریق فعالیت‌های تحقیقاتی، ارکان مختلف امنیت غذایی مانند فراهمی، سلامت محصول و پایداری تولید را پوشش می‌دهد.

نعیمی در مورد کاربرد هوش مصنوعی در فعالیت‌های این موسسه نیز گفت: پارسال کمیته هوش مصنوعی با هدف شناسایی دقیق و سریع و مدیریت هوشمندانه و بهنگام عوامل خسارتزا راه‌اندازی شده است.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.