به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیوان عالی کشور، تدوین و اجرای منشور اخلاقی و کدهای رفتاری کارکنان قوه قضائیه و تعریف رویههای نظارتی آن یکی از محورهای مهم سند تحول و تعالی قضائی است که رئیس قوه قضائیه در سال گذشته، طی بر تدوین و عملیاتی شدن آن در دستگاههای تابعه قوه قضائیه تاکید کرد و در این راستا منشور اخلاقی دیوان عالی کشور در هشت بند و با هدف اجرای صحیح سند تحول قضائی و ایجاد تعالی در امر تکریم مراجعین تدوین شد و معاونت برنامه ریزی و امور عمومی و همچنین روابط عمومی دیوان عالی کشور مسئول اجرا، ابلاغ و پیگیری مفاد آن شدند.
وفاق، همدلی، مشورت، اعتمادسازی و احترام متقابل بین همکاران، از جمله اصولی است که توسط رئیس دیوان عالی کشور برای تسهیل و تسریع ارتباط با مراجعین، رضایتمندی و پاسخگویی مؤثر به آنها در منشور اخلاقی، مورد تاکید قرار گرفته است به طوری که حجت الاسلام والمسلمین منتظری اجرای این دستورالعمل را در جهت تکریم ارباب رجوع اساسیترین اولویت دستگاه قضائی برشمرده است.
متن ابلاغی منشور اخلاقی دیوان عالی کشور به شرح زیر است؛
موضوع تکریم ارباب رجوع و حفظ حرمت و ارزشهای انسانی آنان که همواره در دین مبین اسلام مورد تأکید قرار گرفته است از جمله مهمترین مسائل و راهبردهای عالی دستگاه قضا است و حفظ و ارتقا شأن و جایگاه رفیع دیوان عالی کشور در تظلم خواهی افرادی که از باب نیاز و ضرورت به این مرجع پناه آوردهاند بر عهده یکایک همکاران ساعی دیوان عالی کشور است؛ لذا ضرورت دارد همکاران ارجمند موارد ذیل را به طور جد مدنظر قرار دهند.
با توکل به خداوند متعال و اخلاص در خدمت، مسئولیت محوله را امانت الهی دانسته و ضمن گشاده رویی و شکیبایی، با مراجعین برخوردی کریمانه و متواضعانه داشته باشند.
خدمت را همواره مزین به صداقت، امانت داری، رازداری، حفظ حیثیت، آبرو و حریم خصوصی افراد، رعایت عدالت، تسلط بر قوانین و مقررات، و دوری از مفاسد اداری کنند.
از آنجا که پاسخگویی حق ارباب رجوع است و هیچگونه کوتاهی در ادای حق پذیرفته نیست، حسب مورد در اسرع وقت با پاسخدهی مناسب مکتوب و یا شفاهی، از مراجعه مجدد و یا ارجاع بدون توجیه آنان به قسمتهای مختلف پرهیز شود.
رعایت ادب و نزاکت و حفظ ارزشها و موازین اخلاقی و اسلامی در برخورد با مراجعین محترم رعایت شود.
با حضور منظم در محل کار، رعایت وقت شناسی، انضباط اداری و پوشش مناسب با فرهنگ اسلامی و آراستگی محیط اداری خدمات صادقانه و شایسته ای ارائه شود.
با تقویت روحیه انتقاد پذیری، از نظرات، پیشنهادات و انتقادات مراجعین در راستای ارتقا خدمات و افزایش رضایتمندی استقبال بعمل آورده و اگر در مراجعات احیاناً تعدی از ارباب رجوع صورت گرفت با کرامت با وی برخورد و اغماض شود.
در حفظ اطلاعات شخصی افراد در پروندههای قضائی و اسرار سازمانی و همچنین اموال و تجهیزات اداری کوشا بوده و از مسئولیت و اختیارات خود به نحو صحیح استفاده نمایند.
با تلاش در جهت افزایش مستمر آموختهها و تخصص خود و نیز پرورش مهارتهای مرتبط با وظایف محوّله، کیفیت پاسخگویی و رضایتمندی به ارباب رجوع را ارتقا بخشند.
با وفاق، همدلی، مشورت، اعتمادسازی و احترام متقابل بین همکاران در ساختن محیطی صمیمی، پویا و ثمربخش سهیم باشند.