درآمدی بر تمدن نوين اسلامي

الف شنبه 27 اردیبهشت 1404 - 21:11

1- انقلاب اسلامي از كجا آغاز شد؟ نوع بشر زمان زده و اكنون زده هستند.
انسان بايد فوق زمان و مكان زندگي كند. عقل درون و عقل بيرون، بشر را از اكنون‌زدگي خارج مي‌كند.
انسان‌هايي در ميان ما زندگي مي‌كنند در آسمان مشهورند، اما در زمين مجهولند.
انقلاب اسلامي از آن جايي شروع شد آدم‌هاي مجهول در زمين مورد شناسايي قرار گرفتند و مردم ، رهبري آن‌ها را پذيرفتند. 
ملت ما افتخار دارد در اين مسير قرار دارد.
ذات عالم پر از نور توحيد است. شرط ورود به اين عالم دوري از ظلم، شرك، كفر ، نفاق و الحاد است.
به قول شهريار سخن ؛
عالمي صالح درآمد عالمي اصلاح كرد
مفسدان كم‌كم دارند رفع زحمت مي‌كنند.
2- نظر همه مفسران قرآن و پيروان سيره پيامبر گرامي اسلام آن است كه آيه ؛ « وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا » سوره نساء آيه 141 كه به قاعده نفي سبيل مشهور است متضمن استقلال تمدني جهان اسلام از تمدن‌هاي مادي و غيرالهي است.
اراده الهي بر اين تعلق گرفته است كه راه نفوذ و سلطه كافران و مسلمانان در هر شكلي و مصداقي در تمامي عرصه‌هاي فرهنگي، سياسي، امنيتي، اقتصادي، بهداشتي، علمي ، فن‌آوري فضاي مجازي و ... مسدود شود.
براساس بند ج اصل دوم قانون اساسي، جمهوري اسلامي نظامي بر پايه ايمان به نفي هرگونه ستمگري، ستم‌كشي ، سلطه‌گري و سلطه‌پذيري است.
اصل 152 قانون اساسي هم بر همين امر تأكيد دارد.
مقاومت در برابر جريان سلطه زمينه‌ساز بر ساختي جديد از حيات تمدني بر پايه باورهاي متعالي و ارزش‌هاي معنوي است. التزام عملي به قاعده نفي سبيل در حقيقت نوعي «ساخت‌گشايي» براي پديداري تمدن نوين اسلامي است.(1)
3- قاعده فقهي نفي سبيل ؛ پذيرش هر پيمان و عهدي را كه دولت اسلامي در تعامل در رابطه با جهان متعهد مي‌شود را تاجايي قبول دارد كه منجر به سلطه كفار بر مسلمين نشود.
علت خروش امام خميني (ره) عليه لايحه كاپيتولاسيون در دوران سياه استبداد پهلوي همين پايبندي به قاعده فقهي نفي سبيل بود كه در رساله توضيح‌المسايل خود در مسئله 2829 به خوبي توضيح فرموده است.
4- سرانجام پس از گذشت 4 ماه مجمع تشخيص مصلحت نظام پس از برگزاري سه جلسه در صحن مجمع و 5 جلسه در كميسيون مشترك با الحاق ايران به كنوانسيون پالرمو به صورت مشروط موافقت كرد. پيش از اين هم شوراي نگهبان اين لايحه را تأييد كرده بود.
جمهوري اسلامي ايران اين كنوانسيون را در چارچوب قانون اساسي و قوانين داخلي خود پذيرفته است.
پذيرش پالرمو در مجمع با 27 رأي موافق و 10 رأي مخالف به تصويب رسيد.
قطعا عزيزان عضو مجمع به هنگام تصويب تبعات اين تصميم‌سازي را با عنايت به قاعده فقهي نفي سبيل مي‌دانند به‌ويژه آنكه شوراي نگهبان در گذشته همين قانون را تأييد كرده بود.
5- امام خامنه‌اي در پيام به مناسبت يكصدمين سالگرد بازتاسيس حوزه علميه قم، «بلاغ مبين» و «زمينه‌سازي براي تمدن نوين اسلامي» را  مهم‌ترين وظيفه حوزه دانستند.
ما اكنون در دنيايي زندگي مي‌كنيم كه ترتيبات حقوقي و نظامات روابط بين‌الملل را در كنوانسيون‌هاي جهاني، قدرت‌هايي زير چتر سازمان ملل نوشته‌اند كه باورهاي نظام تمدن كفر، شرك و الحاد را تحکیم بخشيده‌اند . لزوما همه اين موافقت‌نامه و مقاوله‌نامه بد يا خوب نيستند.
بازخواني كنوانسيون‌هاي جهاني در نهاد علم حوزه و دانشگاه و نسبت آن با پذيرش و عدم پذيرش جمهوري اسلامي يك ضرورت تام و تمام براي برپايي تمدن نوين اسلامي است.
جمهوري اسلامي عضو سازمان ملل و يكي از قدرتمندترين دولت‌هاي عضو جامعه بين‌الملل است.
نمايندگي ايران در سازمان ملل مي‌تواند با بهره‌گيري از اين نهاد حقوقي و فقهي در كشور پيشنهادات مشخص براساس رفع ظلم و ستم و تجاوز به حقوق انسان‌ها در كنوانسيون‌هاي جهاني بدهد و پايه‌هاي حقوقي برپايي تمدن نوين اسلامي را از رهگذر عضويت در سازمان ملل پيگيري كند.
هرچند ممكن است طرح‌هاي جمهوري اسلامي به تصويب نرسد، اما طرح آن در اين مجمع جهاني براي دولت ها و ملت‌هايي كه از تمدن مادي و سلطه استعمار بيزاري مي‌جويند جاذبه‌هاي خود را دارد.
پي نوشت :
1- رجوع شود به مقاله خوب مهدي اميدي نقلبري تحت عنوان «اقتضائات و ظرفيت‌هاي تمدني آيه نفي سبيل» – نشريه حكومت اسلامي –سال بيست و نهم – شماره سوم – پاييز 1403

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.